Goodall Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) Vet ikke om dette er riktige sted å poste, men jeg prøver Spørsmål 1: I mange spill går det an å skru på doppler effekt, hva er det for noe? spørsmål 2: Hvis jeg skrur på det så blir det sinnsykt mye buggete lyd, kommer liksom sånn BLIB som er kort og irriterende, lyden hører ikke hjemme noe sted Dette skjer i alle spill jeg har prøvd som det går ann å skru på denne rare effekten Lydkortet mitt er et sb live audigy 2 ZS (skjermkortet er et 9700pro om det har noe å si) skulle jo tro at lydkortet mitt skulle klare litt spesial effekter? er dette driver problemer fra creative? eller er det bug i spilla? 2 spill jeg husker i fatra er: microsoft rallisport challenge og farcry Noen der ute som vet hva jeg kan gjøre for å kvitte meg med problemet, eller vet hva den effekten egentlig skal gjøre? Takker for alle svar Endret 18. juli 2004 av Goodall Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Doppler effekt er frekvensen av lyd (eller andre bølger). Hvis lyden kommer mot deg blir den lysere og lysere (og høyere), og idet den passerer deg blir den mørkere og mørkere. Det beste eksempelet er hvis en bil kommer mot deg så blir lyden mer høyfrekvent. Når bilen passerer blir motorlyden mørkere. Sorry, er ikke veldig flink til å forklare slikt Lenke til kommentar
Peder82 Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 det har jeg hatt om i fysikken, har noe med lyd og bevegelse å gjøre her er det greit forklart: http://pchome.grm.hia.no/phh/htm/fag/fysik...0/F/K21/018.htm Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) høres jo litt artig ut, bare synd at det ser ikke ut til å funke på min pc, får liksom bare den J**** F**** dritt BLIB lyden som er sinnsykt irriterende. men da vet jeg i hvertfall hva effekten er ment for tusen takk om noen vet hvorfor det ikke funker, bare legg ut Endret 18. juli 2004 av Goodall Lenke til kommentar
sterilan Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Vanskelig å gi en kortfattet og god forklaring Lyd kan ses på som bølger. Tenk deg at du sitter i en båt som ligger og duver i dønningene på havet. ( Nei, jeg drømmer meg ikke bort fra den begredelige sommeren nå ) Båten vil svinge opp og ned med samme frekvens som dønningene har. Hvis du starter motoren og kjører mot dønningene vil båten svinge opp og ned med høyere frekvens. Hvis du kjører med dønningene vil båten svinge med lavere frekvens. Hvis du kjører med akkurat samme fart som bølgeutbredelsen vil du ikke svinge opp og ned i det hele tatt. Overført til lyd vil lyden for deg ha høyere frekvens hvid du beveger deg mot lydkilden (eller lydkilden beveger seg mot deg). Motsatt blir lyden mørkere hvis dere beveger dere fra hverandre. Det siste eksempelet tilsvarer at du beveger deg med lydens hastighet fra lydkilden. Dette gir andre morsomme effekter Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Den letteste måten å forklare hva dopler effekten er slik: Tenk at du står alene på en motorvei uten trafikk. Så kjører en ambulanse forbi i høy fart, med sirener på. Da vil det høres ut som sirenen har litt høyere tonefall når den er på vei mot deg, og litt lavere tonefall når den er på vei fra deg. Dette er doppler-effekten. I relatiteten er det selvfølgelig helt lik lyd hele tiden, men pga. sirenen ikke står stille i forhold ti ldeg, så vil lydbølgene bli forandret fra normalt. Jeg skal ikke gå dypt inn på det tekniske, men du vet sikkert at lyd bestør av vibrasjoner i luften rundt oss. Antall svingninger pr meter avgjør hvor høy tonen er. Når noe som lager en lyd da er på vei mot deg med høy fart vil svingningene komme tettere sammen, og altså lage en høyer tone. Når lyden er på vei fra deg, skjer det motsatte, og tonen blir lavere. Mange gode nyere spill har denne effekten. Det er absolutt ikke noe "must", men enda et steg mot en mer realistisk verden. -Stigma Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Nok en gang TUSEN TAKK til alle som har forklart hva det er, må si at det høres veldig konge ut Men jeg trenger IKKE flere forklaringer på hva det er, det har jeg et meget godt inntrykk av nå Det jeg vil ha hjelp til nå er, hvordan få det til å funke uten at det bare kommer en irritterende lyd i ny og ne Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 19. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2004 ingen som vet hva som kan være feil? dere andre som spiller f.eks farcry, har dere op denne doppler effekten og hvis ja,har dere noen problemer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå