Gå til innhold

Nytt hovedkort med lydproblemer (?)

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at for noe siden bestilte jeg meg et nytt hovedkort, et Asus A7N8X, og dette skulle ha et integrert lydkort med 6 channels (altså 5.1).

Før dette fungerte alt prikkfritt angående lyden og da hadde jeg et MSI hovedkort.. (6330 tror jeg det het), og dette kunne kjøre lyd både fra det integrerte samtidig som et annet lydkort var installert.

Vel, jeg pakket ut hovedkortet, installerte det og var temmelig fornøyd helt til jeg skrudde den på og fant ut at jeg måtte reinstallere Windows XP. Greit nok, dette gjorde jeg og da jeg skulle sette på lyd kom det ingen verdens ting. "Hmm.." tenkte jeg.. "kanskje jeg har glemt å installere drivere eller.no". Så jeg tok platen som kom med og der var det lyddrivere. Installerte de, restartet, men fremdeles ingen lyd. Så da tenkte jeg at jeg kanskje burde oppsøke Asus sine sider og riktignok fant jeg lyddrivere der også. Men de fungerte heller ikke :hmm: .

Hva skal jeg da gjøre?

Jo, jeg gikk inn på Control Panel -> Sounds, Speech and Audio Devices -> Sound and Audio Devices og så på instillinger der. w00t tenkte jeg da jeg så at jeg manglet en playback device. Det går heller ikke an å velge noe nytt heller, bare ser her:

Bilde

Videre derfra går jeg inn på enhetsbehandling og der er det ingen feil, bortsett fra en ting hvor det står "unknown device", men den har ingen gul varsellampe. "Kanskje det er dette som er problemet tenkte jeg". Så da går jeg i gang med å finne ut hva dette faktisk er for noe. Jeg trykker på "Update driver" og da kommer dette opp:

:: 1 :: 2

Som dere ser var det "Microsoft Kernel Wave Audio Mixer" som manglet. Men HVA gjør jeg hvis jeg ikke får oppdatert driverene til det da? Alt som kommer hele tiden er den feilmeldingen om "An error occured during the installation of the device - cyclic redundancy check". Siden jeg tror dette er feilen så måtte jeg jo fikse det på en eller annen måte. Så jeg googler etter denne kernel wave audio mixer saken og finner den. Laster den ned og prøver å oppdatere derfra. NEI! Ikke sjans engang. Akkurat den samme feilen.

Så på dette tidspunkt begynner jeg å gå tom for idéer å gjøre. Jeg har sett gjennom BIOS og alt så ut til å stemme der. Blant annet var "Onboard AC97 Audio Controller" satt på auto og ikke disabled (noe jeg regner med er slik det skal være). Jeg har prøvd ulike drivere og INGENTING vil fikse feilen. Feilen jeg får i Winamp når jeg prøver å høre på en sang er dette:

Winamp error

Jeg har også prøvd andre spillere som Windows Media Player osv, men ingenting.

En annen ting jeg også vil legge til er at jeg har lagt inn alt av Windows oppdateringer (untatt SP1, som av en eller annen merkelig grunn ikke vil la seg installere). Og en ting til: jeg har gått på kjør -> dxdiag -> Music og testet der.. musikken spiller av når jeg har valgt Realtek AC97 Audio. På dxdiag skjermen gikk jeg også inn på Sound.. men der nekter den å spille og gir meg heller en feilmelding.

Jeg har prøvd høyt og lavt nå og lurte på om noen av dere kunne hjelpe meg?

Hilsen

En som er på gråten :cry:

(PS: BIOS er oppdatert til nyeste)

---------

Kanskje jeg burde ha med litt system info også?

CPU: AMD Athlon XP 2000+ (1,67 Ghz)

Hovedkort: Asus A7N8X

Høyttalere: Logitech X-620

Skjermkort: Geforce 3 TI 200 (64 mb)

RAM: 256 MB DDR

--------

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som vet? :hrm:

*sukk*

Jaja, jeg bestemte meg for å forfølge CRC error feilen, kanskje det lå noe i det. Jeg fant ut at jeg burde dra en chkdsk på diskene mine for å finne feil, deretter en eventuell defragmentering.

Så jeg restarter og chkdsk begynner, det som skjer da er at den kommer til steg 4 av 5 og der stopper den helt opp. Altså, den rikker seg ikke fra 0 %. Så det er mulig at jeg kanskje har funnet feilen. Men, noen som vet hva jeg skal gjøre videre? Den beveger seg jo ikke etter 0 prosent. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
EID! Da har jeg fixet problemet. (No thanks to you).

Tror heller ikke jeg gidder å poste hvordan jeg ordnet det. Da det er mye stress og at jeg fikk null hjelp herfra.

Vel - et forum er jo en "gi og ta" verden... skal ihvertfall huske på hvem jeg ikke skal hjelpe neste gang heller.

PS: Grunnen til at du ikke får installert SP1 kan jo være at du kjører piratversjon av XP :p

PPS: Sjekket du at du hadde siste versjon av DirectX? Hva med å legge inn driverne som fulgte med CDn FØR du begynte å lure på hvorfor det ikke fungerte? :p:p

Lenke til kommentar

Når jeg skal inn på "volume control" så får jeg opp denne meldingen: " There are no active mixer devices available. To innstall mixer devices, go to control panel , click printers and other hardware, and then click add hardware"

Alle disse problemene kom plutselig...Håper noen kan hjelpe...hvis noen vet hva som er problemet så hadde jeg satt pris på en detaljert forklaring, da jeg ikke har så altfor mye peiling på data.l

Lenke til kommentar
Vel, jeg pakket ut hovedkortet, installerte det og var temmelig fornøyd helt til jeg skrudde den på og fant ut at jeg måtte reinstallere Windows XP.

Denne setningen samt din arrogante oppførsel sier meg at du ikke burde holde på med hovedkortbytte i det hele tatt, dette har du rett og slett alt for lite peiling til.

Når du ikke engang gidder å poste hva du gjorde for å ordne opp i det, så skal værtfall jeg huske på hvem jeg ikke skal hjelpe noengang.. Er lov til å gi litt tilbake og..

Lenke til kommentar
Denne setningen samt din arrogante oppførsel sier meg at du ikke burde holde på med hovedkortbytte i det hele tatt, dette har du rett og slett alt for lite peiling til.

Når du ikke engang gidder å poste hva du gjorde for å ordne opp i det, så skal værtfall jeg huske på hvem jeg ikke skal hjelpe noengang.. Er lov til å gi litt tilbake og..

Nå må du ikke kritisere brukeren fordi han har kanskje ikke vært online siden han postet denne threaden eller har lat threaden gå i glemmeboka.

Er veldig lett det når man har mange poster rundt om kring på forumet skal jeg si deg.

Og jeg har fjernet 2 innlegg fra oslo72 og magfa som var regelrett spam.

Lenke til kommentar
EID! Da har jeg fixet problemet. (No thanks to you).

Tror heller ikke jeg gidder å poste hvordan jeg ordnet det. Da det er mye stress og at jeg fikk null hjelp herfra.

Det var heller denne setningen jeg referte til.

Hvis han velger å svare (og hjelpe de som sa de hadde samme problem), er dette veldig bra, men det virket ikke sånn ut ifra den uttalelsen.

Synes dette forumet er en enorm kunnskapskilde, og den ville blitt totalt ødelagt hvis alle hadde samme holdning.

Lenke til kommentar

mkay.

#1: Oslo72: Dere trenger ikke slike som meg her? Hvafan mener du med det da? Er DU så LANGT mye bedre enn meg at du fortjener å være her, men ikke jeg? Du må være bra tjukk i huet. Problemet da var vanskelig å forklare synes jeg, men når jeg tenker på det i ettertid er det jo GANSKE enkelt. Åffer skulle jeg gidde å bruke krefter på å skrive noe som helst når det var ingen som viste noen slags interesse for det på det tidspunktet? Det var såvidt ingen som leste det og absolutt ingen som svarte, så jeg tenkte da det ikke var nødvendig. Det som viser seg however er at når jeg skriver at jeg ikke gidder forklare det, da kommer reaksjonene. I wonder why. (BTW: hvem i huleste sa jeg har en piratkopiert versjon av XP? Gjør _LITT_ research før dere anklager da plz).

Dessuten sklir dere HELT offtopic! Gud hjelpe meg, denne tråden handlet om et lydproblem jeg hadde, ikke hvorvidt jeg ikke gadd å hjelpe andre.

Anyways, jeg skal forklare saken

Jeg manglet en driver i device manager og det var den som var kjernen i saken. Jeg prøvde å legge inn Service Pack 1 til winXP. Det ville ikke la seg gjøre fordi en "atapi.sys" fil var i bruk. Jeg kjempet lenge over saken, og prøvde å avinstallere det som jeg ikke brukte. Etter jeg avinstallerte Daemon Tools ville den SP1 legge seg inn. Derfra måtte jeg installere noen drivere til det som sto "unknown device", men da fikk jeg en CRC error. Så jeg lastet ned nye "MEDIA" drivere som det sto jeg manglet. Jeg fikk installert dem og derfra var lyden i orden.

Videre vil jeg oppfordre samtlige som ikke har noe å si om lydkort problemet til å holde kjeft og ikke hijacke tråden til en diskusjon om hvor barnslig det er å ikke hjelpe osv.

mkay?

Lenke til kommentar

ja!!!!!!!!!! har fått fikset det...

trengte bare å gå inn på bios og trykke "disable" på onboard ac'97 sound og på onboard ac'97 modem...når jeg var inne i windows så restartet jeg med en gang og gikk inn i bios igjen og trykket enable på de som jeg hadde "disablet" tidligere.

Når jeg da kom inn i windows igjen så poppet det opp en "ny hardware funnet" melding. deretter bare innstallerte jeg driverne på nytt igjen og da var alt på stell :D:dribble::thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...