Gå til innhold

Spm om PSU

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål anående powersupply. Jeg har i det siste tenkt at jeg kanskje har litt liten PSU i forhold til mitt bruk. Men på den annen side merker jeg ingen ting, har ingen problemer, ihvertfall som er merkbare.

Jeg har følgende PSU:

Enermax 330Watt med to vifter.

Jeg har følgende enheter kobla til PSUet:

[*]En 72x CD-ROM

[*]En 16x DVD-ROM

[*]En 24x CD-RW

[*]Tre harddikser på 7200 rpm

[*]En harddisk på 5400 rpm

[*]Tre tykke 120mm vifter

[*]En 80mm vifte

[*]To 92mm vifter

[*]Litt småvifter

[*]Grafikkort

[*]LAN-kort

[*]Lydkort (de tre sistnevnte er innebygd i HKet)

[*]Firewirekort

Ellers er det en Pentium 4 northwood på et Asus P4B266-E hk som jeg har tenkt å overklokke, altså trenge litt mer volt til CPUen.

Men, spørsmålet er:

Trenger jeg større PSU?

Hva kan skje om jeg har for lite PSU?

Hvis jeg trenger et større, hvilket bør jeg kjøpe? Jeg så på dette hos microplex som så interessant ut:

Topower strømforsyning, 420 Watt, ATX12V

Den koster mindre en Enermax, men ser bedre ut. (overdimensjonerte kjøleribber, ikke så utrooolig lange kabler som mitt enermax har)

Takker for tips og hjelp her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

The Pirate skrev (2002-04-23 16:53):

Jeg har noen spørsmål anående powersupply. Jeg har i det siste tenkt at jeg kanskje har litt liten PSU i forhold til mitt bruk. Men på den annen side merker jeg ingen ting, har ingen problemer, ihvertfall som er merkbare.

Jeg har følgende PSU:

Enermax 330Watt med to vifter.

Jeg har følgende enheter kobla til PSUet:

[*]En 72x CD-ROM

[*]En 16x DVD-ROM

[*]En 24x CD-RW

[*]Tre harddikser på 7200 rpm

[*]En harddisk på 5400 rpm

[*]Tre tykke 120mm vifter

[*]En 80mm vifte

[*]To 92mm vifter

[*]Litt småvifter

[*]Grafikkort

[*]LAN-kort

[*]Lydkort (de tre sistnevnte er innebygd i HKet)

[*]Firewirekort

Ellers er det en Pentium 4 northwood på et Asus P4B266-E hk som jeg har tenkt å overklokke, altså trenge litt mer volt til CPUen.

Men, spørsmålet er:

Trenger jeg større PSU?

Hva kan skje om jeg har for lite PSU?

Hvis jeg trenger et større, hvilket bør jeg kjøpe? Jeg så på dette hos microplex som så interessant ut:

Den koster mindre en Enermax, men ser bedre ut. (overdimensjonerte kjøleribber, ikke så utrooolig lange kabler som mitt enermax har)

Takker for tips og hjelp her...

Vel, tror vel ikke at du trenger ny PSU, du skal klare deg bra med det du har.

Ev, hvis du har stort tower så kan du sette inn ei "billig" PSU å kjøre 2 stykk, hvis du er redd for lite strøm.

Har selv hentet flere PSU og vifter fra "Renovest" (søppelfylling) som har 200W og som koster deg toppen 100kr.

Lenke til kommentar

Det er vel ganske enkelt? atx pluggen er vel 20pin(?) hvis jeg ikke husker feil...bare å koble/lodde sammen de som står på samme plass på den andre psuen over på den andre...(rart forklart? :razz: ).

Da trekker den det den trenger fra begge to. pluss at du f.eks kan avlaste din 330w ved å koble fra noen disker osv, og koble den "billige" psu'en til de istede.

Lenke til kommentar

Quote:

The Pirate skrev (2002-04-23 19:37):

Hvordan linker jeg sammen PSUene a?

Vel, du trenger da ikke å linke de sammen.

Det du kan gjøre er å la den kraftigste PSU lastrømmen gå til HK og ev 1-2 HDD.

Og så lar du de andre styre Cd-rom og anne stash du har i toweret.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-24 13:16, B|Real skrev:

Quote:

The Pirate skrev (2002-04-23 19:37):

Hvordan linker jeg sammen PSUene a?

Vel, du trenger da ikke å linke de sammen.

Det du kan gjøre er å la den kraftigste PSU lastrømmen gå til HK og ev 1-2 HDD.

Og så lar du de andre styre Cd-rom og anne stash du har i toweret.

Jeg trodde ATX psuer blei styrt (dvs skrudd av og på) av hovedkortet.. isåfall så vil jo denne løsningen funke dårlig

Lenke til kommentar

Quote:

DeejPhant skrev (2002-04-24 13:40):

Jeg trodde ATX psuer blei styrt (dvs skrudd av og på) av hovedkortet.. isåfall så vil jo denne løsningen funke dårlig

Vel, det tror jeg ikke.

Isåfall må det være på spesielle HK.

Når jeg skrur av PC'en min så er det forsatt lys i lampa på HK, noe som vil tilsi at det er strøm i PSU, selv om det ikke er mye.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-24 13:48, B|Real skrev:

Quote:

Vel, det tror jeg ikke.

Når jeg skrur av PC'en min så er det forsatt lys i lampa på HK, noe som vil tilsi at det er strøm i PSU, selv om det ikke er mye.

det er greit at det fortsatt lyser på mb'et, men harddisker, vifter og alt annet stash som er koblet til psu'en skrur seg av

Lenke til kommentar

Takk for tips, her er det jeg endte opp med å gjøre:

[*]Jeg festet min 350W Enermax PSU på utsiden av kabinettet med skruer og muttere. Så dro jeg kablene dens inn i kabinettet (de er svinelange).

[*]Så puttet jeg inn et lite 90W PSU der den andre var før. Jeg koblet det til en SPST-bryter, slik at jeg kan skru det av og på manuelt.

[*]Så koblet jeg 2 HDer og en CD-ROM til 90Wen, og resten til den store.

Sett funker utmerket. PS: Sjekk guide på http://www.virtual-hideout.net

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-24 13:48, B|Real skrev:

Quote:

Vel, det tror jeg ikke.

alle atx-strømforsyninger blir styrt av hk. kun gamle at-psuer blir slått av og på av bryter direkte. i de blir 230v~ brutt....

når en atxpsu er "avslått" gir den fortsatt ut +5v...derfor lyser led'en på hk. hvis du tar den grønne (husker ikke i farta hvordan pinnenr.) ledningen å kobler sammen med en av de sorte, starter psuen opp og gir spenning til alt som skal ha spenning..

så skal man ha to atxpsuer sammen, kobler man kun ilag den grønne og en av de sorte på de to psuene...og vips....man har liv i begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...