Ford Prefect Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) Hei! Jeg er ganske grønn når det gjelder kjøling etc, så jeg trenger litt hjelp her. I går tok jeg ut den originale kjøleren/vifta på min Boxed P4 Prescott 3,0 GHz CPU. (Har alltid syntes at temperaturen har vært litt høy med denne også.) Etter å ha montert Thermalright SP94 (brukte pastaen som medfulgte) og Smartcooler SCLFZ1580M (80mm, konstant 45 m3/time) går temp. rett i taket. CPU idle og begge kabinettvegger av: Rundt 60 grader CPU belastet, eller idle og veggene på: Vet ikke, får panikk når temperaturen runder 80! CPU er ikke klokket. Er vifta for spinkel? Kjøleren er veldig varm å ta på, så den funker tydeligvis. (Innbiller jeg meg, er som sagt grønnskolling ) Kjøpte denne fordi 19db er veldig behagelig når PC'en står i stua... (Trangt i byen). Eller kan det være noe annet galt? Som nevnt, jeg synes at temperaturen har vært høy med den originale kjøler/vifte også, selv om den alltid har holdt seg under 75 grader selv når overklokket, belastet og vegger påmontert.... Men den gamle vifta bråker noe inni hampen ved høyt turtall.... Forresten noen som vet kapasiteten på en boxed vifte? Har ikke funnet dette noen steder. Hovedkortet: Asus P4C800-E Deluxe Kabinett: Aopen Midi-tower QF50C Zalman ZM-OP1 (80 mm vifte) montert bak i kabinettet, under PSU. Vet ikke om det er behov for mer info.... NB! Tech spec på vifta er 1800 o/min, bios rapporterer rundt 600, og Asus Probe rapporterer 10500....? Hva skal det bety? På forhånd takk for all hjelp. Endret 18. juli 2004 av Ford Prefect Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 jeg kjøpte meg den store Swiftech kjøleren (piggsvin saken) og en stille 92mm vifte.. og den vifta flytta så vidt no luft, så jeg lå jo oppimot 50-55 idle og jeg hadde også det med at selve kjøleren var ganske varm.. så det eneste tipset jeg kan gi er at du må få deg ei bedre vifte.. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) Jeg har Sp97 som er amd versjonen og har montert en 92mm vifte på den. Har du kabinettvifter? er en fordel og ha dette for å få en bra luftsirkulasjon i kabinettet for å bli kvitt varmluften. Den beste kjølepastaen og bruke er arctic silver, den har bra termiske egenskaper. Endret 18. juli 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
Ford Prefect Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Har en 80 mm vifte bak i kabinettet, uansett, selv uten kabinettvegger går CPUen varm. I praksis kan jeg ikke bruke maskinen til annet enn surfing nå, og det er litt dumt.... Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) Muligens du har en litt for liten Cpu vifte, prøv med en som flytter litt mer luft. Anbefaler og kjøpe en 92 mm vifte, flytter mere luft og har mindre støy enn 80mm. Endret 18. juli 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
Ford Prefect Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Ok, skal kjøpe 92 mm vifte, og Artic Silver. Men er ikke temperaturen veldig høy, selv om vifta er liten? Og har du noen idé om hvorfor bios og Asus Probe rapporterer to helt forskjellige omddreiningstall? Når vifta ikke engang har variabel hastighet men er fast på 1800 o/min? Uansett, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
a_sondre Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Se, hvilken kjølepasta som var med. Hvis den er dårlig, kjøp en tube artic silver 5. Det kan utgjøre mye, hvis det var dårlig pasta fra før. Husk smør på bare et tynt lag. Lenke til kommentar
Ford Prefect Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Noname pasta, sikkert dårlig... Innbiller meg at jeg smørte tynt på. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Viften du bruker nå: Størrelse 80x80mm Turtall: 1800 o/min. Luftmengde: 45 m3/time Støynivå: 19 dB(A) Stemmer dette sånn passe? Er vifta for spinkel? Kjøleren er veldig varm å ta på, så den funker tydeligvis. (Innbiller jeg meg, er som sagt grønnskolling Godt tenkt . Siden Kjøleren er veldig varm å ta på. Klarer ikke vifta å dytte nok luft, som transporterer varmen bort LOZER Lenke til kommentar
Ford Prefect Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Jupp, det er helt korrekt., det er vifta mi. Sitter faktisk og bestiller 1 stk. Papst vifte, 84m³/time, 32 dB(A) + Artic Silver akkurat nå, noen innvendinger mot det før jeg trykker på "Bestill"?? Tenkte å bruke 80mm vifta da som en kabinettvifte, hva trenger jeg å kjøpe i tillegg? Så langt har jeg kommet fram til at jeg må ha: Pakning, vibrasjonsdempende, 80mm Vifteskruer, Chrome, 4 stk. Filter m/monteringsramme, 80mm Holder det? Må jeg ha grill? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg lå på ca. 55 load på min XP2500+ (vet ikke hvor varm denne er i forhold til P4 men..) Da kjørte jeg passivt, altså uten vifte på en SLK-900, som skal være litt dårligere enn SP serien.. Så dette er RART! Har du prøvd å demontere og montere igjen? Lenke til kommentar
Ford Prefect Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Jupp, montert 2 ganger. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Jupp, det er helt korrekt., det er vifta mi. Sitter faktisk og bestiller 1 stk. Papst vifte, 84m³/time, 32 dB(A) + Artic Silver akkurat nå, noen innvendinger mot det før jeg trykker på "Bestill"?? Tenkte å bruke 80mm vifta da som en kabinettvifte, hva trenger jeg å kjøpe i tillegg? Så langt har jeg kommet fram til at jeg må ha: Pakning, vibrasjonsdempende, 80mm Vifteskruer, Chrome, 4 stk. Filter m/monteringsramme, 80mm Holder det? Må jeg ha grill? Ser sikkert greit ut, spørs hvor du skal ha den. Hvis du skal ha den i front så trenger du ikke grill, og jeg ville kanskje ha spart meg for den pakningen også. Lenke til kommentar
Ford Prefect Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Skal ha den på siden, er ikke plass til vifte i front på dette jallakabinettet... Lenke til kommentar
Naasaa Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Skal ha den på siden, er ikke plass til vifte i front på dette jallakabinettet... Hvis du har plass i kabinettet ditt ville jeg heller ha bestilt en 120 mm papst og laget en trakt ned til ribben Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) Hei. Bra at det er flere her med sansen for god humor. (se sig. så forstår du) Så til ditt varmeproblem: Sett på ei 92 mm. vifte på ei trakt slik at du får all lufta inn i kjøleren. Dersom du setter ei 92 mm. vifte rett på kjøleren vil meste parten av kjøleren være dekket at senteret på fifta, og mesteparten av lufta bli blåst på yttersiden av blokka. Se bilde. Her er et bilde med trakt. Du har den beste kjøleren på markedet, men den trenger litt skyv på lufta. Edit: Leif. Endret 18. juli 2004 av XenZor Lenke til kommentar
Ford Prefect Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Fins det ferdige trakter, eller må jeg lage den selv? Er ikke så veldig kåt på å lage selv, har flere tommeltotter en pekefingre.... Har studert litt her og der på nettet idag, har nok brukt for mye pasta. Leste på Arctic Silver sin side at det holdt med 0,1 gram pasta, brukte nok ett gram... Spiller det veldig stor rolle? Skal uansett pelle kjøleren opp og smøre inn igjen når den nye vifta kommer. Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) Ja dersom du har brukt så mye pasta er det ikke rart at du får problemer. Veit ikke om noen ferdige trakter som passer, men det er jo mest moro å lage selv da. Det finnes noen trakter, men de jeg har sett ha rundt hull. Kan jo hende det går å feste en slik på kjøleren? Eks. på 120 til 80 her. Endret 18. juli 2004 av XenZor Lenke til kommentar
Ford Prefect Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Det er umulig, vifta festes med noen spesielle braketter, ikke skruer på kjøleren. Men, følger jeg meg kreativ en dag, så lager jeg kanskje en trakt selv. Lenke til kommentar
slackerjack Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Prescott er varm, bare se her... :!: "Lånte" linken til Desertglow, *håper det er greit* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå