Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Clerks.

Tenkte jeg skulle ta en rewatch med denne før jeg la meg i går, for da visste jeg at jeg sovna med et smil om munnen. Jeg har kjørt meg gjennom Kevin Smith-filmografien de siste ukene, og det var godt å få et gjensyn med filmen som startet interessen.

Grunnen til at denne faller i smak, er at det er så sinnsykt høy gjenkjennelsesverdi. Enkelte sekvenser er som hentet ut av livet mitt, bare krydret med fantastiske replikker. Kevin Smith beviser i denne filmen at han er kongen av dialog. Tarantino, ta deg en bolle, her blir du outshina. Dante og Randal er dynamisk duo, som til de grader leverer varene, til tross for at de hadde null skuespiller-erfaring før Clerks. Jeg ser på Dante som den personen jeg selv er når jeg er på jobb. Litt ydmyk, forsiktig, og prøver å ikke fornærme kundene. Randal derimot, er personifiseringen av alt jeg drømmer om å gjøre på jobb. Han skjeller ut kundene etter alle kunstens regler, forlater sjappa opptil flere ganger, og gir generelt faen. Jeg skulle ønske jeg hadde baller til slikt.

Sekvensen hvor de snakker om alle de dumme spørsmålene kundene stiller, skulle man nesten tro at var filmet med skjult kamera i en Platekompaniet-butikk. Det er helt ekstremt hvor mange ubrukelige spørsmål man får, og etter å ha sett Clerks. (igjen) skal jeg seriøst vurdere en tøffere behandling mot kunder.

Jay & Silent Bob(_3) er også på sitt beste her(Chasing Amy på #2). Jay er så herlig upassende, sjåvinistisk, frekk og jævli, mens Silent Bob fungerer som en perfekt motvekt. Når han først åpner munnen, kommer han med en av tidenes mest sitatvennlige replikker. Svarthvitt-estetikken fungerer utmerket i filmen(pga lavt budsjett skjøt de i svarthvitt for å spare penger), det er jo rene kunstfilmen.^^

Clerks. er beviset på at selv om ikke har mer enn $30k, kan man lage en klassiker uten like. Alt man trenger er et kamera, et par kompiser, og tidenes manus. Den tidvis absurde humoren treffer meg midt i hjertet, og etter å ha sett den sitter jeg igjen med tidenes smil om munnen. Gleder meg til 3 disc-utgaven kommer i posten neste uke, da blir det et gjensyn med masse ekstramateriale.

Clerks klatrer opp til #1 på favorittlista mi,

10/10

Lenke til kommentar

Disk 2 er henta frå VHS. Versjonen på Disk 1 er remastra, så kvaliteten er annleis.

"Disc 2 - Clerks: The First Cut

* The very first cut of Clerks before it was edited for theaters. This cut of the film features additional scenes and the original ending intact, less sound production and the original soundtrack which featured music by Love Among Freaks exclusively. This version of the film replicates what Smith showed to film critics and journalists before taking the film to Sundance and selling it to Miramax. It was taken from a Super-VHS tape and unlike the theatrical release underwent no apparent restoration. It is included the 10th anniversary set in lieu of the collection of deleted scenes that had appeared in the previous DVD issue. "

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...