Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Braveheart

 

Jeg skal innrømme at det er et lite paradox at jeg liker denne filmen når jeg hater The patriot, da de er veldig like, forskjellen er at alt som blir gjort dårlig i the patriot blir gjort bra i braveheart.

Filmene er begge mer eller mindre ren fantasi, eneste historiske over dem er navene som blir brukt.

En annen grunn til at braveheart kommer unna demoniseringen av engelske er at de faktisk ikke var så ekstremt snille på den tiden(ingen land var spesielt snille under middelalderen) Selv om det er overdrevet i filmen.

Selve filmen er egentlig bare en hevn historie som får større konsikvenser.

Gibson er litt vel glad i seg selv og karakteren sin, så det er egentlig de andre rollene i filmen som trekker opp, ikke Gibsons spill. Angus Macfadyen som Robert the Bruce er egentlig den beste karateren i filmen, en man splittet mellom makt begjer og ønske om et fritt skottland. Men igjen karatern har lite med den ekte Bruce.

Slag senene er grove og voldlige og skal vise hvor forferdlige de var, men igjen de er ca. like realistiske som Battle for helms deep, men jeg skal ærlig si at de er virklig TØFFE husker jeg så filmen da jeg var liten, jeg og vennen mine satt å så på slag senen omigjen og omigjen. Men det som gjør filmen bra i mine øyne er denne tanken of frihet, slutten er bare fantastisk, og det samme er musikken. Man føler virklig at Wallace blir en ekte frihets kjemper(noe som the patriot feiler total på) Det er dette sammen med musikken som gjør filmen, de delene av filmen er faktisk så bra laget at jeg glemmer min historiske sans og gjør at jeg kan nyte den.

 

8.5/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er på tide at du begynner å fornye ditt syn på historie, Gunfreak. Her er en bok du burde lese fortest mulig: http://www.amazon.com/Visions-Past-Challen...5193&sr=1-1

 

Her kommer man inn på ironi på nettet igjen, litt vansklig å se hva du mener, men jeg tar det som en lett spøk

Nei, dette er en seriøs bokanbefaling til deg. Det er på tide at du utvider din historieforståelse litt, og det mener jeg seriøst. Kjøp denne boka, du kommer ikke til å angre :)

Lenke til kommentar
Det er på tide at du begynner å fornye ditt syn på historie, Gunfreak. Her er en bok du burde lese fortest mulig: http://www.amazon.com/Visions-Past-Challen...5193&sr=1-1

 

Her kommer man inn på ironi på nettet igjen, litt vansklig å se hva du mener, men jeg tar det som en lett spøk

Nei, dette er en seriøs bokanbefaling til deg. Det er på tide at du utvider din historieforståelse litt, og det mener jeg seriøst. Kjøp denne boka, du kommer ikke til å angre :)

Det er ikke så dumt å høre på onkel cun av og til, men i stedet for å kjøpe kan du jo låne boka her.

Lenke til kommentar

United 93 (gjensyn)

 

En av tidenes mest spennende filmer til tross for at du vet hvordan det går før du har satt deg ned i sofaen. Greengrass har bevist med to av Bournefilmene at han virkelig behersker action, spenning og ikke minst klipping. Dog, store deler av filmen foregår i et forholdsvis rolig tempo og det er her han legger grunnlaget. Gjennom et håndholdt kamera humper vi gjennom flyplassen og ikke minst flyet. Kameraet legger merke til de små detaljene man selv legger merke til når man er på en flytur. Det at det ikke brukes kjente skuespillere er også helt essensielt. Det hele renner ut i en fortrolighet til filmen, hvor den oppnår en status som en pseudo-dokumentar. Kapringen preges av en uhye spenning, og det er nærmest som en Olsenbandenfilm - man vet at de blir tatt, noe som aldri skjer. Man håper så inderlig at de skal slå til, men det skjer for sent. Måten de avslutter filmer på er også helt fantastisk. Kunne ikke krevd mer. Alt i alt er dette en perfekt film. Da jeg så den på kino var det som å se noens testament og begravelse - det var utrolig vondt.

 

10/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...