Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Flott anmeldelse, men jeg er uenig angående The Fountain. Jeg liker handlingen og temaet bedre i 2001, men på den filmatiske biten er det rått parti i favør til The Fountain.

 

2001 tar opp ett gigantisk tema og er langt i fra perfekt, men fremdeles ble det topp 5 materiale hos meg...

Det eneste, som jeg kan huske, at jeg likte med The Fountain var de fine scenene i den futuriske bobla osv. Det andre var litt "meh". Mens 2001 holder meg engasjert 99% av spilletiden. Jeg digger alle sekvensene i filmen, bortsett fra ape-sekvensen jeg føler blir litt for lang. Resten er rett og slett perfekt. Spesielt den enorme avslutningen, alt med HAL og de klassiske sangene som spilles i den lange introen etter "Dawn of Man".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Usual Suspects (1994)

 

Tidenes beste neo-noir?

 

Jeg nøt det meste av The Usual Suspects. Det er lett å sitte igjen med kjeften åpen første gang man ser en av de bedre filmene sentrert rundt et såkalt heist som det så pent heter på engelsk. For The Usual Suspects, filmen Bryan Singer presenterte seg til verden med, er en intelligent unik film. Den er ikke vanskelig å gjennomskue, men likevel blir man sittende igjen med frysninger etter at tvisten er fullendt i filmens siste minutter. Uten ekstreme voldsscener og overdreven stereotyping klarer den å bli sittende fast i minnet som genuin underholdning.

 

Keyser Söze... det hele er bare så herlig. Jeg storkoste meg gjennom enkelte scener og ser på filmen som en helhet, som et bevis på at en film kan være intrikat uten å være overambisiøs.

 

8.5/10

Lenke til kommentar

Pelísky (1999)

 

vlcsnap-2685158506.jpg

 

Nydelig og humørfylt tsjekkisk drama satt til Prahavåren. Vi følger hverdagslivet til et par familier i en kommunal leiegård i månedene fram til Sovjets invasjon av Tsjekkoslovakia i 1968. Flotte skuespillerprestasjoner og gode tidsbilder gjør sitt til at dette er en film jeg ikke vil nøle med å anbefale.

Den første filmen av Hrebejk jeg har sett, men etter dette definitivt ikke den siste. Denne satt meg virkelig i lune til å se mer østeuropeisk film!

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Sin City, LA Confidential, Blade Runner, No Country, Se7en, Fargo, Kiss Kiss Bang Bang og Dark City er alle bedre filmer enn The Usual Suspects.

Mye mulig noen av de er bedre filmer, men jeg synes ikke Fargo, LA Confidential og Sin City er bedre neo-noir/film noir.

 

At Se7en og No Country er det, har jeg ingen innvendinger mot. :)

Lenke til kommentar
Jeg sa jeg skulle se 2001, som sagt, så gjort.

*snip*

 

Så 2001 senest for noen dager siden for første gang og jeg deler din og andres entusiasme helt ut. Den slo meg i bakken og som musiker blir jeg også fascinert av hans bruk av musikk i filmen. Meget sært på mange måter med valsen og det, mens Ligetis musikk passer perfekt og setter stemningen noe så til de grader. Jeg ble også helt utrolig overveldet av bildekvaliteten. Måtte stoppe filmen for å sjekke om dette virkelig var laget i 1968! Bildet er helt utrolig klart. Har jo sett flere filmer fra nyere tid med dårligere bilde enn dette. En sann fryd for øyet!

Lenke til kommentar
Sin City, LA Confidential, Blade Runner, No Country, Se7en, Fargo, Kiss Kiss Bang Bang og Dark City er alle bedre filmer enn The Usual Suspects.

Mye mulig noen av de er bedre filmer, men jeg synes ikke Fargo, LA Confidential og Sin City er bedre neo-noir/film noir.

 

At Se7en og No Country er det, har jeg ingen innvendinger mot. :)

Vet ikke helt hvordan man skal bedømme i forhold til sjangeren, men Sin City er kanskje den som stiller sterkest i neo-noir-sjangeren. Evt neo-neo-noir.

Lenke til kommentar
Sin City, LA Confidential, Blade Runner, No Country, Se7en, Fargo, Kiss Kiss Bang Bang og Dark City er alle bedre filmer enn The Usual Suspects.

Mye mulig noen av de er bedre filmer, men jeg synes ikke Fargo, LA Confidential og Sin City er bedre neo-noir/film noir.

 

At Se7en og No Country er det, har jeg ingen innvendinger mot. :)

Vet ikke helt hvordan man skal bedømme i forhold til sjangeren, men Sin City er kanskje den som stiller sterkest i neo-noir-sjangeren. Evt neo-neo-noir.

Sin City hadde vært intr hadde den hatt en god historie, f.eks ala Chinatown. Førstnevnte er prega av stil over substans for min del.

Lenke til kommentar

Kunsten Å Tenke Negativt (gjensyn)

 

Den tredje beste norske filmen i 2006 - kanskje ingen stor bragd på papiret, men når en tenker på at filmen havner på pallen sammen med Reprise og Den Brysomme Mannen så vil det tilsi at dette også er kvalitet. I frykt for å bli stemplet som elitisk og overlegen, så må jeg si at dette er min mening. Filmen kan på sett og vis minne litt om danske Festen hvor karakterene samles på et lukket område, hvorpå de gjennomgår psykologiske endringer. Som i Festen så faller fassaden og de virkelige sannhetene fram. Herlig satire mot helsevesenet og den positive innstillinga som preger den. God casting, spesielt Marian Saastad Ottesen som er født til denne rollen. Presist manus uten å bli for norsk og pinlig. Kunne kanskje ha spart seg for enkeltscener som rett og slett ikke passer inn i. Eksempelvis de romantiske sekvensene i rullestolheisen som føles utrolig norsk film ut.

 

8/10

 

 

 

Buddy

 

Spoilere

Merket at jeg var i et godt filmhumør til å se norsk film så da ble det Buddy. Coveret preges av seksere samt publikumspriser fra Karlovy Vary(!) og Warsawa. Buddy-filmer er totalt avhengig av en god kjemi mellom kameratene, noe som igjen absolutt beroliger seg på et velskrevet manus. Feiler det ene, så rakner alt. Manuset er virkelig svakt. Norsk film preges veldig ofte av at de skal virke så muntlige og få inn små kommentarer hele tida. Når man ikke gjenkjenner seg så faller det veldig fort i gjennom. "Det er 'mææd' høyt ass." Hvem bruker/brukte det uttrykket? Som nevnt så virker ikke buddiene som kamerater - det framstår veldig kunstig. Angående plotlinjer så går filmen helt på trynet - Geir har en ukjent unge. Kristoffer må velge mellom to damer - den ene er jordnær og snill, mens den andre er kun ute etter suksess og er dermed "ond". De fremstilles så svart/hvitt at det er til å le av. Null substans i karakterene. Stig Inge som i grunn kunne ha vært en grei karakter framstilles helt feil. Filmen har så mange negative elementer at jeg i grunn skulle ha brukt stikkordsform. Virkelig på høyde med Andreaskorset når det gjelder crappiness.

 

2/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Problemet med norsk dialog er ofte at det som er litt sært oppfattes som falsk eller tafatt, mens man på engelsk gjerne godtar sære ord og uttrykk (Guy Ritchie sine filmer, Juno, osv) og bare godtar at det er sånn de snakker. Jeg vet at hvis noen hadde laget en film og tatt dialog fra meg og mine venner så ville mange reagert og tenkt at ingen snakker sånn.

Lenke til kommentar
Sin City, LA Confidential, Blade Runner, No Country, Se7en, Fargo, Kiss Kiss Bang Bang og Dark City er alle bedre filmer enn The Usual Suspects.

 

Her må jeg virkelig si meg uenig, TUS stiller like sterkt både 2. og 3. gang for min del og er en av mine favoritter. Av de du nevnte så er det bare Dark City og L.A. Confidential som stiller omtrent like sterkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...