Gå til innhold

slo i pulten der pc'en står, førte til fryst bilde

Anbefalte innlegg

Jeg er en av av de som gamer litt av og til , og har en tendens til å slå litt hardt i pulten hvis jeg blir sur.

Jeg har pcen stående oppe på pulten og en gang da jeg slo i pulten fryste bildet seg på skjermen , etter en stund kom det bildet tilbake og da stod det " Vpu recover har stilt skjermdriverne tilbke, fordi grafikkakseleratoren stoppet".

Lit skremmende tenkte jeg, men alt funket så jeg brydde meg egentlig ikke.

Etter å ha tenkt litt skjønner jeg ikke hvorfor dette skjedde, og jeg bestemte meg for å prøve å slå litt løst på pulten (sier ikke at det var veldig smart :blush:)

og da fryste bildet seg igjen, men det kom aldri tilbake.

Jeg prøvde en restart, men da kom det bare masse peep(et kort og et lang tror jeg) og jeg fikk ikke noe bilde opp på skjermen.

Jeg prøvde å vente litt med å skru på dataen, og etter en liten stund funket den , jeg fikk verfall bilde på skjermen.

Under oppstarten sto det at cpu var unworkebal eller endret, men resten av oppstarten gikk fint og jeg kom inn i windows igjen. etter og vært innom bios og saved og avsluttet , fikk jeg ikke opp den meldingen igjen.

Lurer på om det er diskene elle cpu som kasnkje får litt rist på seg eller om det har noe med skjermkortet og gjøre?

Noen som har vært bortil noe lignende, eller vet kanskje hva som skyldes at bildet fryser ??

Takker på forhånd om teorier eller lignende opplevelser

m.v.h

Knut fredrik

hk=abit ice7 max 3 /m intel 2.8

rdkort=Sapphire radeon 9800pro

(håper dette er riktig kategori, ellers for jeg bare beklage)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det var harddisken som ble skadet så ville du få en mere generell feil, så jeg tror ikke det er det som har hendt.

Slå av alt, strøm m.m., åpne kabinettet og sjekk at alle kort og rambrikker er festet ordentlig. Ta ut og press ordentlig på plass igjen. Fyr opp.

Cpu/Gpu er vanligvis ikke ømfindtlige for støt og lignende. Det som kan hende er at kjøleren (stor masse) skader cpu, men ikke for et lite pingleslag i pulten. Skjer vanligvis når du flytter pc'en.

Komponenter på hk burde tåle dette helt greit, da du har masse demping tilstede (kabinettføtter, vekt kabinett, oppheng hovedkort etc.).

Jeg bruker faktisk å slå i pulten ganske ofte (når jeg drikker, som nå) og det verste som er hendt hittill er defekte mus pluss tastatur.

PS: ikke begynn å slå på kabinettet, ikke sjakktrekk.

Lenke til kommentar
hmm.....hva med å slutte å slå i pulten, eller i det minste flytte kabinettet :yes:

Edit: omg koffor gidde eg å sitta oppe så lenge :hmm:

Hva med å ikke komme med sånne komentarer, poenget er jo at pce'n er svært følsom mot vibrasjon, Jeg har vett nok til å skjønne at jeg kan flytte pc'en ned på gulvet.

Og en annen ting hva mener du med omg sitte oppe så lenge?

Du sitter jo oppe nå, og skriver :p innlegg

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar

Kamarat av meg har oppsette Abit IS7-G+p4 2.6c+corsair pc4000.

Når han fyrer opp PCen og kommer til startup screen så får han meldingen "CPU unworkable , press F1 to continue" Han presser F1 og PCen booter opp , han har kjørt benchmarks og ingen ting er i veien med resultatene.

Du får prøve dette du og , se om det påvirker noe.

Mvh Daniel.

Lenke til kommentar

La være å kjefte på han, han får i det minste ut sinne sitt, og det går utover "døde" ting.

Se hvordan det går ute på byen. :mad:

Følg opp de andre gode rådene du har fått.

Men, jeg vet av erfaring (har to småbarn 6 og 4 år) som lar Pc`en legge merke til at den "lever" og der opplevde jeg at den ene sikringen på PSU`en var noe løs / dårlig kontakt, sjekk det, men la 240 Volten være av.

En god stund. :thumbup:

Sjekk forøvrig etter andre dårlige / løse kontakter.

Håper at vi hører fra Deg om hva som var problemet, og ikke minst løsningen. :hmm:

MvH

WB

PS: Det er godt å få ut sinne sitt, la det gå utover døde ting, det gjør godt. :!:

Lenke til kommentar

PS: Det er godt å få ut sinne sitt, la det gå utover døde ting, det gjør godt. :!:

Helt enig der.

Skal ta en grundig sjekk og særlig psu.

Men har på en måte ikke lyst til å teste det etter på med å slå i pulten.

Lenke til kommentar
Kamarat av meg har oppsette Abit IS7-G+p4 2.6c+corsair pc4000.

Når han fyrer opp PCen og kommer til startup screen så får han meldingen "CPU unworkable , press F1 to continue" Han presser F1 og PCen booter opp , han har kjørt benchmarks og ingen ting er i veien med resultatene.

Du får prøve dette du og , se om det påvirker noe.

Mvh Daniel.

Be kameraten din gå inn i bios og save an exit(F10), da vil du nok ikke han måtte trykke f1 vær gang han starter opp.

Lenke til kommentar

lol, da er vi to ganske like :)

jeg ''klikker'' noen ganger jeg å, da slår jeg i bordet eller må knuse et eller annet. Jeg har funnet en metode som funker veldig bra: hvis du har vekter, ta å tren veldig fort med dem, du får ut sinnet samtidig som du trener, hvis du ikke har vekter ta pushups (Du kommer til å bli oversaka hvor mye mer du klarer når du er sur enn til vanlig :p )

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har funnent ut hva problemet er.

Det virker som agp porten er litt løs, jeg har sjekkt om skjermkortet sitter bra nok.

Når jeg rugger litt på kotakten bak på skjermkortet , skjer det samme som skjedde når jeg slo i pulten.

Kan jeg på noen måte, bevise at agp porten er løs med tanke på garanti?

Takker for svar

M.v.h

Knut Fredrik

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har funnent ut hva problemet er.

Det virker som agp porten er litt løs, jeg har sjekkt om skjermkortet sitter bra nok.

Når jeg rugger litt på kotakten bak på skjermkortet , skjer det samme som skjedde når jeg slo i pulten.

Kan jeg på noen måte, bevise at agp porten er løs med tanke på garanti?

Takker for svar

M.v.h

Knut Fredrik

Du kan jo bare vise forhandleren hva som skjer når du napper litt i skjermkabelen! Menne det går jo også ann å åpne PCen å se om det sitter godt fast! Hvis PCen har vært med på veldig turbulent LAN tur kan det jo henda at den har kommet seg litt løs...?

Lenke til kommentar
Du kan jo bare vise forhandleren hva som skjer når du napper litt i skjermkabelen! Menne det går jo også ann å åpne PCen å se om det sitter godt fast! Hvis PCen har vært med på veldig turbulent LAN tur kan det jo henda at den har kommet seg litt løs...?

Jeg har bygget pc'en selv , med komponeneter fra komplett.

Jeg har også VGA artic cooling på skjermkortet som er ganske tung, kanskje den også spiller er rolle?

Lenke til kommentar

Jeg har bygget pc'en selv , med komponeneter fra komplett.

Jeg har også VGA artic cooling på skjermkortet som er ganske tung, kanskje den også spiller er rolle?

Jo, du sier noe der! Jo større vekt, desto større risiko!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...