Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Du velger altså å bli fortalt hva du skal like, uten å vite om du, som individ faktisk liker det. Det er saueflokkmentalitet av VÆRSTE sort.

 

Blir jo som å la være å smake på deilig mat fordi en eller annen kritiker ikke likte maten når han fikk den servert. Men kanskje DINE smaksløker syns noe helt annet, ikke sant?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når VG gir filmer som Alien terningkast 2 er det noen varselslamper som bør begynne å blinke. Anmeldelser fungerer best i retrospekt, når man selv har pådratt seg kunnskap (å faktisk se filmen) som kan bli brukt i andre sammenhenger, som debatt eller forskning.

Er selvfølgelig enig om det er en film du har tenkt å se i nærmeste fremtid, da kanskje jeg skipper over anmeldelsen, men om det er en film som jeg omtrent aldri har hørt om, så gidder jeg ikke å kjøpe den bare for å se den, for dermed å være med i diskusjonen. Da leser jeg den heller, følger med på diskusjonen, ser om Dorian liker den, for dermed å vurdere å kjøpe den.

Lenke til kommentar
Enig med Cun. Jeg spør ikke andre om jeg bør se en eller annen film, for å få en haug med meninger om hva som stinker eller ikke stinker FØR jeg har sett filmen. Det er jo JEG som skal se den, ikke alle dere andre.

Men det er jo greit om du var i tvil om du skulle på Batman: TDK på kino, og du så at 8 stykker gav den 10/10. Det hadde jo iallfall vært en fint indikasjon på at filmen var bra.

Dette er selvsagt tull og tøys. The Departed er jo en evinnelig oppskrytt film her i traktene, så hva saueflokken her i gården mener i tall i forkant, er noe jeg ikke bryr meg om. I etterkant av å se filmen, derimot, er innholdet i anmeldelsene det som er interessant å veie opp mot egne synspunkter.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å lese en anmeldelse før man har sett filmen?

 

Eh..det er jo akkurat det som er vitsen! Jeg gidder ikke å se en film alle annmeldere gir terningkast 1, mens de som får bra ser jeg jo selvsagt. Ikke faen om jeg gidder å sløse tiden min på å lese en annmeldelse etter filmen, da vet jeg jo allerrede hva jeg synes om den.

Nå er det enkelte av oss som bruker dette forumet til debatt og ikke bare som en informasjonskanal når det gjelder hva slags filmer som kommer, hva man bør se og hvilke skuespillere som har strøket med. På det området så finnes det enormt mange andre (bedre) sider. Anmeldelser av filmer jeg ikke har sett kan jeg pent lese andre steder av folk som.. unnskyld.. er bedre skikket til å skrive anmeldelser.

Lenke til kommentar
Er selvfølgelig enig om det er en film du har tenkt å se i nærmeste fremtid, da kanskje jeg skipper over anmeldelsen, men om det er en film som jeg omtrent aldri har hørt om, så gidder jeg ikke å kjøpe den bare for å se den, for dermed å være med i diskusjonen. Da leser jeg den heller, følger med på diskusjonen, ser om Dorian liker den, for dermed å vurdere å kjøpe den.

Ser jeg en film bli nevnt eller anmeldt ofte, blir jeg nødt til å se den selv for å faktisk kunne lese anmeldelsene. Dette skjedde f.eks. med The Wrestler. Anbefaling av filmer tar jeg via IMDb topp 250, navn, omslag eller andre skyggefulle indikatorer som sniker seg inn i bevisstheten på den ene eller den andre måten. Og når man kommer til kjernen av denne debatten: En anmeldelse er dømt til å inneholde spoilers av et eller annet slag uansett. Tenk om jeg f.eks. hadde sett Twilight hvis jeg visste en ting eller to om den fra før (det gjorde jeg ikke, noe som resulterte i en strålende filmopplevelse).

Lenke til kommentar
Dette er selvsagt tull og tøys. The Departed er jo en evinnelig oppskrytt film her i traktene, så hva saueflokken her i gården mener i tall i forkant, er noe jeg ikke bryr meg om. I etterkant av å se filmen, derimot, er innholdet i anmeldelsene det som er interessant å veie opp mot egne synspunkter.

Hva om det kom en anmeldelse av en film du aldri hadde hørt om? Noe som kommer til stadig i denne tråden. Ville du kjøpt den, bare for å være med på diskusjonen? Ville du hoppet elegant over? Eller ville du lest anmeldelsen, kommentarene og vurdert å kjøpe den?

Lenke til kommentar
Hva om det kom en anmeldelse av en film du aldri hadde hørt om? Noe som kommer til stadig i denne tråden. Ville du kjøpt den, bare for å være med på diskusjonen? Ville du hoppet elegant over? Eller ville du lest anmeldelsen, kommentarene og vurdert å kjøpe den?

Jeg har nok av filmer på lista over de jeg har lyst til å se, så jeg ville nok hoppet elegant over. Men man skal aldri si aldri, det finnes alltid unntak.

Lenke til kommentar
Dette er selvsagt tull og tøys. The Departed er jo en evinnelig oppskrytt film her i traktene, så hva saueflokken her i gården mener i tall i forkant, er noe jeg ikke bryr meg om. I etterkant av å se filmen, derimot, er innholdet i anmeldelsene det som er interessant å veie opp mot egne synspunkter.

Hva om det kom en anmeldelse av en film du aldri hadde hørt om? Noe som kommer til stadig i denne tråden. Ville du kjøpt den, bare for å være med på diskusjonen? Ville du hoppet elegant over? Eller ville du lest anmeldelsen, kommentarene og vurdert å kjøpe den?

Å kjøpe en film basert på én brukers anmeldelse syns jeg blir litt merkelig. En kombinasjon av Rottentomatoes og Imdb er tingen. Dog, det skal sies at det frister å låne Satantango bare for å kunne bæsje i hatten på alle de som forguder den.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Nåja, synes dere er vel skeptiske. Jeg så feks. nettopp den franske fengselsfilmen A Man Escaped ene og alene fordi BadSmile anmeldte den her inne.

Agreed. ^^

 

Det er jo masse filmer jeg aldri kunne tenkt meg å sett før, feks Satantango o.l. Om jeg bare hadde sett tittelen, hadde jeg nok aldri kommet til å kjøpt den, men nå vurderer jeg det sterkt.

Endret av CCola
Lenke til kommentar

The Wrestler (2008)

 

large_wres2.jpg

 

Dette er ikke en film om wrestling. Jeg er ikke særlig fan av wrestling. Men det gjør ikke noe, for Aronofsky har ikke sluttet med Requiem- og Fountain-filmene sine, og laget en wrestling-actionfilm. Mickey Rourke spiller glimrende og perfekt som en wrestler som hadde sin storhetstid på 80-tallet, og driver nå med wrestling på si mens han bor i campingovna si og gjør dagligdagse ting. Dette er en skikkelig kraftig og god film som alle bør se så fort de kan. Det er en depressiv film, og jeg fikk veldig sympati for Rourke under filmen. Dette fordi han spiller så bra, og historien er rørende. Det er ikke noe annet å gjøre enn å bare se den så fort du kan.

 

8.5/10

 

Btw, ser at Aronofsky skal lage en ny film, "The Fighter". Noen som vet noe om denne? The Wrestler, The Fighter. Morsomt. Ser fram til Roboocop også. Aronofsky er en flott kar. Bør nesten gi The Fountain en ny sjanse.

Lenke til kommentar
Clerks.

Tenkte jeg skulle ta en rewatch med denne før jeg la meg i går, for da visste jeg at jeg sovna med et smil om munnen. Jeg har kjørt meg gjennom Kevin Smith-filmografien de siste ukene, og det var godt å få et gjensyn med filmen som startet interessen.

 

Grunnen til at denne faller i smak, er at det er så sinnsykt høy gjenkjennelsesverdi.

Sekvensen hvor de snakker om alle de dumme spørsmålene kundene stiller, skulle man nesten tro at var filmet med skjult kamera i en Platekompaniet-butikk. Det er helt ekstremt hvor mange ubrukelige spørsmål man får, og etter å ha sett Clerks. (igjen) skal jeg seriøst vurdere en tøffere behandling mot kunder.

 

Jay & Silent Bob(_3) er også på sitt beste her(Chasing Amy på #2). Jay er så herlig upassende, sjåvinistisk, frekk og jævli, mens Silent Bob fungerer som en perfekt motvekt. Når han først åpner munnen, kommer han med en av tidenes mest sitatvennlige replikker. Svarthvitt-estetikken fungerer utmerket i filmen(pga lavt budsjett skjøt de i svarthvitt for å spare penger), det er jo rene kunstfilmen.^^

 

Clerks. er beviset på at selv om ikke har mer enn $30k, kan man lage en klassiker uten like. Alt man trenger er et kamera, et par kompiser, og tidenes manus. Den tidvis absurde humoren treffer meg midt i hjertet, og etter å ha sett den sitter jeg igjen med tidenes smil om munnen.

 

 

10/10

 

Etter jeg leste denne anmeldelsen i går ble jeg bare nødt til å ta et gjensyn selv. Jeg er helt enig i det du skriver, Bob. Tenkte jeg like gjerne kunne quote deg som å skrive en anmeldelse der jeg trekker fram akkurat det samme deg. Vil ikke gå så langt som å be Tarantino ta seg en bolle, men dialogene i Clerks er upåklagelige. ^^ Jobber selv deltid i en kiosk, og Smith tar virkelig livet som butikkarbeider på kornet.

 

Svært få komedier som når opp til denne.

9/10

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Viss det en film jeg ikke har sett, så scroller jeg ned til karakteren uten å lese selve anmeldelsen

Det blir iallfall ikke noe bedre av den grunn. Av alle anmeldelsene som er her, er det få som virkelig spoiler noe. Svært sjelden jeg leser en anmeldelse som spoiler noe som helst, og de anmeldelsene som er her, er noen virkelig gode anmeldelser. Anmeldelser som får deg til å få lyst til å se filmen, noe som jeg mener er hele poenget.

 

Det hadde vært kjedelig å anmelde en film alle har sett.

Lenke til kommentar

- The Pianist:

 

Visuelt en veldig vakker film, pianosekvensene er spesielt vakre. Forferdelig å se hvordan jødene ble forfulgt under andre verdenskrig - startet i det små, utviklet seg til et helvete. Adrien Brody kan jeg ikke utsette noe på, og skaper sympati med karakteren fra første stund. Polanski skildrer pianistens hverdag på en utrolig realistisk måte. Skal ikke se bort ifra at denne vokser i dagene framover.

 

8+/10.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...