Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Foruten Eastwood synes jeg resten av skuespillerne gjør en grei jobb.

 

Du reagerte virkelig ikke på det horrible amatørskuespillet til han asiatiske pjokken?

Han var ganske dårlig, men jeg har sett værre. Totalinntrykket er likevel greit nok, altså skuespillerne sett under ett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2001: A Space Odessy

 

Da fikk jeg endelig mitt etterlengtenne gjennsyn med 2001! Første visning var ett mareritt. De jeg så den med gjorde ikke annet enn å syte, klage, ja... de spilte til og med data under filmen!

 

Jeg forventet dermed med dette gjennsynet å hoppe opp en karakter eller to, men denne gangen gikk det over forventningene.

Det føltes som alle brikkene bare datt på plass. Den har sine svakheter med blandt annet lyden(jeg savner ett skikkelig soundtrack) og tempoet. Equalizer sekvensen på slutten kunne også blitt så mye bedre!

 

Jeg velger å høyne karakteren til en 9'er tross i svakhetene. Filmens styrker jevner dem lett ut.

Lenke til kommentar

Bolt

 

Hadde ikke så store forventninger til denne men ble positivt overasket. Filmen i seg selv er kanskje ikke så voldsomt spennende men karakterene i filmen er bare herlige og en kan ikke la vær å le og smile under store deler av filmen. Er nok en film som faller i smak for både små og store!

 

Gir den en sterk 4 av 6

Lenke til kommentar
Ø..med lyd mener du ikke Buffy-type emorock soundtrack håper jeg.

Nei, men det hadde vert deilig med noe rolig og avslappende i de scenene som ikke har lyd.

 

Svært uenig. Når det er stille, så får man følelsen av isolering. Noe som gjorde 2001 så bra som den er. Pluss så må jeg si at musikken er ganske god når den først er der.

Lenke til kommentar
Lydsporet i 2001 er ypperlig. En av filmens mange styrker.

Helt enig. De mest stemningsfulle sekvensene er "svømmeturen" i rommet når en kun hører stemmen. Utrolig klaustrofobisk. Må få sett den snart igjen. Kjøpte den på Blu-Ray som visstnok skal ha et vanvittig pent bilde.

Lenke til kommentar

Jeg måtte se Eraserhead to ganger rimelig fortløpende før jeg følte jeg kunne skrive en forsvarlig anmeldelse. Here it comes!

 

Eraserhead (1977)

In Heaven, everything is fine. In Heaven, everything is fine. You've got your good things. And I've got mine.

eraserhead.jpg

Det å fullføre sin første spillefilm var ingen dans på roser for David Lynch. Han slet med å få finansiell støtte fra det Amerikanske Filminstitutt fordi manuset var på skarve 20 sider. Terrence Malick var en av de som prøvde å hjelpe Lynch med å fullføre dette prosjektet. Han forsøkte å skrape inn penger fra sin egen finansielle sponsor, men da han viste dem filmen tok det ikke lang tid før de bestemte seg for at dette var et makkverk. Han fikk etter hvert støtte på $10 000 av AFI, men dette holdt ikke til mer enn tre av de fem årene Lynch brukte på å fullføre filmen. Gjennom penger fra familie, venner og en jobb som avisgutt klarte han til slutt å fullføre filmen.

 

Det å se Eraserhead er på heller ingen måte en dans på roser for seeren. Dette er en skitten og ekkel film som i s/h følger Henry Spencer i det industrielle miljøet han bor i. Det tar 10 og et halvt minutt før den første replikken kommer, og resten av filmen er heller ikke særlig pratelysten. Handlingen og temaet kommer frem gjennom overdrivelser, symbolbruk og drømmeaktige sekvenser. Det er nok mange forskjellige måter å tolke denne filmen på, men for meg var det opplagt at det var Henrys angst for ekteskap og barn som ligger til grunne for handlingen. Hans nyfødte mutantbarn og forstyrrede kone er noe Henry ikke takler, og han benytter stadig muligheten til sidesprang i form av damen som bor på tvers av gangen og reiser til drømmelandet sitt. Lynch har for øvrig aldri røpet hvordan han laget dette mutantbarnet.

 

Stemningen i Eraserhead er skummel og forstyrrende. Gjennom hele filmen har Lynch tatt i bruk buldring i bakgrunnen, noe man ser igjen i hans nyere filmer. Miljøet er skittent og fremmed, og det hele har et marerittaktig preg over seg. Kameraføringen er nydelig og det er få filmer som passer s/h så godt som denne. Jeg måtte se denne filmen to kvelder etter hverandre før jeg følte jeg kunne sette en forsvarlig karakter. Dette er et sært og absurd mesterverk. Jeg elsker det.

 

10/10

 

Denne er også lagt inn til i regissørguiden.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Flott anmeldelse. Fikk skikkelig lyst til å se Eraserhead nå. Hvor mye skiller den seg ut fra andre Lynch-filmer? Har sett Mulholland Dr., Lost Highway og Blue Velvet, i tillegg til Twin Peaks, og det jeg har sett til nå har vært elskbart.

Endret av mOkk
Lenke til kommentar
Jeg vil uten tvil si at Eraserhead er Lynchs særeste foran Inland Empire. Dersom du liker Lynchs andre filmer samt at du kan takle s/h, lite dialog og saktegående film er sannsynligheten stor for at også Eraserhead vil falle i smak.

Så lenge det ikke dras utover sju timer :p

Lenke til kommentar

Se7en (1995)

 

Har hørt veldig mye snakk om denne filmen her på forumet, så tenkte jeg skulle ta meg tid ti å se den. Psykologisk thriller der Morgan Freeman og Brad Pitt spiller to drapsetterforskere. Brad en ung ivrig etterforsker som tror han kan klare alt, og Morgan en gammel som snart skal pensjonere seg. Første dag på jobb sammen finner de et lik som først tyder på hjertestopp, men de finner raskt ut at han ble drept. De finner et skilt der det står "fråtseri" på og skjønner etterhvert at de har med en syk seriemorder å gjøre, som har plukket seg ut 7 ofre, en for hver av de 7 dødssyndene.

 

Filmen er veldig spennende hele veien igjennom, Brad og Morgan matcjer bra, men personlig har jeg aldri likt Brad Pitt veldig godt, og har heller aldri synes han er en så veldig god skuespiller. Gwyneth Paltrow spiller kona til David (Brad Pitt) og gjlør en OK jobb, egentlig ikke noe å si noe om. R. Lee Ermey spiller politi kapteinen og har en del moromme utspill som gjør han verdt og nevne. Og ikke minst så spiller Kevin Spacey den psykotiske seriemorderen. Filmen får en uventet vri helt på slutten som overrasker deg litt, dette er ogsåmed på å gjøre filmen bedre. Ender ikke helt på toppkarakter, men en forsvarlig karakter.

 

Karakter: 8/10

 

Training Day (2001)

 

Lenge siden jeg hadde sett denne filmen nå, så følte at et gjensyn var på sin plass. Jake (Ethan Hawke) spiller den småtøffe purken som ser ut som en pingle. Han har nettopp fått jobb i narkopolitiet i LA for å gjøre noe godt. Det skulle han aldri ha gjort. Han blir plassert sammen med Alonzo (Denzel Washington). En tøff LAPD narkoveteran som har holdt gatene rene i en årrekke. Jake begynner med en gang å tvile på metodene til Alonzo, og når han blir satt opp til å gjøre et kupp mot en av LA's værste narkoforbrytere skjønner han at Alonzo hadde planlagt dette hele uken kun for å betale ned en gjeld han skyldte den russiske mafiaen. Fra og med han finner ut den, begynner han å jakte på Alonzo.

 

Fantasisk skuespiller prestasjon fra Denzel er noe du legger tydelig merke til, han vant også Oscar for beste mannlige hovedrolle! Ethan Hawke er også ikke så dum. Filmen er rett og slett dritkul, actionscenene, dialogene, gangsterfeelingen, dramet og spenningen. En av de klart beste actionfilmene jeg har sett.

 

Karakter: 9/10

 

Ben-Hur (1959)

 

Endelig fikk jeg tid til en re-watch av Ben-Hur. En helt fantastisk film som har alt. Orker ikke gå inn på handlingen nå, men som sagt den har alt. Drama, action, sorg, romanse, spenning, og ikke minst hat. Skuespillerprestasjonene er fantastiske. Stephen Boyd, Charlton Heston, Jack Hawkins og Hugh Griffith. Filmen spenner sog over 3 timer og 34 minutter, men det er på ingen måte for langt. Den beste filmen jeg har sett. Anbefaler den til alle som ikke har sett den.

 

Karakter: 10/10

 

This Is England (2006)

 

Shaun er en 12 åring som nettopp har mistet faren sin i falklandskrigen, han blir mobbet på skolen og har det helt jævlig. En dag på vei hjem fra skolen møter han på noen skinheads, som var mye eldre enn han. Shaun blir venner med gjengen, og snart veldig nært knyttet til dem. De finner kun på meninsløse ting dagen lang uten noe spesielt fore. Det endrer deg når Combo (en venn av Woody, "lederen" i gjengen) slipper ut av fengsel. Han vil ha endringer i holdningene til gutta, og vil utrette noe. Gjengen har problemer med å bestemme seg for Combo eller Woody, og dette splitter gjengen. Et flott drama, britene overrasker ikke, egentlig er hele filmen absurd, men bra.

 

Karakter: 7/10

Lenke til kommentar

Svart/hvitt, saktegående film og lite dialog er ikke noen stor hindring bare jeg er i humør til det. ;)

 

Så lenge det ikke dras utover sju timer :p

7 timer er litt i meste laget, men Sátántangó må vel sees en gang i fremtiden, bare for å ha det gjort. Hvem vet, kanskje jeg liker det og...

Endret av mOkk
Lenke til kommentar

Erasherhead er hans, hva skal vi si, mest unike film? Den som har gitt meg den mest abstrakte opplevelsen i hvert fall. Jeg har ikke vanskeligheter med å forstå om folk bare rister på hodet og finner filmen ekkel og frastøtende. Ikke noe å anbefale til hvermansen. Rent personlig kan jeg best beskrive den som illustrasjon av de merkeligste/ekleste drømmene man kan ha, som man helst ville vært foruten (men som man likevel blir smått fascinert av). En solid 8'er. :)

Lenke til kommentar
Lebowski spiser Taxi Driver og Citizen Kane til frokost.

Den gjør nok ikke det. Lebowski er sterk som en solid komedie, som man ikke ler direkte høyt av, men som man humrer av og tenker "damn, dette er absurd og morsomt." Taxi Driver og Citizen Kane er i en annen liga, selvom disse filmene ikke kan sammenlignes.

The Big Lebowski er en like god film som f eks The Big Sleep, bare at den er hylende morsom. Dette kan være svært distraherende, slik at man ikke får med seg hvor god den er. Men Lebowski er ikke bare knallgod for å være en komedie, men knallgod for å være en film.

 

No Country for Old Men er for øvrig også en komedie. Man må bare se den to ganger for å innse det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...