Gå til innhold

skal oppgradere for 4500. a64, hjelp!

Illmatic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det minnet og hovedkortet stabilt foresten? hørt mye om folk med ustabile hk og minne,,.... :no:

Det minnet er utifra det jeg kan lese her kompitabelt med hovedkortet. Så det burde funke bra.

Har en kamerat som har bestilt det samme hovedkort, minne og CPU, så jeg kan komme med tilbakemelding på hvordan det fungerer. Dersom du har til til å vente noen dager da...

Lenke til kommentar

uff..nei, får vel satse på a64 med tanke på fremtiden...høres dette greit ut?

EPoX EP-8KDA3+ Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid,Lyd 1295 kroner

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED 1650 kroner

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

1795 kroner

Lenke til kommentar
så det blir nesten som å legge inn en ny driver til skjermkortet ditt da...det sto at det var 2 ledige ide plasser...kan sikkert pushe inn hd'ene der da.

Oi, jeg hadde glemt en vesentlig del:

Det man gjør etter at man har kopiert de nødvendige filene over på disketten er å restarte Pcen og boote fra disketten. Deretter oppgraderer du BIOS ved å legge inn den nye BIOS versjonen fra disketten (det kan gjøres på forskjellige måter).

Lenke til kommentar
uff..nei, får vel satse på a64 med tanke på fremtiden...høres dette greit ut?

EPoX EP-8KDA3+ Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid,Lyd                                                    1295 kroner

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED      1650 kroner 

1795 kroner

Bra dette, mulig TwinMOS sine PC3200 brikker er hakket hvassere? Ikke vet jeg, men jeg har dem ihvertfall og er fornQyd.

EDIT: Du kan med fordel velge OEM versjon av prosessoren, du sparer penger og fAr sannsynligvis en bedre kjOler for penga. Prisforskjellen pA OEM og BOXED er vel omlag 200/300,-, sA det er nok en bedre kjOler + penger og hente, ja.

(Uff, for en formulering av meg, hehe, sliten ;))

Endret av pain
Lenke til kommentar
funker de 2 gamle hardiskene mine med nye hk? kan jeg sette dem inn i raid(s-ata) plasser?

Nei, diskene dine vil ikke virke mot S-ATA kontakter, men dersom det er seagate barracuda du har (som du skriver litt lenger ned) og de er kjøpt de siste 2 årene har du to raske, stillegående disker du sikkert kan leve med litt til. Vel og merke med diskene koblet til de gode gamle P-ATA kontaktene :-)

Nedenfor er et oppsett som er veldig likt en maskin jeg bygde nettop. Den jeg bygde hadde kjøler fra Zalman og HeatPipe-kjøling av skjermkortet (vifteløst), samt en raskere minnebrikke fra Corsair. Pluss en 80mm kabinettvifte som surret på beskjedne +/-1000rpm for å dra litt ekstra luft over HeatPipe-greiene på skjermkortet, men den klarer du deg uten.

Det var den første AMD64-maskinen jeg bygde, og førsteintrykket var svært hyggelig. Utrolig rask respons! Den var selvsagt lynkjapp i 3Dmark og diverse benchmarks, men det som imponerte meg var "feelingen" i hele systemet. Rakk ikke blunke fra jeg trykte på f.eks "min computer" før vinduet var oppe. Programmer startet grisefort, og windows bootet på null komma niks. Sikkert litt på grunn av S-ATA disken med 8Mb cache.

Billig og raskt oppsett for den som vil prøve AMD64. Lyd, USB2 FireWire og LAN er integrert på hovedkortet. Det at formfaktoren er m-ATX gjør at hele herligheten passer i et søtt lite (og billig) m-ATX kabnett. Dragon series fra Chieftech anbefales, og joda, poweret på 230w ER kraftig nok for dette oppsettet :-)

Her er komponentene jeg ville kjøpt :

MSI K8TM-ILSRB Hovedkort Socket 754 K8T800, SATA/ATA, LAN, m-ATX, LYD, Raid

Varenr.: 123638 765,-

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

Varenr.: 122903 1650,-

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP,ATI9600XT,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

Varenr.: 122900 1350,-

DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

Varenr.: 112666 780,-

Thermaltake Venus Silent Boost K8 A1838 Socket 754/940 Opteron/Athlon64

Varenr.: 123408 245,-

Totalt: 4789,- (Prisene er hentet fra Komplett)

Og hvis du trenger en stille, rask disk :

Samsung SpinPoint P80 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 122681 795,-

Jeg ville også kjøpt meg en "fan mate" fra Zalman (www.microplex.no selger disse) - det er en billig liten vifteregulator du kan senke hastigheten på CPU-vifta med. Du kan sikkert senke farten på vifta litt for å få mindre støy hvis du velger en AMD Athlon 64 3000+ Den er overraskende kald til å yte så godt.

Ikke glem en god kjølepasta alá Arctic Silver! (også denne får du fra www.microplex.no)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke tenke på å kjøpe såkalte "matched pair" minnebrikker som ofte er litt dyrere - socket 754 har single-channel minne, og burde ikke være sensitivt for om brikkene er matchet eller ikke (som gamle sære nForce chipset var). Du trenger ikke tenke på å kjøpe to brikker i det hele tatt, hvis det ikke blir billigere. Ytelsen er den samme. En 512Mb brikke holder inntil videre hvis du kun har 5000kr som budgett. Lett å kjøpe til 512Mb til senere hvis du vil ha mer.

Lenke til kommentar

mulig det...men har jo lest mye om surr med ram og a64 comboer. hd'ene mine er ide, that's all i know. jeg åpna som sagt pc'n i går, det var utrolig mye støv der inne. tok ut noen lodne dotter. :blush: tror dere jeg trenger en ny strømforsyning og hovedvifte?

ps: hk med integrert lyd tror jeg ikke er så viktig alikevel...skal nok få presset det ut av fattern i tillegg. :whistle:

hva er forskjellen mellom oem og boxed?

Endret av Gamer-guru
Lenke til kommentar
hvor skal jeg sette inn de gamle hd'ene på dette kortet?

Det følger IDE kabel med hovedkortet, og det er bare å bruke den til å koble harddiskene til hovedkortet. Det er sikkert ganske likt med det du har nå.

Harddiskene skal selvsagt settes inn i kabinettet.

Lenke til kommentar

har ringt litt rundt og funnet ut at jeg må bytte ut strømforsyning og. driter da i å oppgradere denne sugne pc'n og sparer heller til helt ny killer pc. :cry: ...da skal jeg pokker meg kjøre doom 3 på maaaaaaaaaaaaax instillinger ass. :thumbup:

takker for alle svar og sånn!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...