Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Happening (2008) i helgen. For en forferdelig film, ikke dårlig bare dritekkel. Det er første gang på lenge jeg har hatt mareritt, selv etter å ha roet ned med Bottle Rocket (1996).

 

The Happening var i seg selv er ikke veldig bra. Den er satt med kjente skuespillere, men regissør har gjort en middelmådig jobb med de. Det hele virker litt som et filmprosjekt fra deres tidlige karrierer. Det er riktignok historien som gjør denne filmen helt spesiell. Det er en del scener og situasjoner som virker litt malplassert, og bakgrunnshistoriene er ikke helt troverdige eller interessante, men det gjør dem bare vel så bra til å bygge opp om den kaotiske og usikre stemningen som er grunnlaget til hele filmen.

 

Om denne skulle fått karakter for evne til å skremme livshiten ut av folk , i alle fall meg, ville det blitt 10/10. Dessverre er kvaliteten og filmteknikken ikke i toppsjiktet. Dessuten ville jeg ikke anbefalt filmen fordi den var kvalmende nifs på en helt ny måte, det finnes nok skumle ting der ute som det er. Den er litt som boken American Psycho, en bok som er verdt å lese for å ha opplevet at noe slikt finnes, men som man burde la være å lese fordi den er helt jævli.

 

-

 

Bottle Rocket (1996) som jeg roet ned med etter å ha sett The Happening var bare bisarr. Den minnet litt om Super Bad eller Pineapple Express, bare uten så mye dop. Det hele dreier seg om en litt mislykket gjeng som vil gjøre gjennombrudd i den kriminelle verden, noe som ikke er mulig med iver alene. Artig søndagsfilm.

Lenke til kommentar

Hellraiser (1987)

No tears, please. It's a waste of good suffering.

hellraiser.gif

En beretning om demoner og kjærlighet som er blitt en gjenganger blant skrekkfilmfolket. Gjennom en rubiks kube blir en gjeng sadistiske "cenobites" tilkalt. Arbeidet rundt disse er imponerende både når det kommer til utseende og replikker. Dessverre er dette det enste som fungerer i Hellraiser. Hovedhistorien er svært klein, og de menneskelige karakterene er grusomt kjedelige og ensformige. Deres reaksjoner på det som skjer rundt dem er også latterlig svake. Flere av scenene er så dårlige at jeg ikke kan annet enn å le. Elendig dialog og en parallellscene som er fantastisk svak er noe jeg kan nevne.

 

Bortsett fra cenobitene kan jeg virkelig ikke se hva folk ser i denne.

Ender på en svært snill

4/10

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

The White Oleander, Drama i fra 2002 med bla. Michelle Pfeiffer og Alison Lohman.

 

Et gjennomført drama om en ungjente som blir flyttet i fra fosterhjem til fosterhjem etter at moren begår et mord. Selv om jeg ikke er noe fan av "jente-drama-filmer" så er denne vinklet på en måte som gjør at til og med en gutt kan se den sammen med dama. Bra dialoger og skuespill av både hoved og bi roller. 4 Prikker på terningen :)

Lenke til kommentar

Walking Tall (2004)

 

Lillebroren min leide denne, og siden jeg var fyllesjuk og ikke hadde annet å gjøre slang jeg meg på, hadde sett denne fra før av for lenge siden men husket ikke veldig mye. Helt OK film, grei underholdning men ikke noe spesielt.

 

Karakter: 5/10

 

In Bruges (2008)

 

Andre filmen på lørdagskvelden. Veldig underholdende, mest fordi den var morsom. Jeg visste faktisk ikke at Colin Farrel var irsk, så med en gang trodde jeg det var en imponerende irsk aksent han slo til med. Brendan Gleeson og Ralph Fiennes var også bra. God underholding på en lørdagskveld.

 

Karakter: 7/10

 

Frankenstein (1931)

 

Hyggelig å se at NRK sendte denne filmen på en søndag ettermiddag, pluss i boka! Visste ikke helt hva jeg skulle forvente rent teknisk, siden dette da ble den eldste filmen jeg til nå har sett (Casablanca var den forrige). Men jeg ble positivt overrasket, filmen var underholdende, ikke skummel men engaserende og spennende. Filmen var bare drøye sytti minutter lang og jeg synes det var godt gjort å få til en så bra film på en så kort spilletid. Gode skuespillere, gode replikker som det alltid har vært i alle gamle filmer jeg har sett. En must see klassiker.

 

Karakter: 7/10

Endret av CharltonHeston89
Lenke til kommentar
Filmen var bare drøye sytti minutter lang og jeg synes det var godt gjort å få til en så bra film på en så kort spilletid.

 

Trenger ikke strekke det ut, vettu. Egentlig synes jeg alle filmer kunne vært på ca. halvannen time, hadde vært mye behageligere i den hektiske hverdagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...