gunlovin Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 (endret) Har nyere skjermkort støtte for widescreen TV-out? Jeg har en htpc med et gammelt skjermkort, men det gir kun 4:3 bilde på TV'n, noe jeg selvsagt ikke ønsker. Noen som har tips om hva slags skjermkort man må ha? NB! kun til 2D applikasjoner/film, det er ikke nødvendig med gode 3D-funksjonaliteter. Jeg ser det finnes tv-kort for plasmaskjermer, men de ser ut til å være laget spesielt for én type skjerm, evt. støtter kun én produsents skjermer. Dessuten har vel plasma en annen oppløsning enn crt- tv? Endret 18. juli 2004 av gunlovin Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Heisann. PAL og NTSC systemet er 4:3 og det er komplett umulig å sende ut dette signalet som 16:9 vi en TV utgang. Hvis du har komponent utganger å bruker et HDTV signal så vil det være 16:9 men da trenger du en Pioneer Plasma eller projektor for å takle dette. Du kan oppnå anamorfisk 4:3 med å velge strekking i DVD spilleren, men fortsatt vil det være 4:3. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Med HTPC så kan du da bestemme formatet via software. I f.eks ShowShifter så kan jeg velge 4-5 forskjellige formater, f.eks 4:3, 16:9, letterbox, etc... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg mener å huske at TV-tool (www.tvtool.de) hadde en slik funksjon. Det krever et nVidia-kort for å fungere. Alternativt mener jeg at Powerstrip skal kunne klare noe slik. At man da lager en profil for skjerm #2 (TV-en) som har 720xblabla pixler. Lenke til kommentar
gunlovin Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Alternativt mener jeg at Powerstrip skal kunne klare noe slik. At man da lager en profil for skjerm #2 (TV-en) som har 720xblabla pixler. Virker powerstrip med ati-kort? Htpc'n er kun et prøveprosjekt jeg har satt opp med en gammel pc (PIII866mhz, 512MB SD-RAM, ATI rage pro, etc) foreløpig, og har ikke kostet på den noe ennå. Har prøvd MythTV og kjører nå myHTPC. HDTV er litt fjernt fra virkeligheten her i Norden ennå, så kommer nok ikke til å investere i utstyr til dette nå. Men jeg skal prøve showshifter, og se hvordan det fungerer. Takker for svar! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Powerstrip virker med svært mange skjermkort, både Ati, nVidia, 3dfx, Matrox samt masse eldre greier. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Slik jeg forstår trådstarter så vil han ha 16:9 ut fra TV utgangen. (s-video, kompositt) og som sagt så går ikke det ann. Skal TV'n kunne motta signalet må det være 4:3. Signalet fra DVD spillere er heller ikke 16:9. VGA inngang eller DVI inngang har han neppe på TV'n. Lenke til kommentar
Bootsy Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Matrox G400 har støtte for 16:9, mulig de andre Matrox kortene har det også. Er meget fornøyd med bildet det gir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå