Gå til innhold

S-ATA på Asus P4S8X-X, mulig?

ChriZno

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestilt meg en Samsung P80 160GB S-ATA, og vet at det er S-ATA tilkoblinger på hovedkortet mitt (Asus P4S-8X/X), men en kompis av meg fikk noen problemer da han skulle installere WinXP på sin 160gb s-ata disk... han måtte installere s-ata drivere under windows installasjonen, men har MSI K8N Neo PE, så det fulgte med en diskett med disse på. Det gjorde det ikke hos meg. Er faktisk ikke noe som heter S-ATA drivere verken på driver CDen eller på asus sine hjemmesider... hva skal jeg gjøre? Hvordan få dette til å virke? Og vil WinXP finne alle 160gb av harddisken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette du har?Ser ingen S-ATA på det.

http://www.asus.com/products/mb/socket478/...x/overview.htm#

Men er det S-ATA på ditt så les denne http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=204514

Del 2

B) Dersom du har ett Intel basert hovedkort med southbridge brikkesettene ICH5/ICH5R (eks. 875P/865PE baserte kort) trenger du

ikke å legge inn ekstra drivere. Disse vil likevel bli overskrevet under XP- installasjonen

For at winddoz skal finne "alle" 160GB så leser du denne før du innstalerer disken.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302

og legger inn sp1 og/eller reg fixen.

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Nei trodde ikke jeg hadde S-ATA heller, men så leste jeg i brukermanualen, der sto det "S-ATA optional", så jeg sjekket, og joda, 2stk S-ATA rett ved siden av PCI nr. 2 og 3, under og over den brikken som er der. S-ATA hadde sannsynligvis akkurat kommet på markedet da jeg kjøpte dette hovedkortet, kanskje det er en oppgradert versjon av det som er avbildet på Asus sine sider? Chipsettet er: nirth birgde SiS 648, south bridge SiS 693

PS! *flau* Fant akkurat ut at jeg faktisk har P4S8X, ikke P4S8X-X som jeg trodde... snakk om å ikke kjenne PCen sin godt nok... jaja alle gjør feil... her: http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4S8X står det at det er S-ATA på det. Skal prøve å installere XP på den nye disken (har ny WinXP SP1 norsk), men er fortsatt usikker på om drivere trengs ved installering... *laster ned nyeste drivere* fant ikke noe som var dedikert spesielt til S-ATA. Kanskje S-ATA går på raid driverne? eller mini IDE driverne? Kan sjekke litt selv, lese i manualen og sånn men setter pris på erfaringer og råd!

Edit: Kanskje på tide med et nytt HK hvis ikke dette funker. Ser på et MSI i865PE NEO2-PFS, med Gblan, skikkelig s-ata støtte, osv. Skulle oppgradert til et Athlon64 system, men har ikke råd.

Endret av ChriZno
Lenke til kommentar

Ingen andre som vet noe om S-ATA på Asus P4S8X? Har enda ikke fått disken min, skal prøve å installere XP på den imorgen da pakken med HD og diverse annet kommer. *gledeseg* Hadde vært en fordel å visst hvilke ting jeg skal unngå med S-ATA i forhold til dette HK, så jeg slippper mange frustrerte timer foran PCen :p

Alle råd hjelper!

Lenke til kommentar

Gå inn på siden for P4S8X og velg Download. Velg Drivers og litt ned på siden finner du drivere for Promise kopntrolleren på ditt hovedkort. Last ned og pakk ut på en diskett. Bruk den når du skal installere Windows. Disse driverne bør også ligge på en eventuell CD som fulgte med hovedkortet.

Lenke til kommentar

Ja har lastet ned alle de driverne til HKet. Sikker på at S-ATA går på RAID kontrolleren da? Kanskje det er individuelt, og RAID kontrolleren kun er for ATA133... En S-ATA kontroller kan også være løsningen, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang hehe. :D

Edit: Lasta nettopp ned og leste nettopp manualen, der står det at S-ATA går på RAID kontrolleren. Hehe skulle ikke ha tvilt på deg, cm630net, takker for svar. Får bare kryssa fingra og håpe at det funker da. Men tenkte på noe annet også. Har ny norsk WinXP Pro SP1 som skal installeres. Vil den lese alle 160gb av den nye disken ved boot / installering? Eller bør jeg vente med å opprette en partisjon nr. 2 og 3 til jeg har installert Windows ferdig? (Skal lage en 5gb Win / Programmer partisjon, en til swap, og en til resten)

Endret av ChriZno
Lenke til kommentar

XP Pro Sp1 skal kunne lese hele disken ja. Sikkert like greit å kun lage Win/Programmer partisjonen først og så lage de andre partisjonene etterpå. Formatere 160GB tar no jækla lang tid.

Ville anbefalt å bruke litt mer enn 5GB til Win/Prog partisjon. Har selv XPPro og har så langt nesten 8GB på C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...