Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nåja, synes dere er vel skeptiske. Jeg så feks. nettopp den franske fengselsfilmen A Man Escaped ene og alene fordi BadSmile anmeldte den her inne.

Hva synes du om den?

 

Jeg likte A Man Escaped veldig godt. Til tider neglebitende spennende. Den var enkel, både i historie og utførelse, men det tror jeg også var filmens store styrke, ved at den til enhver tid fokuserte på flukten. Den skal nok klare å snike seg innpå min lille topp 10 fengsel/fangeleir-liste.

 

Flott at du likte den, er enig i det du sier om den.

Lenke til kommentar
Lebowski spiser Taxi Driver og Citizen Kane til frokost.

Den gjør nok ikke det. Lebowski er sterk som en solid komedie, som man ikke ler direkte høyt av, men som man humrer av og tenker "damn, dette er absurd og morsomt." Taxi Driver og Citizen Kane er i en annen liga, selvom disse filmene ikke kan sammenlignes.

Lenke til kommentar

Jeg ler høyt av Big Lebowski. Men det er etter å ha sett den ti ganger. Det er tydeligvis slik for alle (faktisk alle tilfeller jeg har vært borti) at man synes den er middels/bra første gang, og så tar den seg opp for hvert gjensyn.

Så den igjen nylig, og den havnet et godt stykke utpå 9'ern. Hadde aldri slått meg tidligere hvor velsnekret den filmen er. Tror akkurat det blir oversett ofte kun fordi det er en komedie - noe som er synd. Mulig den sniker seg opp på 10'ern neste gang.

Lenke til kommentar

Swing Vote

http://www.imdb.com/title/tt1027862/

IMDB 6.1/10

 

 

Swing Vote handler om en fyr ala Joe the Plumber, altså en slags gjennomsnitsamerikaner, som blir sittende igjen med den siste, feilopptalte stemmen, og som blir nødt til å gi stemmen sin på nytt om ti dager. Valget i de andre delstatene er over og nå venter de bare på New Mexico - og valget i New Mexico kommer ned til én stemme... Bud Johnson (Kevin Costner) sin stemme. Den demokratiske og republikanske kandidaten begynner desperat å endre sine kampanjer osv. for å tekkes denne ene mannen, og det var noen morsomme momenter der inni. Den yngste skuespilleren, som skal være veslevoksen, er EKSTREMT irriterende. Kevin Costner gjør derimot en av sine bedre roller på lang tid. Kelset Grammer og Dennis Hopper (rublikansk president og demokratisk kandidat) fremstår begge som sympatiske karer. Filmen ender dog før vi får vite hvem Bud gir stemmen sin til, og dette synes jeg faktisk var litt ødeleggende og litt for "trygt", og filmen er også uhyre opptatt av å være "rettferdig" mot både republikanere og demokrater.

 

Er du langt over middels interessert i amerikansk politikk (som jeg er), så har filmen et par gode poeng, hvis ikke, så anbefaler jeg at du lar den ligge.

 

4/10

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar

The Big Lebowski er #7 på favorittlisten min. Jeg storkoser meg alltid under denne! Fantastisk dialog og karakterer få komedier kan måle seg med. Selvsagt ler jeg høyt under denne!

 

Filmer som Taxi Driver og Citizen Kane har kanskje en mer sentral plass i filmhistorien enn Big Lebowski, men jeg lar selvsagt ikke det påvirke mine formeninger om den. Har bare sett førstnevnte, men jeg setter Big Lebowski lett over den. Det er min egen filmopplevelse som skal avgjøre, ikke hvor viktig filmen er historisk sett. Og hvorfor rakke ned på komedie-genren? Det å snekre sammen en bunnsolid komedie er virkelig beundringsverdig i mine øyne.

 

Sier ikke at du rakker ned på Big Lebowski av akkurat disse grunnene, CypheroN, men virker bare som det er mange som har denne tankegangen.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Syntes det er virkelig vanskelig å "rettferdiggjøre" en komedie, og rate den opp mot seriøse filmer. Uffattelig vanskelig faktisk..

 

Filmer som Ace Ventura & Dom Dommere, syntes jeg var uvirkelig morsom første gang, og når jeg skal rate den mot filmer som Shawshank R, Transformers eller Prestige? Hva er "best"?

 

Rater dere etter underholdningsverdi? Hvor mye dere koser dere under filmer? Eller gjenseeingsnivået?

Lenke til kommentar
The Discreet Charm of the Bourgeoisie

Regi: Luis Buñuel

 

ehh...

Ja..?

 

Jeg ler høyt av Big Lebowski. Men det er etter å ha sett den ti ganger. Det er tydeligvis slik for alle (faktisk alle tilfeller jeg har vært borti) at man synes den er middels/bra første gang, og så tar den seg opp for hvert gjensyn.

Merket allerede ved first view at den er konge jeg. Flott 8'er på vote history'en. IKke noe middels her i gårn.

Lenke til kommentar
Filmer som Taxi Driver og Citizen Kane har kanskje en mer sentral plass i filmhistorien enn Big Lebowski, men jeg lar selvsagt ikke det påvirke mine formeninger om den.

Det gjør ikke jeg heller. Men jeg mener de to (som er helt annerledes fra hverandre, og fra Lebow) er bedre fimer. Har ingenting med at det er komedie og gjøre.

 

Har bare sett førstnevnte, men jeg setter Big Lebowski lett over den. Det er min egen filmopplevelse som skal avgjøre, ikke hvor viktig filmen er historisk sett.
Neinei..

 

Og hvorfor rakke ned på komedie-genren? Det å snekre sammen en bunnsolid komedie er virkelig beundringsverdig i mine øyne.
Ingen har rakket ned, og ja, Lebowski er en dritbra komedie. Virkelig herlig greier.

 

Sier ikke at du rakker ned på Big Lebowski av akkurat disse grunnene, CypheroN, men virker bare som det er mange som har denne tankegangen.
Begynte og lure :wee: Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Syntes det er virkelig vanskelig å "rettferdiggjøre" en komedie, og rate den opp mot seriøse filmer. Uffattelig vanskelig faktisk..

 

Filmer som Ace Ventura & Dom Dommere, syntes jeg var uvirkelig morsom første gang, og når jeg skal rate den mot filmer som Shawshank R, Transformers eller Prestige? Hva er "best"?

 

Rater dere etter underholdningsverdi? Hvor mye dere koser dere under filmer? Eller gjenseeingsnivået?

 

Man har komedier som kun har det å stille med at de er morsomme, og da kan man lett overse andre mangler, så lenge de ikke går utover filmopplevelsen som helhet. Så har man de som i tillegg er veldig solide håndverk, som Lebowski. Nå er humor veldig subjektivt, men dessverre, som sagt, er det mange som undervurderer komedie som sjanger, kanskje fordi den er mindre "seriøs" enn drama f.eks. (Drama er her selvfølgelig et tåpelig vidt begrep).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...