Gå til innhold

Et par spørsmål vedr innstillinger og billedkvalit

Anbefalte innlegg

:blush: Et par grønne spørsmål til dere:

Jeg har ei venninne av meg som har Exilim EX-S3, hun plages med at bildene er veldig "pixlete" når hun fremkaller de, til tross for at det er innstilt på "fine", den beste kvalitetsinnstillingen. Det vi lurer på er:

Har siz'en også noe å si for billedkvaliteten? Valgmulighetene på kameraet er

2048x1536 1600x1200 1280x960 og 640x480. Hva burde hun velge her?

Har minnekortet noe å si for billedkvaliteten? Hun har det kortet som fulgte med kameraet....merket er: Transcend MM-card, 64MB.

Kameraet har 3,2 MP....

Håper noen kan hjelpe oss med disse spørsmålene :)

Mvh Anita

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt ann på hvilken størrelse hun skriver ut med. Men hun bør alltid ha kameraet på største oppløsning (2048x1536) selv om hun bare skal lage bilder i 10x15. Dette i tilfelle hun ønsker å lage forstørrelser av ett bilde som blir veldig bra. Man vet jo aldri når man får ett blinkskudd. Største oppløsning på ett tre megapixel kamera skal være nok til 20x30 cm. Pass også på at kameraet står på beste kvalitet (minst mulig kompresjon). Vet ikke om dette er fine, super fine eller lignende på dette kameraet.

Hvis hun får pixlete bilder, så kan det også være kameraet sitt feil, og ikke nødvendigvis oppløsningen. Exilim kameraene er ikke kjent for å ha spesielt god bildekvalitet, og det hun kaller "pixlete" kan rett og slett være støy. Støy oppstår lettest i dårlige lysforhold, men har selv sett bilder fra dette kameraet i gode lysforhold der man tydelig ser støyen, spesielt i 20x30 forstørrelser.

En annen ting man kan se på er hvor man fremkaller bildene. Noen fotolabber der du sender bildene over nett, forminsker bildene eller krever at de er av en viss maksimum størrelse når du sender de. Det kan da ha innvirkning på bildene, spesielt forstørrelser. Noen slike labber gir også bildene en oppskarping, til tross for at de kan være oppskarpet i kameraet. Exilim kameraene har en alt for sterk oppskarpingsprosess etter min mening (mister detaljer og forsterker støy) og hvis de i tillegg blir oppskarpet mer, så blir det ikke pent. Unngå derfor labber hvor du må sende bildene over nett (gå til din lokale fotobutikk og spør om de skarper opp bildene eller forminsker de... gjør de ikke det så test de ut... gjør de det så gå ett annet sted eller få en butikk til å sende det over til Kodak på en CD eller lignende).

Minnekortet har ingenting å si på selve bildekvaliteten da alle disse lagrer bildene digitalt, og helt likt. Billige minnekort har derimot den uvanen at de krasjer på verst tenkelige tidspunkt så du f.eks mister alle bildene fra tidenes beste ferietur. Kjøp Sandisk eller Lexar, er mitt tips.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...