Gå til innhold

skal oppgradere for 4500. a64, hjelp!

Illmatic

Anbefalte innlegg

hei

jeg skal oppgradere min pc, men har bare ca. 4500 kroner å bruke. fra før har jeg en amd athlon 1200 mhz prosessor, 512 mb sd-ram, geforce 2 32mb grafikkort og 2 hardisker( tror det er ide). jeg tror jeg skal satse på athlon 64 og lurer på følgende:

-hvilket hk anbefaller dere?

-hvilket ram?

-hvilket skjermkort?

-hva er unbuffered ram?

-funke de 2 gamle hardiskene mine med nye hk? kan jeg sette dem inn i raid(s-ata) plasser?

-er det vansklig å sette inn alt utstyret?

takker og bukker for all hjelp! :D ...dere må gjerne komme med forskjellige oppsett og.

ps: er mulighet for å oppgradere skjermkort på et litt sener tidspunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med krav som A64-system, inkludert skjermkort og en prisbegrnsning på 4500,- gjør du det ikke lett, men her er jo et forslag:

300206

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz

Socket 754, 512 KB cache, BOXED Tilgang 1681,- 1 1681,-

122995

MSI K8T NEO-FSR Hovedkort Socket 754

K8T800, SATA/ATA, GbLAN, ATX, LYD Tilgang 922,- 1 922,-

113518

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) Tilgang 843,- 1 843,-

120318

PowerColor Radeon 9600 PRO EZ 128MB

AGP, ATI 9600PRO, DVI-I, TV-Out, Retail Tilgang 1067,- 1 1067,-

Prisene er hentet på Flexi Data

Jeg foreslår at du prøver å selge de gamle delene dine for å kjøpe litt bedre skjermkort.. evt litt mer RAM hvis du klarer det..

Endret av Kenny000
Lenke til kommentar

For å si det slik:

Jeg klarte fint å kjøe en viss alfa-versjon for en stund tilbake med et GeForce 3 og på en AMD XP1700+

Du vil mest sannsynlig klare å kjøre spillet på medium, (som forøvrig IKKE må forveksles med dårlig grafikk)

Harddiskene dine kan nok brukes, men hvor raske de er, er en annen sak. For 4500,- må du gjøre kompromisser! Vent litt med å bestille til du hører hva andre har å si...

Lenke til kommentar
mne, jeg tror jeg skal handle på komplet.no grunnen til a64, er at jeg slipper å oppgradere så veldig mye neste gang. ps: jeg trenger et hk med integrert lyd.

Det hovedkortet som Kenny000 foreslo har integrert lyd. Det tolker jeg iallefall ut fra produktbeskrivelsen.

122995

MSI K8T NEO-FSR Hovedkort Socket 754

K8T800, SATA/ATA, GbLAN, ATX, LYD Tilgang 922,- 1 922,-

Men dersom den prisen (les 1.922,-) er korrekt hadde jeg nok valgt et billigere alternativ. For eksempel dette kortet (koster ca 1100,- på komplett.no).

Jeg ville ikke anbefalt det første brikkesettet uansett, da det er basert på VIA sitt K8T800 brikkesett. nForce 3 250Gb er et bedre valg foreløpig.

Lenke til kommentar

Dersom du skal handle på komplett.no så hadde jeg valgt dette oppsettet:

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache,

BOXED kr 1.650,-

MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB,SATA,

GbLAN,ATX,Raid kr 1.149,-

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two

matched Value Select 512MB kr 1.795,-

Det blir tilsammen: kr 4.591,-

Porto kommer i tillegg. Dersom du skal ha et skjermkort kan du eventuelt gå ned på minne og velge:

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Kit w/two

matched Value Select 256MB kr 929,-

Da sparer du ca 850 du kan bruke på skjermkort. Det er ikke mye, men du kan jo få PowerColor Radeon 9600 256MB DDR, 128bit AGP, ATI 9600, DVI-I, TV-Out, Bulk til ca 895,-

Jeg vet ikke om man kan flashe det til Pro/XT, men det er vel et OK kort til den prisen. Jeg vet ikke om man kan få noe bedre til ca 800 kroner, men er det noen som vet det er det bare å skrike ut!

Jeg ville kanskje anbefalt at du hadde brukt noen kroner til, på et ATi 9600 Pro kort som for eksempel dette.

Lenke til kommentar
mhm...det skjermkortet...klarer det doom 3? hva med mine gamle harddisker, kan de brukes?(ide)

Du kan selvfølgelig bruke dine gamle IDE disker. Men iallefall det hovedkortet jeg anbefalte deg har ikke IDE-Raid. Jeg vet ikke om hvordan det blir med ytelse om man bruker IDE disker koblet til S-ATA kontakter, ei heller om det faktisk er mulig. Jeg har sett noen "adaptere" fra S-ATA til IDE (eller omvendt husker ikke helt).

NB! Dersom du skal bruke diskene i RAID, så er det best at de er identiske. Dvs like store og av samme produsent (er ikke sikker på om det siste er like viktig).

Dersom diskene er veldig gamle med 5400RPM og 2Mb cache (eller mindre). Så hadde det nok vært en fordel å kjøpe ny harddisk, men med det stramme budsjettet ditt hadde jeg nok prioritert andre ting først...

Lenke til kommentar

ps: diskene er identiske tror jeg...pc'n min er fra fujitsu siemens, begge er like store, så tror det er samme disker.

i cpu'ne som er boxed, er det med vifte?

hvis jeg kjøper dette, installerer alt korekt og installerer driverne uten problemer, må jeg inn i bios å stille på ting da? har ikke så mye peil på det...vil helst slippe. hørt at man oppdaterer bios, hvordan gjør man det?

Endret av Gamer-guru
Lenke til kommentar
ps: diskene er identiske tror jeg...pc'n min er fra fujitsu siemens, begge er like store, så tror det er samme disker.

i cpu'ne som er boxed, er det med vifte?

hvis jeg kjøper dette, installerer alt korekt og installerer driverne uten problemer, må jeg inn i bios å stille på ting da? har ikke så mye peil på det...vil helst slippe. hørt at man oppdaterer bios, hvordan gjør man det?

Det er som sagt ikke IDE-RAID (bare S-ATA RAID) hovedkortet, slik at dette ikke spiller så stor rolle. Det kan sikkert funke, men jeg vet ikke hvordan. Det får eventuelt noen andre svare på.

Med CPUer som er "Boxed" følger det med CPU vifte, så det trenger du ikke å bekymre deg over. Dersom du ikke har planer om å overklokke CPU, vil den viften holde i lange baner.

Jeg vet ikke om du trenger å oppdatere BIOS, det finner du ut. Det er ikke alltid man oppdatere BIOS, men det hender at man gjerne bør gjøre det. Dersom du ikke vet hvordan man gjør det, så er det ikke så farlig.

Det kan hende av man må oppdatere BIOS for at visse ting skal fungere, men det står gjerne beskrevet, på hjemmesidene til Produsenten, hva som forbedres i den nye BIOS versjonen, så da vet man jo som regel om man må/bør oppdatere, dvs om det ikke fungerer uten, eller fungerer bedre med en BIOS oppdatering.

Jeg er ikke så stø når det gjelder å forklare hvordan man oppdaterer BIOS. Det varierer også litt, avhengig av produsent. Men som regel må man mekke en bootable diskett. I XP er det ganske lett, bare høyreklikk gå på formater og velg "Create an MS-DOS startup disk" (eller noe lignende). Dersom du kjører Win2k eller ME kan du bruke DrDos til dette. Når du har gjort det er det bare å legge til den nye BIOS fila og som regel et oppdaterings program (f.eks. Award flash).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...