Armalite66 Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) Er ute etter et kamera som ikke er for stort (og tungt, skal jo drasse med stativ og utstyr også ), da det skal brukes til å dokumentere fjellturer, fisketurer o.l. Det må ha TV kvalitet på bildet, og selvfølgelig ha mikrofon plugg. Det trenger ikke å tåle regn, da dette vil bli ordnet med paraply/plastikk omslag. Noen tips til egnede kamera? Endret 18. juli 2004 av Armalite66 Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg har ett lite sony kamera, dcr-pc3, men det tåler ikke kulde. Så om du skal filme om vinteren,,vet jeg ikke hva slags kamera du bør kjøpe men mitt sony funker ialefall ikke om vinteren. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg har ett lite sony kamera, dcr-pc3, men det tåler ikke kulde. Så om du skal filme om vinteren,,vet jeg ikke hva slags kamera du bør kjøpe men mitt sony funker ialefall ikke om vinteren. Det blir lite filming om vinteren, stort sett vår-sommer-høst (ikke at det blir kaldt nok da og). Hvordan er kvaliteten? Med TV kvalitet mener jeg standard dokumentar kvalitet som feks. på nrk, men har ikke mulighet til å drasse på et gigantisk og tungt kamera på fottur. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Ser ut som det må bli gode gamle Sony TRV900E. Skulle vist klare noen - grader også. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 ok. Kvaliteten på de fleste nye kameraene er omtrendt som de dyre når det er lyst og via tv-skjermen. På tv2 hjelper deg brukte de håndkamera men innrømmet det ikke før slutten av sendingen og jeg merka ingen forskjell. Men skal du filme i mørket holder det ikke med en ccd brikke. Jo fler ccd brikker du har og derfor større linse, jo mer lys kan du ta inn, og mørke bilder blir ikke så grumsete. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Men skal du filme i mørket holder det ikke med en ccd brikke. Jo fler ccd brikker du har og derfor større linse, jo mer lys kan du ta inn, og mørke bilder blir ikke så grumsete. Så vidt jeg vet er det størrelsen på CCD-brikken(e) som har betydning for egenskapene i dårlig belysning - ikke antallet CCD-brikker. Selvsagt har optikken også stor betydning. Tester jeg har lest viser at Panasonics 3CCD-kameraer er dårligere i svak belysning enn f.eks. Sonys 1CCD-kameraer. Panasonics "rimelige" 3CCD-kameraer har relativt små CCD-er i forhold til Sonys 1CCD-kameraer i samme prisklasse. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 ja selvfølgelig, trodde ccd brikkene var standar størrelse. Lenke til kommentar
Klaussen Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Ser ut som det må bli gode gamle Sony TRV900E. Skulle vist klare noen - grader også. Hei! Bruker selv Panasonic gs-70, når jeg lager nyhetsreportasjer for NRK. Ifølge NRK er det proff kvalitet på bildene(jeg er enig med dem ) Kvaliteten på dette kameraet skal være bedre enn trv-900 ifølge mitt øye. Men bildestabilisatoren er noe dritt, bare skru den av, man taper oppløsning, hvis du har litt erfaring greier du å holde det stødig. Lyden er jævlig bra bare med den innebygde mic`en. Kameraet er jeg veldig fornøyd med i forhold til prisen, særlig når sony pd150 koster 30.000 mer og gs70 holder den på kvalitet under normale lysforhold. Pd150 en er bra mye bedre under mørke lysforhold og er selvfølgelig ett mye bedre kamera og bruke. Nå er det jo kommet oppgradering på gs-70(kommer ikke på navnet i farta) Hvis du går for gs-70 er det ihvertfall ikke noe problem å få levert til TV med tanke på bilde&lyd kvalitet. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Jeg har et TRV900e, og har hatt problemer med lyden. Dette kameraet er kjent for å være litt dårlig bygget på denne kanten. Så vi kjøper snart nytt, ellers så bruker jeg Sony PDX-10 ganske mye for tia, det er liksom TRV900e, bare for et mer profft marked. - De har også fiksa alle problemene med TRV900e, eller. Det ene problemet da (lyden hopper ut 1frame inni mellom, spesielt på starten av tapen. MEEEEEEGET plagsomt. Har fiksa det 1 gang, men så funka det ikke igjen - er noe med lydhodet sier Sony....) Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Blir litt glad når du sier du vil bruke TRV900 siden det er det kameraet jeg har. Det er uten tvil et godt valg, og da først og fremst fordi det OPPFØRER seg proft pga soliditetet og betjeninga. Jeg har nettopp kjøpt meg en anamorf linse til mitt kamera, og jeg må si jeg er mektig imponert nå over de bildene jeg produserer. (kjøp slik linse for å få widescreen-bilde, og kjøp den fra ebay.co.uk... Jeg betalte 4000 INKLUDERT toll og UPS express!!! Det er ganske imponerende med tanke på at slike linser kan koste oppmot 12000 i enkelte butikker her til lands.) Som noen har påpekt er lyden et lite problem på TRV900, du har ikke god kontroll på lydnivåene og ikke en enkel måte å få kobla til mikrofon (pga minijack-inngang=ubalansert lydsignal). Det jeg gjorde var å spørre HIL (Høyskolen i Lillehammer) som nesten ikke bruker sine TRV900-kamera lengre, om å få kjøpe en av deres gamle XLR-bokser, og det ordna seg veldig flott. Den kobler du direkte i den intelligente tilbehørsskoen, og vips har du veldig bra kontroll på lyden (med fantommating). Kameraet jeg har nå er jeg utrolig fornøyd med, og lysfølsomheten på det er helt ned i 4 lux, noe som faktisk er sterkere enn både TRV950 og PDX10, som er 6 år nyere kamera. Men til gjengjeld er videobildet noe mer kornete. Det du skal huske før du kjøper videokamera er at STØRRELSEN PÅ CCD-BRIKKEN ER ALFA OMEGA! Det er så enkelt som at TRV900 har 1/4 tomme store CCD-brikker, og derfor vil det yte dårligere enn PD150, som har 1/3 tomme store brikker, eller PDX100, som har 1/3 tomme store brikker. Det vil yte bedre enn TRV950, som har 1/4,7 tomme store brikker, eller GS70 og GS200, som begge har 1/6 tomme store brikker. Grei regel. I tillegg er det greit å ha så få piksler som mulig, da arealet da blir større (noe som igjen gjør hver piksel mer lyssterk). Det er en grunn til at Sonys proffkameraer kun har 430000 piksler per CCD i stedet for mange megapiksler. Megapiksler trenger du bare om du skal ta stillbilder, og stillbilder på videokamera tilhører konsumentmarkedet. 3CCD er bra for å få gode farger, men hjelper altså ikke på lysfølsomheten nei. Dersom du skal på fjellet tipper jeg du vil ha følgende funksjoner på ditt kamera (i prioritert rekkefølge): *Lite og lett *optisk bildestabilisator *manuelle eksponeringsmuligheter *god zoom *mulighet for store batteri *widescreen *manuell lydnivåjustering Jeg tror i hvert fall trygt jeg kan anbefale deg å se nærmere på følgende kameraer (i prioritert rekkefølge): *Sony PDX10 (pga størrelsen, widescreen og xlr) *Canon XM2 (pga betjening) *Sony TRV900 (pga robusthet og betjening) *Panasonic AG-DVC30 (pga betjening og xlr) *Sony PC330 (pga widescreen og stor CCD) *Canon MVX25i (pga widescreen, stor CCD og lydnivåjustering) Og husk: ALLE DV-kamera i dag er gode nok for å lage reportasjer til TV med, det handler bare om å kunne fotografere, og å ha nok lys. Ikke glem stativet i hvert fall! Ikke glem at kameraet burde ha KUN halve budsjettet... IKKE 90% som alle (inkl. meg selv) bruker. Lenke til kommentar
Klaussen Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Og husk: ALLE DV-kamera i dag er gode nok for å lage reportasjer til TV med, det handler bare om å kunne fotografere, og å ha nok lys. Det kommer helt an på hvilke reportasjer du skal lage. I noen tilfeller vil 1ccd kameraer ikke holde mål, hva kvalitet angår, f. eks. hvis du skal ha en litt lengre naturreportasje noe i dokumentar-duren "med close up" shots av evt. fugler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå