Gå til innhold

Harddisk temperatur skummelt høy.

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har fått meg et par nye disker, men de virker uvanlig varme. Ved idle ligger de på henholdvis 48 og 44 grader celsius. Når warn temp er 50- og critical ved 55 grader blir jeg litt nervøs. (Temp i følge S.M.A.R.T.). Ambient temp i kassa er på ca. 33 grader celsius.

Eneste vifte jeg har i kabinettet er PSU vifta.

Hva mener dere? Er det fare på ferde?

EDIT: typos...

Endret av oblivian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg annbefaler aldri å kjøre raskere RPM harddisker uten et kjølevifte. Nyere disker blir ofte veldig varme, og siden harddisken sansynligvis er den delen i PC'en som først ryker pga av varme, så bør du absolutt ha noe kjøling på den. Det er noe herk å miste en harddisk, og en vifte er en billig måte å øke levetiden på disken betraktelig. Du trenger ikke noe rask vifte, bare en laber bris, så plukk den stilleste du finner som passer.

Disk-temperaturen din er ikke noe abnormalt høy (i forhold til forholdene, og hvis man anntar at de temperaturene er målt når harddisken har jobbet fullt en stund). Sansynligvis kommer det av at du har ganske så høy kabinett-temp + at harddisken ligger med dårlig ventilasjon.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

OK, jeg slipper vel ikke unna vifte uansett da. Eller jeg har bestilt et par støydempende HD kasser som også har kjøleribber. Det store spørsmålet blir jo om det er ment for å brukes sammen med LED vifter da.

hd_case.jpg

(2 stk ligger for øyeblikket på tollen).

I mellom-tiden, (jeg fikk litt panikk her i går! ;)) så tok jeg CPU vifta som ble til overs etter jeg vannkjølte CPU'en satt mot HD'ene. Den vifta er temp styrt og så lenge hovedkortet ser at CPU'en ligger på 25/30 grader så går ikke vifta i mer en 1700 RPM. Det er så lite lyd at jeg kan leve med det frem til å jeg får HD kassene. Temp på HD'er gikk raskt ned til rundt 35/37 grader.

Jeg prøvde forøvrig å la den ene disken jobbe litt utenfor kabinettet, men den kom raskt opp i 46 grader den også. Hvordan løser de eksterne HD kabinett da? Da er det jo ikke snakk om noe vifter.

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Jeg har 2 stk WD2500JD disker i raid. Altså 2 s-ata disker.

Kan nesten steke egg på de i raid :/

Hvordan måler temperaturer på disse ?

Har 2 vifter som fulgte med i kabinettet. Hjalp drastiskt på varmen. Men når jeg satt inn en disk til , så er de nesten like varme som før.

Nå står det 3 disker på samme sted. og 2 på annen "rack" .

Lenke til kommentar

PS: når jeg snakket om vifter tidligere, så er det viktig at de ligger direkte rettet mot harddiskene. Chieftech kabinett har for eksempel egne klammer til en 80mm vifte "bak" harddiskene for dette. Generelle kabinettvifter hjelper bare indirekte med at temperaturen i kabinettet er litt lavere. Harddiskene ligger som regel for dårlig til for å dra nytte av den ekstra luftstrømmen ved mindre den er direkte rettet mot dem.

-Stigma

Unskyld for evt. skriveleifer. Det er sent, og jeg gidder ikke korekturlese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...