Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Céline et Julie vont en bateau" aka "Celine and Julie Go Boating"

Regi: Jacques Rivette

Fransk Drama fra 1974

Spilletid: 193 min

 

celineandjulie.jpg

 

Vet ikke hva jeg skal si om denne filmen. En meget surrealistisk film må jeg si. Historien var utrolig originalt. Noe jeg likte svært godt. Ett pluss også at filmen varte i 3 timer.

 

Plottet:

A mysteriously linked pair of young women find their daily lives pre-empted by a strange boudoir melodrama that plays itself out in a hallucinatory parallel reality.

 

Anbefales veldig til folk som er glad i litt eldre franske surrealistiske filmer.

 

Terningkast: 6

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Hatt lyst til å sjekke ut Rivette lenge. Kanskje spesielt L'amour Fou, men har også en ønskedrøm om å få sett den episke Out 1, en det spørs om jeg får sett den med det første.

 

Athorb: Jeg tror lengde er et ganske viktig element i Rivettes filmer. Han lager jo jævla lange filmer, og lange shots er visst et av virkemiddlene han bruker. Out 1 er jo 12 timer lang, hehe.

Endret av Badering
Lenke til kommentar

Jeg er glad i lange filmer fordi da er det mere opplevelse en en helt vanlig titt. Har også mere tid på karakter oppbygging. Når lange filmer slutter pleier man også ha lyst til å se mer, pga man blir litt mere "glade" i karakterene. Akuratt som en tv serie.

 

Denne filmen er ihvertfall en film man må oppleve. Særdeles anderledes film.

 

Edit: Skal se om jeg får tak i disse filmene du nevner Badering... Regissøren har ihvertfall imponert meg hittil med Boating filmen.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Så lenge filmen er lang nok er den bra nok (doh!). Når regissøren skamklipper, ofte etter press fra sjefene (kortere filmer = flere visninger på kino ila samme kveld) eller drar det uendelig langt ut for å bruke teskjeen litt vel mye så blir det galt. I eldre filmer er det ofte man ser person X gå fra rom A til B, hvor da hele ferden filmes. Meningsløst. Shoot for the edit.

Lenke til kommentar

De Ofrivilliga

 

Åpningsfilmen for årets program på Trondheim Filmklubb. Vet ikke helt hva som drev meg til visninga, var nok en kombo av at jeg er glad for at filmklubben startet opp igjen, og at regissør Ruben Östlund troppet opp for å introdusere filmen.

 

De Ofrivilliga handler kort oppsummert om "individet og gruppa", og hvordan mennesker oppfører seg/bikker etter for gruppepress for å ikke tape ansikt. Det er nok noe vi alle har opplevd, det er jo tross alt ganske kjipt å tape ansikt.

Selve filmen er meget spennende. Det brukes ekstremt få klipp, hver sekvens(3-10 min) inneholder ikke mye mer enn ett klipp, om noen. Det gir en flott effekt, og jeg liker hvordan kameraet står plassert på det samme stedet hele tiden. Skuespillet er jevnt godt over hele linja, og det er et par av dialogscenene på et par minutter i strek som virkelig imponerer. Her er det også tatt i bruk en del uortodokse kameraplasseringer, og det er ikke sjeldent hoder blir kappet på midten, karakterer blir filmet bakfra, man kun ser føtter etc. På papiret høres dette ut som en film jeg overhodet ikke vil like, derfor var det godt å bli såpass positivt overrasket.

 

Det hjelper sikkert litt at jeg kan kjenne meg igjen av mange situasjonene som oppstår, men det interessante er hvordan det hele tiden bygger opp til mulige katastrofer, mens vi aldri får noe konkret svar på de enkelte situasjonene.

Regissøren hadde som sagt en innledning før filmen(+ at vi så en kortfilm han hadde laget), og han tok seg tid til Q&A etter filmen. Det er props. Jeg hadde faktisk 3-4 spørsmål angående produksjonen, som jeg fikk svar på underveis(han vevet det inn i en liten tale). Alt i alt en meget positiv opplevelse, som trolig ble forsterket av den joviale regissøren som tok seg tid både før og etter filmen. Fikk riktignok ikke tid til å overvære hele Q&A-delen, men tror ikke det var mye igjen da jeg dro.

 

Løp og se folkens, tror den har premiere neste uke.

8.5/10

Lenke til kommentar
Det blir på mange måter feil å se på den objektive lengden på filmen når det er innholdet og ens egen oppfatning av tid under filmen som gjelder.

Her skal du få lov til å forklare mer utdypende og forståelig om hva du mener.

Altså, selve lengden på en film sier jo lite om hvordan du vil oppfatte filmen, og om du vil like den eller ei. Såklart tilsier den jo noe om filmens stil og fortellingsmåte (MTV-estetikk eller Béla Tarr-estetikk), men alikevel er det snaut å si at 90 minutter er den ultimate lengden på en film. Det er helt opp til filmens stil og substans, og i teorien ingenting med hvor lang tid regissøren bruker på å formidle noe.

 

Ens egen oppfatning av tid er jo helt forskjellig fra film til film. 90 minutter kan være en jævla lang tid (Hottie and the Nottie friskt i hukommelsen), mens 7 timer kan forsvinne på et blunk (gjett…). Det jeg prøver å si er at det ikke finnes et gyllent snitt når det gjelder tid i film.

 

Faen dette ble kronglete. Kanskje jeg er litt captain obvious med fancy eller kronglete formulering her.

Endret av Badering
Lenke til kommentar

Såklart er det innholdet som teller, men jeg er enig i at 90 +/- 10 minutter er det perfekte for meg. Da rekker jeg andre gjøremål, jeg vet at det skal mye til for at jeg kjeder meg på så kort tid, og jeg blir ikke forstyrret(mest sannsynlig). Verdens diggeste regissør, Kevin Smith, holder seg som regel i nærheten av det gylne snitt, og det liker jeg.^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...