Gå til innhold

Korleis få betre lyd på midifiler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg kjørte midifilene via mitt Yamaha PSR 630 keyboard, og da ble lyden veldig lik (om ikke bedre) den som er på mp2 filene.

Dette kommer an på hvor stor og godt utstyrt midi bank det er på lydkortet, evt. hvor gode emuleringsmuligheter driverene dine har. Har du et lydkort som ikke er beregnet på musikklaging, er det ofte strippet for midi muligheter, og har bare det mest basice.

Husker jeg fikk rimelig heftig midi lyd på et integrert lydkort på en IBM aptiva noen år før krigen med Yamaha XG emulator...

Hvilket lydkort har du?

Lenke til kommentar

MIDI-filer er egentlig ikke lyd i det hele tatt, bare et sett med instruksjoner om hvilke instrumenter som skal spilles og hvordan de skal spilles.

I alle lydkort er det et sett med General MIDI samplinger, som følger en standard. midilyd#1 er alltid piano, lyd to er alltid electric piano osv. Forskjellige lydkort har forskjellige versjoner av disse lydene, dyrere lydkort har bedre samples. Så du må oppgradere lydkortet ditt. Ei midifil består av hvilke midilyder som er brukt, og hva slags toner.

Du har alltid en General MIDI Synth på lydkortet, som du kan bruke i en sequencer (f.eks. cubase) til å lage musikk med. Det er disse lydene som automatisk brukes når man spiller av ei MIDI-fil.

Har du en ordentlig synthesizer med GM-støtte (general MIDI), kan midi-fila spilles tilbake gjennom denne, med lydene som er innebygd i synthen, som selvsagt er mye bedre. MIDI er en hel vitenskap egentlig, kom på starten av 80-tallet, så det er umulig å beskrive hele standarden i en enkelt post...anways.

Lenke til kommentar
...anways.

Jeg regnet med at du skulle til å summere opp å si:

Midi er ikke et format som optimiseres og "komprimeres" som gir dårlig lyd, men at man heller kan med hardware og unike software løsninger kunne velge bedre lyder som spiller av midi filen som igjen kan gi "bedre kvalitet".

For deg som startet denne tråden så vet jeg ikke hvor godt du kjenner til midi formatet kontra feks WAV eller MP3. Men tenk deg en spilledåse som har hjul med tagger som bestemmer toner. Midi er det hjulet med tagger...mao, det er ikke musikk, bare info om hvordan toner skal spilles.

AKIRA

Lenke til kommentar

Den beste lyden på midifiler får du vel med å bruke en Roland lydmodul (eller korg/yamaha også antakelig).

Har ihvertfall flere Roland lydmoduler, litt eldre (SC-7, SC-155...) og der er lyden upåklagelig. Har ikke hørt tilsvarende lyd på vanlige "billig-lydkort".

Men dette innebærer selvfølgelig at du må ut med noen kroner, og det var vel ikke planen....

- Vegard -

Lenke til kommentar

Var ikke så veldig stor forskjell hos meg, utenom en helt sjuk mengde reverb på mp2-filene. Forresten, hvorfor ikke legge ut e3m1, det er jo den kuleste låta i doom noensinne :).

Men spørsmålet om en emulator er jo godt, det burde jo finnes en god emulator for midi, hvor mye plass tar disse instrumenetene? Noen hundre megabyte burde jo holde.

AtW

Lenke til kommentar
Men spørsmålet om en emulator er jo godt, det burde jo finnes en god emulator for midi, hvor mye plass tar disse instrumenetene? Noen hundre megabyte burde jo holde.

VSTi instrumenter er det som kommer i mine tanker.

Krever at du har en "host", f.eks Cubase, som spiller VSTi.

Som vegjoh, benytter jeg "utenbords" motorer, men jeg liker best Yamaha XG formatet (har brukt det lenge, så da så!).

Enda dyrere/proffere blir det om du bruker sampler eller hardwaresynther,

f.eks Nord Rack.

Siddis:

Eg trudde at i desse dager så var super midi lydkort ubruklege fordi idag så kan du emulere det meste. Men der tok eg feil

Egentlig ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...