Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Honda Accord 2.0 EXI

voluz

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å kjøpe min første bil. Har begrensede ressurser (ikke over 40 000) og har i grunnen siktet meg inn på Honda Accord (2.0 EXI) mellom 1990- og 1993-modell.

For å si det som jeg har så har jeg overhodet ikke peiling på bil foruten at jeg vet hvilke jeg synes ser pene ut og at jeg er litt tekno-freak. (Sånn sett passer Honda Accord veldig bra siden alt er elektronisk, og jeg synes heller ikke 90-93-karosseriet ser så verst ut alderen tatt i betrakning.)

Uansett - hva bør jeg se opp for når/hvis jeg skal ha en Honda Accord av denne årgangen? Er jo en kjent feil hos Honda med rust på hjulbuer osv. Hvor dyrt er dette å gjøre noe med, og hvor farlig er det? (Stryk i EU-kontroll?)

Japanske biler går jo som kjent til de stuper. Mazda, Toyota, Mitsubishi og Honda har jo knapt feil. Men hvor langt bør jeg godta at bilen har gått? Veldig mange av de som er til salgs har gått langt over 200 000. Er dette krise?

Videre er det veldig mange av de aktuelle som er til salgs som selges med automatgir. I utgangspunktet er jeg skeptisk til dette på eldre biler. Har assosiasjoner som "stakato" giring, effekttap, bensinsluker, dyrt å reparere osv. Er det noe i dette eller funker automat fett på denne årgangen av Honda Accord?

I det hele tatt - trenger en haug med råd!! Håper det er noen Honda Accord-forstå-seg-påere der ute? ;)

Har bl.a. sett på denne: http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=499267 og http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=485718 - og en haug med andre også da selvsagt...

Håper noen tar seg tid og svarer! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt enl slik accord med automatgir. Er ikke helt sikker på om det var samme motor, men tror da det. Og jeg ville absolutt satset på manuell til en slik bil og motor. Den går ikke spesielt godt, f.eks da jeg trampa kickdown.. Man hørte lyden forandre seg, turtallet sprette i været, men man kjørte fortsatt i 50 ;P

Lenke til kommentar

Begge bilene du ser på har gått laangt. 270 000 km og store motorer :no:

Ta bilene på en NAF-test før du kjøper de, da slipper du å kjøpe "katta i sekken".

Koster 400,- i medlemskap (som er nyttig uansett) + 1400,- for testen.

Anbefales!

Ellers er japansk bra!

Lenke til kommentar

Store motorer? Syns 2 liter er absolutt minimum i en bil større en golfklassen. Men så har jeg vokst opp med biler med motorvolum på både 6 og 7 liter :p

Bilene har jo gått langt, men dersom motoren ikke bruker olje eller lekker noen plass tror jeg ikke det er så farlig. Det er mye viktigere å finne ut hvordan bilen har blitt kjørt. En bil som har rullet 270.00km bare på bykjøring og småkjøring er mye mindre attraktivt enn en langkjørt bil med samme km. stand. Det samme gjelder om bilen har blitt brukt hardt (ofte referert til som ungdomskjørt) eller om den har blitt brukt av familien hansen (les: pent kjørt).

Lenke til kommentar

Jeg har 1986 modellen accord ex og jeg har kjørt en del 1991 Injection modellen. Selv om 91 modellen har ca 128 hester og min har 112 så sparker min med manuelt gir vanvittig mye bedre enn den med automat.

Så manuelt gir er å anbefale.

Endret av Koffe
Lenke til kommentar
min har 112 så sparker min med manuelt gir vanvittig mye bedre enn den med automat.

Jeg sa ikke at den sparker bra, jeg sa det sparker mye bedre enn den med automat. 112 hk på 1080kg er ikke så ille, men jeg skal være enig i at det ikke drar 1/4 mila på under 10 sek akkurat.

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt, men trenger flere synspunkter! :D

Har definitivt gått bort fra automat, og kommer til å velge manuell - så er det sagt.

Har noen synspunkter på denne bilen?: http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=494301

Den har vært på sånn kjøpsvurdering hos NAF nettopp, og kom greit gjennom der. Den ene hjulbuen (som tidligere er skiftet) er imidlertid i ferd med å rammes av rust igjen og vil måtte skiftes i løpet av ca. 1 år. (Hva koster dette?)

Videre har den vært eid av 3 personer, hvorav 2 eldre og en voksen. (Altså ikke ungdomskjørt.) Det er jo en fordel...

Så at listeprisen på 1991-modell Honda Accord 2.0exi ligger på 49.200,- - betyr det at 42.000,- er en bra pris? Siden rust var på vei tilbake snakket han også om prisavslag, så får den kanskje til 40.000,-. Er det å anbefale?

Mer info om Honda Accord 1990-93-modell mottas med takk. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...