Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Clerks var hysterisk morsom første gang jeg så den. Men jeg så den nylig, og da la jeg merke til mange detaljer. Skuespillet til Jeff Anderson er spesielt skjemmende. Karen MÅ ha hatt et manuskript rett foran seg i hver eneste scene, uten å ha lest noe på forhånd. Filmen er genial i teorien, og ja det er en lavbudsjettsfilm som kom fra intet - det tilgir en del - men for meg var det slik at det regelrett elendige skuespillet ødela mye. Den var fortsatt en god film, og jeg humret for meg selv en del ganger ("In a row?"). Dialogene er utrolig bra skrevet. Likevel, når jeg så litt mer "objektivt" på filmen, så ble litt av opplevelsen ødelagt.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Etter jeg leste denne anmeldelsen i går ble jeg bare nødt til å ta et gjensyn selv. Jeg er helt enig i det du skriver, Bob. Tenkte jeg like gjerne kunne quote deg som å skrive en anmeldelse der jeg trekker fram akkurat det samme deg. Vil ikke gå så langt som å be Tarantino ta seg en bolle, men dialogene i Clerks er upåklagelige. ^^ Jobber selv deltid i en kiosk, og Smith tar virkelig livet som butikkarbeider på kornet.

 

Svært få komedier som når opp til denne.

9/10

Jepp, har man jobbet i en kiosk/butikk, så er det ekstremt mye man kjenner seg igjen i. Særlig scenene med kundene i video-sjappa, de er skremmende virkelighetsnære. Fantastisk film, skal se den igjen så fort steelbooken dukker opp.

Lenke til kommentar

True Romance (1993): Jeg ble fortalt at dette var en av de filmene som man må se før man har lov til å kalle seg filmviter (ikke den akademiske leketittelen) uten å fornærme seg selv. Det ble en film mindre å på listen min, jeg vet ikke hvor lenge jeg har hatt planer om å se denne og jeg aner ikke hvordan den gikk meg hus forbi i min ungdom. La oss begynne med det beste; Den har et flott manus, her ser man spiren til Tarantino og vi vet hva den vokste til. Scotts regi er solid, skuespillet er svært underholdende og filmmusikken nydelig. Det er kommet endel (gode) filmer som har stjålet litt av denne formelen i ettertid som gjør at den blir litt forutsigbar, men det gjør særdeles lite da reisen dit er så kos som den er. Det er så mye kvalitet i denne filmen her, rollelisten alene er til å fråtse over. Dette var gøy og filmen er av den sorten som vil bli husket på. Dette er en av filmene som kommer på "du har ikke peiling på film før du har sett disse"-listen min også. Jeg tror manuset til Tarantino skapte noen bølger som formet filmuniverset for ettertiden. Den starter på en 8'er for min egen del. Så får vi se om den vokser litt med tiden slik som gode viner pleier å gjøre.

 

8/10

Lenke til kommentar
True Romance (1993): Jeg ble fortalt at dette var en av de filmene som man må se før man har lov til å kalle seg filmviter (ikke den akademiske leketittelen) uten å fornærme seg selv. Det ble en film mindre å på listen min, jeg vet ikke hvor lenge jeg har hatt planer om å se denne og jeg aner ikke hvordan den gikk meg hus forbi i min ungdom. La oss begynne med det beste; Den har et flott manus, her ser man spiren til Tarantino og vi vet hva den vokste til. Scotts regi er solid, skuespillet er svært underholdende og filmmusikken nydelig. Det er kommet endel (gode) filmer som har stjålet litt av denne formelen i ettertid som gjør at den blir litt forutsigbar, men det gjør særdeles lite da reisen dit er så kos som den er. Det er så mye kvalitet i denne filmen her, rollelisten alene er til å fråtse over. Dette var gøy og filmen er av den sorten som vil bli husket på. Dette er en av filmene som kommer på "du har ikke peiling på film før du har sett disse"-listen min også. Jeg tror manuset til Tarantino skapte noen bølger som formet filmuniverset for ettertiden. Den starter på en 8'er for min egen del. Så får vi se om den vokser litt med tiden slik som gode viner pleier å gjøre.

 

8/10

Strengt talt så visste man at Tarantino kunne skrive manus med Reservoir Dogs i og med at den kom ut et år før. Å si at Tarantino skapte bølger i ettertida er vel en underdrivelse - han er utvilsomt den viktigste regissøren på 90-tallet.

Lenke til kommentar
Enig med Cun. Jeg spør ikke andre om jeg bør se en eller annen film, for å få en haug med meninger om hva som stinker eller ikke stinker FØR jeg har sett filmen. Det er jo JEG som skal se den, ikke alle dere andre.

Men det er jo greit om du var i tvil om du skulle på Batman: TDK på kino, og du så at 8 stykker gav den 10/10. Det hadde jo iallfall vært en fint indikasjon på at filmen var bra.

Dette er selvsagt tull og tøys. The Departed er jo en evinnelig oppskrytt film her i traktene, så hva saueflokken her i gården mener i tall i forkant, er noe jeg ikke bryr meg om. I etterkant av å se filmen, derimot, er innholdet i anmeldelsene det som er interessant å veie opp mot egne synspunkter.

Endelig! En person som er enig med meg i at denne er midt på treet, å ble avfeid med et trekk på skuldrene etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

L.A Confidential.

 

En fantastisk film av Curtis Hanson som handler om tre politimenn som på sine egne metoder skal løse en mordsak. Masse tvist and turns, et genialt skrevet manus og gode skuespillerprestasjoner.

Skuespillere som Russel Crowe,Kevin Spacey,Guy Pearce,James Cromwell(DIGG!)Kim Basinger(vant oscar for denne),Danny Devito gjør alle en strålende jobb i denne filmen.

Kom ut i det meget gode filmåret 1997 og hadde den kommet ut et annet år hadde den nok swoopet inn alt av priser.

Anbefaller alle å se denne minst 4 ganger før man åker til Valhall.

Lenge har jeg lett etter dvd-utgaven av denne perlen og fant den endelig idag på PK for 59kr. Personlig hadde jeg lyst å gi de en ekstra grønnlapp siden 59kroner føltes for lite for en slik praktfilm.

 

10\10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Strengt talt så visste man at Tarantino kunne skrive manus med Reservoir Dogs i og med at den kom ut et år før. Å si at Tarantino skapte bølger i ettertida er vel en underdrivelse - han er utvilsomt den viktigste regissøren på 90-tallet.

 

Sant nok, men manuset til True Romance ble skrevet først. Så sånn sett er Reservoir Dogs hans andre, filmatiserte manus (om man ser bort fra My Best Friend's Birthday).

Lenke til kommentar
Nåja, synes dere er vel skeptiske. Jeg så feks. nettopp den franske fengselsfilmen A Man Escaped ene og alene fordi BadSmile anmeldte den her inne.

Hva synes du om den?

 

Jeg likte A Man Escaped veldig godt. Til tider neglebitende spennende. Den var enkel, både i historie og utførelse, men det tror jeg også var filmens store styrke, ved at den til enhver tid fokuserte på flukten. Den skal nok klare å snike seg innpå min lille topp 10 fengsel/fangeleir-liste.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Strengt talt så visste man at Tarantino kunne skrive manus med Reservoir Dogs i og med at den kom ut et år før. Å si at Tarantino skapte bølger i ettertida er vel en underdrivelse - han er utvilsomt den viktigste regissøren på 90-tallet.

 

Sant nok, men manuset til True Romance ble skrevet først. Så sånn sett er Reservoir Dogs hans andre, filmatiserte manus (om man ser bort fra My Best Friend's Birthday).

Om vi skal runke skikkelig på det så skrev han (og solgte) Natural Born Killers før True Romance og Reservoir Dogs.

Lenke til kommentar

12 angry men

 

Så nettopp 12 angr men. Har sett den engang før, og da ga jeg den 9/10, men etter et gjensyn vil jeg forandre den til 10/10. Filmen var noe av det virkelig beste jeg har sett. Henry Fonda er jo dritkul. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det men på en del filmer føler jeg at de er noe som mangler for at de skal nå 10/10 og ikke bare få 9/10, men denne filmen følte jeg var så "gjennomført". Fant ingenting jeg ville endret på, ingen dårlig replikk eller lignende. Filmen var uhyre spennende, og det føltes som bare et kvarter når jeg så den. Til alle som ikke har sett denne perlen, se den ved første anledning.

Lenke til kommentar
Tarantino (...) han er utvilsomt den viktigste regissøren på 90-tallet.

Synd han har tapt seg. Hadde vært grisemoro hvis han haddde kommet med noe skikkelig hardcore nå.

 

Har en følelse at Inglourious Basterds kan bli det. Krig er aldri pent...

Yeah! Hadde vært grisefett hvis Inglorious blir konge.

Lenke til kommentar

Død snø!

 

Helt storartet! Kill Buljo hadde vært bra hvis den varte i 10 minutter og lå på Youtube. Tross det noe høyere budsjettet hadde jeg naturlig nok derfor labre forventninger til Død Snø, men jeg skal si jeg ble positivt overrasket fra første scene. Filmen gjør det meste riktig. Bra flyt, fine bilder, til tider svært morsom uten de store pinlighetene. Om jeg skulle ha noe å utsette måtte det være at det kunne vært litt mer trøkk i lyden under de heftigste voldsscenene, og at vi kunne fått litt mer bakgrunnshistorie om zombiene (kom an, det er en splatterfilm, vi hadde kjøpt hva som helst så lenge det hang sammen).

 

Helt sikkert årets norske film. Anbefales på det groveste.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...