Gå til innhold

Forslag til billig-server


Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat hadde tenkt til å bygge oss en billig server, hovedsaklig til LAN.

 

Jeg har et kabinett fra før, som er ganske lite. Det betyr at jeg trenger ITX-HK for å få plass. Fint om jeg kunne få noen forslag på specs... er vel bare HK/m CPU og RAM som må kjøpes... Får tak i en billig HDD et sted, og har en F/S 400w liggende.

 

Noen? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp en brukt pc på f.eks. www.brukt-pc.no

Det er vel neppe noe for meg?

For det første så ville jeg ikke tro at det selges så mange ITX-PCer der... For det andre er jeg ikke interessert i skjermkort, PSU o.l.

Jeg tror faktisk det kan bli billigere å kjøpe akkurat det jeg skal ha "first-hand" enn å kjøpe en hel pc brukt...

 

Men takk likevel (og du må seff rette på meg hvis jeg tar feil i noe av det jeg sa ;))

Lenke til kommentar
sikker på det er mini-ITX og ikke micro-ATX størrelse på det kabinettet?

 

hvertfall skal du ha mini-ITX ville jeg satset på dette kortet.

Ja, jeg er sikker på at det er mini-ITX... Det er ganske gammelt, men for å få plassd til PSU må jeg har mini-ITX..

 

Det kortet så jo greit ut... :)

Hvor mye RAM tror du/dere jeg trenger til en server? (skal kjøre BF:V med 10-15 spillere som det tyngste)

 

EDIT: Jeg har ved nærmere måling funnet ut at det faktisk så vidt kan gå med m-ATX! :D

 

Det gjør saken til en helt annen, IOM at det blir billigere og bedre.

Jeg har laget et oppsett:

 

EPoX EP-8RGM3i hovedkort for Socket A DD nForce2-IGP/MCP, m-ATX, VGA, ATA133, LAN

 

Varenr.: 300261

Lagerstatus: 20-49 stk på lager 648.99 648.99

AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz Socket A 266MHz, Thoroughbred, OEM

 

Varenr.: 112049

Lagerstatus: 100+ stk på lager 529.01 529.01

Crucial PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5 6ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

 

Varenr.: 112684

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 798.99 798.99

 

Er så trøtt akkurat nå at jeg ikke greide å samle meg helt om buss-hastigheter, så fint hvis noen kunne gå over det litt... :)

Endret av WizendraW
Lenke til kommentar

du kan jo kjøpe en xp-m 2200+ barton cpu tror ikke den er så dyr og den klokker bra hvis du vil det, eller kjøpe en xp-m 2400+ ellers kan også begge underklokkes så kan du nesten ha passiv kjøling. kanskje en treg vifte. Vet ikke om støyer er noe prob.. men tenkte eg skulle nevna det..

Lenke til kommentar
du kan jo kjøpe en xp-m 2200+ barton cpu tror ikke den er så dyr og den klokker bra hvis du vil det, eller kjøpe en xp-m 2400+ ellers kan også begge underklokkes så kan du nesten ha passiv kjøling. kanskje en treg vifte. Vet ikke om støyer er noe prob.. men tenkte eg skulle nevna det..

Det var ikke dumt :)

Får se litt hva jeg gjør, et av poengene er jo at den skal være billig...

 

Men er det noen som har synspunkter på RAM og/eller gidder å gå igjennom FSBen på delene jeg plukka ut?

Lenke til kommentar

Oppsettet ser fint ut det, men ville byttet ut minnet med PC3200 siden hovedkortet støtter Athlon XP med 400FSB og det kan jo hende du vil oppgradere til en slik i fremtiden.

 

Har du AGP-skjermkort eller skal du bruke onboard (hovedkortet har innebygd GF4 MX GPU).

 

Hvis du skal ha kjøler også anbefaler jeg Silent Breeze, god og stille kjøler.

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...