FreeBSD Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Bryter du loven for oss? I så fall, ja takk. Lenken krever abbonoment. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg la siden ut på min egen, her er den: http://www.smuss.org/tyveri/Populismens%20psykologi.html Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Dette var jo en meget interessant artikkel! Jeg får Le Mondè sammen med Morgenbladet, og det er en svært god avis. For det første er populismen hovedsakelig et overgangsfenomen, nærmest vulkansk og flyktig, som bygger seg opp i forbindelse med kriser og situasjoner hvor flertallet ikke aksepterer status quo. Den fungerer som en alarm, en bråkete og barokk advarsel heller enn en eksplosjon som river med seg alt. I FRPs tilfelle er denne status quo, innvandringspolitikken. For å blusse opp i hatet mot innvandrerne som mange FRPere antakelig vil tillegge en beskrivelse som inntrengere må man spre frykt. Det var det Hagen gjorde senest i forrige uke, det Udnæs gjorde i innlegget sitt i kristenavisa Norge IDAG og det FRP har gjort helt siden 1970-tallet. Dette får vi bekreftet i neste avsnitt: Populismen inkarneres alltid av en utvalgt, karismatisk mann. Det er sannsynligvis her den psykologiske analysen kommer til sin rett. ]Karismaen har en anti-depressiv effekt, energien er smittsom. Det er forførelsens spill, den direkte og varme kontakten, som gjør det mulig å mobilisere et resignert, men rasende folk. Og vi dekker nok store deler av partiet med følgende påstand: Elitens handlingslammelse opprettholder det politiske status quo. Troen på nasjonen slår sprekker. Man frykter fremtiden.. Takk for god lesning, olsen. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Dette var jo en meget interessant artikkel! Jeg får Le Mondè sammen med Morgenbladet, og det er en svært god avis. For det første er populismen hovedsakelig et overgangsfenomen, nærmest vulkansk og flyktig, som bygger seg opp i forbindelse med kriser og situasjoner hvor flertallet ikke aksepterer status quo. Den fungerer som en alarm, en bråkete og barokk advarsel heller enn en eksplosjon som river med seg alt. I FRPs tilfelle er denne status quo, innvandringspolitikken. For å blusse opp i hatet mot innvandrerne som mange FRPere antakelig vil tillegge en beskrivelse som inntrengere må man spre frykt. Det var det Hagen gjorde senest i forrige uke, det Udnæs gjorde i innlegget sitt i kristenavisa Norge IDAG og det FRP har gjort helt siden 1970-tallet. Dette får vi bekreftet i neste avsnitt: Populismen inkarneres alltid av en utvalgt, karismatisk mann. Det er sannsynligvis her den psykologiske analysen kommer til sin rett. ]Karismaen har en anti-depressiv effekt, energien er smittsom. Det er forførelsens spill, den direkte og varme kontakten, som gjør det mulig å mobilisere et resignert, men rasende folk. Og vi dekker nok store deler av partiet med følgende påstand: Elitens handlingslammelse opprettholder det politiske status quo. Troen på nasjonen slår sprekker. Man frykter fremtiden.. Takk for god lesning, olsen. Jeg tror ingen kan nekte for at FRP sin suksess skyldes Carl I. Hagen. Han er en person som det er veldig lett å like. En viktig egenskap hos en politiker Men jeg er delvis uenig i at FrP spiller på fremmedfrykt: Det er en sak som opptar de fleste, og da spesielt i lys av det som har skjedd de siste to årene. Men partiprogammet gir ikke rom for rasisme eller hat mot ikke-vestlige innvandrere. Èn ting er at Hagen muligens skyr disse som pesten, noe annet er den hvordan politikken føres i realiteten. Og her har de andre partiene mye å lære av FrP Jeg har gått på en ungdomsskole hvor en stor del av elevene var innvandrere (hovedsaklig ikke-vestlige innvandrere), så jeg har opplevd deres kultur og væremåte på godt og vondt. Derfor vil jeg si at det blir feil å ignorere (til dels aggressiv) kritikk mot islam - en religion som praktiseres av langt flere enn kristendommen i Norge, og det er nettopp hvordan utøverne tolker religionen, som avgjør hvor farlig den er Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg tror ingen kan nekte for at FRP sin suksess skyldes Carl I. Hagen. Han er en person som det er veldig lett å like. En viktig egenskap hos en politiker Utvilsomt. Det vil også bli dens død. Men jeg er delvis uenig i at FrP spiller på fremmedfrykt: Det er en sak som opptar de fleste, og da spesielt i lys av det som har skjedd de siste to årene. Nettopp! Det er en sak som opptar de fleste. Hva aner man i lyset av dette? Jo, stemmer. Dette er hele grunnlaget for populismen, som vi får så ettertrykkelig bekreftet i kronikken som tråden spant seg utifra, og i fra artikkelen som Olsen la ut i stad. FRP skjønte raskt at innvandringspolitikken var en sak å vinne stemmer på. Det er det status qou de vil endre - og for at det skal skje - må folket rase! Men partiprogammet gir ikke rom for rasisme eller hat mot ikke-vestlige innvandrere. Èn ting er at Hagen muligens skyr disse som pesten, noe annet er den hvordan politikken føres i realiteten. Og her har de andre partiene mye å lære av FrP Hvis partiprogrammet hadde gjort det, hadde ikke partiet vært ansett som et seriøst og anstendig parti - og dermed svekkes den populistiske effekten. Partiet prøver å nå alle - folk flest - både de forsiktige, de lettsindige og de brautende i folkemassen. Det er nettopp dette som skiller de andre partiene fra FRP, og måtte de for Guds skyld bli ved sin lest. Jeg har gått på en ungdomsskole hvor en stor del av elevene var innvandrere (hovedsaklig ikke-vestlige innvandrere), så jeg har opplevd deres kultur og væremåte på godt og vondt. Derfor vil jeg si at det blir feil å ignorere (til dels aggressiv) kritikk mot islam - en religion som praktiseres av langt flere enn kristendommen i Norge, og det er nettopp hvordan utøverne tolker religionen, som avgjør hvor farlig den er. Har du opplevd drap og fundamentalistiske overtramp mot andre på skolen, som du kan sette direkte i sammenheng med deres religiøse tro? Statistikken på det religiøse Norge er noe vaklende. 3.7 millioner, eller noe deromkring, er medlemmer av Statskirken (meg inkludert), men det er et mindretall av disse som praktiserer religionen veldig sterkt, dvs. bruker den som en rettesnor i hverdagen. Det føres naturligvis ikke noen offisiell statistikk for dette. Av profilen din, ser jeg du bor i Oslo. I Oslo er det over 120.000 innvandrere av både vestlig- og ikke-vestlig bakgrunn - det eksisterer også en moskè. I urbane områder står Kirken tradisjonelt svakere. Hvis du oppsøker Sørlandet, og Sør-Vestlandet vil du oppleve denne fra en helt annen side. Det er langt flere praktiserende kristne (om vi kan bruke det begrepet) enn du skulle tro, og fundamentalister med. Vi har stiftet bekjennskap med flere i det siste. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 18. juli 2004 Del Skrevet 18. juli 2004 Le Monde: Elitens handlingslammelse opprettholder det politiske status quo. Troen på nasjonen slår sprekker. Man frykter fremtiden.. Manuel skrev: Jeg har gått på en ungdomsskole hvor en stor del av elevene var innvandrere (hovedsaklig ikke-vestlige innvandrere), så jeg har opplevd deres kultur og væremåte på godt og vondt. Derfor vil jeg si at det blir feil å ignorere (til dels aggressiv) kritikk mot islam Her har vi vel hovedforklaringen på hvorfor Hagen scorer poeng på innvandringspolitikken. Han er alene om å ha en. Eliten er lammet i en ekkel, seig masse av kulturrelativisme, drittredde for å kritisere andre enn de som har makt. På mange måter er de passè. De lever i en egen, intelektuell verden. Enda mer i Frankrike enn i Norge lever de langt fra der raseproblemene oppstår. Dermed blir folk som Haider, Le Pen og Hagen de eneste som tar opp folks frykt og forvirring. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 18. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2004 Dermed blir folk som Haider, Le Pen og Hagen de eneste som tar opp folks frykt og forvirring. Men for og lykkes med det, må de skape den. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 FreeBSD skrev Men for og lykkes med det, må de skape den. Ikke enig. All forandring skaper grader av frykt og forvirring. Endringer innenfor den industrielle strukturen (med mer vekt på kunnskapsindustri...), kombinert med fortsatt økt urbanisering, kombinert med innvandring, er mer enn nok forandringer til å skape forvirring og frykt i seg selv. Vi må huske at ikke bare innvandrerne, men også mange europeere er innvandrere til de nye metropolene. Storfamilien har brutt sammen. Folks sosiale rammer er i stadig forandring. Fra et jordbrukssamfunn hvor en slekt kunne bo på samme sted i tusen år, gikk vi gjennom en industrialiseringsprosess hvor sønn muligens rakk å følge far og bestefar, før vi - foreløpig - har endt i et samfunn hvor det forventes at du skal etterutdanne deg hele livet. "Folk flest" er enormt bekymrede. "Folk flest" er engstelige. Enda vi materielt lever i et samfunn hvor utviklingen har vært så enorm siste hundre år, at en somalier (krigsherjet, sultrammet utkantområde...) i dag har bedre helsetilbud enn en gjennomsnitts vest-europeer hadde i 1904. Våre politikere av ulik farve har løst alle problemer, gjennom bedre organisering av samfunnet og gjennom å dra nytte av ny teknologi, og de fortsetter å løse nye problemer som måtte oppstå. Bare for å oppleve mer, ikke mindre, misnøye. Dypest sett står vi overfor en av modernitetens største kriser. Mer direkte on-toppic står vi overfor en elite (av tenkere, politikere, journalister...) som oppfattes av "folk flest" ikke å anvende samme, kritiske søkelys på innvandrere som på forhold i samfunnet ellers. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 *lengte tilbake til frp som et liberalistisk parti* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå