Gå til innhold

død pixel? / lyser konstant

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk mitt nye Olympus C-8080 denne uka :love: tok masse bilder og prøvde og lære meg å bruke det skikkelig, men til min store fortvilelse så er det en død pixel som går igjen på alle bildene :cry: Den er hvit/lysegrønn og er på samme sted på samtlige av bildene jeg har tatt...

Vet at med LCD skjermer til PC så må man godta at det kan være et par døde pixeler, gjelder det samme for digitalkameraer? Jeg er vel ikke den første som har opplevd dette, søkte på forumet, men fant ingen liknedes innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Fikk mitt nye Olympus C-8080 denne uka :love: tok masse bilder og prøvde og lære meg å bruke det skikkelig, men til min store fortvilelse så er det en død pixel som går igjen på alle bildene :cry: Den er hvit/lysegrønn og er på samme sted på samtlige av bildene jeg har tatt...

Vet at med LCD skjermer til PC så må man godta at det kan være et par døde pixeler, gjelder det samme for digitalkameraer? Jeg er vel ikke den første som har opplevd dette, søkte på forumet, men fant ingen liknedes innlegg.

NEI, du skal IKKE godta dette.

Selv om en misfarget pixel er ganske enkelt fjernet fra ett enkelt bilde, vil det bli altfor mye arbeid i lengden.

Ta kontakt med selger og få byttet kamera så raskt som mulig.

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar

Har du overført bildene til PC og sjekket at det ikke bare er LCD skjermen på kameraet som har en død pixel? For det går det ann å leve med selv om det er kjedelig. Vet heller ikke om dette går på garanti.

Hvis den døde pixelen er på alle bildene, også etter du har overført de til PC/skrevet de ut, så er det selve bildebrikken det er noe feil med, og det skal du ikke godta.

Lenke til kommentar

Hvis det er et dødt pixel på LCD-skjermen på kameraet så tror jeg faktisk ikke det dekkes av garanti. Les hva som står i brukermanualen. Der bruker det som regel å stå et avsnitt om akkurat dette.

Hvis det derimot er feil på selve optikken så går det nok på garantien.

Lenke til kommentar

I papirene som fulgte med min Panasonic FZ10 står det at dette kan forekomme.

Og hvorfor de opplyser om det er for at det ikke dekkes av garantien.

Jeg hadde en slik prikk på min tidligere Olympus 2100 Ultrazoom, men det måtte jeg bare leve med. Det er slik som altid kan forekomme.

Men hvis det er der når du overfører bildene til PC, da er det en feil som dekkes av garantien/kjøpsloven.

Jeg hadde noen tilsvarende prikker på en Finlux TV, og da synes det hele tiden.

Den byttet El-kjøp ut med en gang for meg.

Lenke til kommentar

Alle lcd-skjermer har en "kvalitets-gradering". Mente at Komplett.no oppga denne for skjermer + en forklaring til hva den betydde men finner den ikke igjen. Uansett, graderingen sier noe om hvor mange døde eller hot pixels som ikke er dekket av garantien. Uansett, dette har med skjermer å gjøre.

Har vært ute for selgere som argumenterer med at man må godta denne regelen også for sensorer, men den gjelder ikke for disse. Digital-kameraer skal ikke ha slike døde pixler på sensoren. Skjermen på kameraet, og kanskje også viewfinderen hvis den er digital, kan ha slike pixler og med mindre det er mange av dem må man nok finne seg i å leve med dem.

Så hvis bildene du ser på pc'en har døde pixler, og det ikke er pc-skjermen din :) så er sensoren ikke i orden, og det mener jeg skal gå på garantien.

Lenke til kommentar
Så hvis bildene du ser på pc'en har døde pixler, og det ikke er pc-skjermen din :) så er sensoren ikke i orden, og det mener jeg skal gå på garantien.

Er nok dette som er riktig. Og jeg har opplevd før at spesielt Olympus har hatt problemer med LCD skjermene sine. Vi hadde problemer med å få solgt enkelte C750 på grunn av pixelfeil på skjermen (var ikke sensoren). Vi så at demomodellen vår hadde det, og sjekket da de andre kameraene i samme serie for feil, og mange hadde pixelfeil på LCD skjermen.

Da vi kun hadde kamera med pixelfeil på LCD skjermen igjen (fikk ikke byttet de hos Olympus Norge), sa vi det til kunden, og de aller fleste valgte ett annet kamera eller å kjøpe det ett annet sted.

Lenke til kommentar

Burde kanskje ha vært litt klarere i dette, ser nå hvordan det kan skape forvirring, men det er på bildene jeg ser på pc-skjermen hvor jeg ser den lysendes prikken ja.

Betryggendes å se at dere er enige om at jeg skal få byttet/reparert det i det tilfellet. Skal ikke gi meg hvis selgeren er sta ovenfor meg da! :yes:

Lenke til kommentar

Enig med Covcon. Pixelfeil på bildebrikken skal ikke godtas. Hvis feilen synes på en utskrift (10x15, 20x30 eller noe) ta det med og vis hvor feilen er. Da er det lettere både for butikken og for verkstedet å lokalisere og godta feilen. Da risikerer du ikke at et udugelig verksted sender kameraet tilbake med "ingen feil funnet". Hvis den ikke synes på utskrift, prøv å forklar så godt som mulig hvor på bildet feilen er.

Lenke til kommentar

Jeg har sett at flere kameraer har en slik funksjon. Ikke mange, og ikke nok til at jeg husker hvilke, men de finnes. Så til og med at et slikt kamera for et år/halvannet siden hadde det på "feature"-listen.

Men det er det samme som å si at en bil er ok fordi den slokker alle branner i bilen selv.

Sikkert en kjekk funksjon å ha på sikt hvis kameraet skulle få døde pixler etter en stund, men nye kameraer skal ikke ha slike defekter så uansett om kameraet har en slik "mapping" funksjon eller ikke er det byttevare.

Lenke til kommentar
er en funksjon på olymus sine kameraer som heter pixel mapping eller no, lurer på om denne kan være for å fjerne slike ting?

Prøv å leit litt i menyen

Prøvde det, tok et bilde, slo kameraet av og på igjen og tok et bilde til og overførte de til pcen, fortsatt samme lysendes pixel på begge bildene.

Lenke til kommentar
Mener noen steder oprerere med denne regel; hvis man har tre eller flere døde pixler, går det på garantien.

Det gjelder kun skjerm. Her er det selve bildebrikken som har pixelfeil, og da skal ikke en gang en pixel godtas ettersom det vises på selve bildet som er tatt.

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med en kamerat som jobber i en foto foretning, Hvis hvis det er døde pixler på LCD skjermen (1-2) stykker, så går det ikke på garanti, er det 3 eller flere så har du en reklamasjonssak.

Derimot, Hvis de samme pixlene vises på bildet på dataen\etter fremkalling sa har du en klar sak, å det skal ikke være noe problem med reperasjon\bytting av kamera. Pixel feil på bildet skal ikke forekomme,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...