Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Dead Man

18809175.jpg

Drag your wagon and plow over the bones of the dead

Stilistisk fantastisk, jeg elsket den mystiske sort/hvitt cinematografien, spesielt de inviterende shallow-DOF close-up bildene. Jeg ble grepet fra første scene, den litt rare scenen på toget som setter den originale og unike tonen for resten av filmen. Man får et lite hint om hva som kommer, men etter hvert blir vi helt tatt på sengen. Seeren blir grepet av den spennende jakten-på-helten historien, men etter hvert som filmen progresserer skjønner vi at dette handler om så mye mer.

Dialogen i filmen er vakker og retorisk, det siteres William Blake med perfekt symbolikk og relevans. Herlige saker. Stemning, scenografi og følelsesmessig inntrykk er ting som Dead Man virkelig håndterer. Jeg må legge til at lydsporet signer Neil Young er hva som virkelig gjorde det for meg, dette ble fort en personlig favoritt. Johnny Depp er bare kjempeflinkis, han takler alt i denne filmen. Massevis av gode, stilistiske shoot-outs på høyde med de beste westerns, i tillegg til en dyp, søkende historie. Jeg finner ingenting å kritisere. Vakkert!

9.5/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Heart Huckabees (2004)

Dramakomedie om meningen med livet og alt det der. Etter en lovende første halvtime begynner det å gå nedover. Det som først virker som en svært interessant og muligens tankevekkende film, blir etterhvert mer og mer masete og døll. Underholdningsverdien er likevel brukbar, selv om den går i en synkende kurve.

I hovedrollen finner vi en talentfull Jason Schwartzman, mens resten av castet består av velkjente fjes som Isabelle Huppert, Hoffman, Jude Law, Whalberg og Naomi Watts. Jonah Hill dukker også opp i sin første filmrolle, og det er selvsagt et pluss.

I Heart Huckabees har sine gode øyeblikk og et solid cast, men det er neppe en film jeg tar et gjensyn med.

Jeg ender opp på en syltynn

6/10

Og ja, Speik. Dead Man er et mesterverk. Flott anmeldelse.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Bride of The Monster - 1955

T1.jpg

The Screen's Master of the WEIRD in his NEWEST and MOST DARING SHOCKER!

Den gale doktoren Dr. Varnoff (Bela Lugosi) kidnapper folk for å lage en hær av "atomic supermen". Til å hjelpe seg har han det svære monsteret av en mann, "Lobo" (Tor Johnson), som han fant i en eller annen jungel.

Dette er enda en av Ed Woods skrekkfilmkalkuner, og den er ikke stort bedre enn Plan 9 From Outer Space. Dessverre klarer den ikke å underholde like mye som Plan 9, men takket være det dårlige skuespillet, den superfalske blekkspruten og Bela Lugosis engasjerende tale, så blir denne filmen uansett verdt å se.

So bad it's good, men fortsatt

1/10

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar

Død Snø

En genial film til å være norsk man er redd når man skal være det, og man ler når man minst forventer det! Jeg nøt hvert sekund av Tommy Wirkolas andre film, og man ser han har vokst voldsomt fra tullefilmer på nett til en alle tiders norsk splatterfilm. Eneste minus er at man legger godt merke til hvem som kosta mest å ha i filmen med tanke på hvor lenge de pynta skjermen min, der Ane Dahl Torp helt klart var den dyreste etterfulgt av Bjørn Sundquist

8/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Kung fu filmer har da aldri vært kjent for godt skuespill.....blir feil å dømme den slik imo.

Ikke spes fan av syrescenen i Easy Rider , ellers ruler filmen :)

LOL....Walken brukte å ta syre med han Addams Family fyr'n (Raul Julia).....litt creepy at han samler på kniver oxo : stein Walken med en stor Rambokniv i handa :/

De 3 musketerer '73

Huff....dette var fæle greier : umorsom humor og helt fri for spenning....nærmest kalkun det her :(

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Der Goldene Nazivampir von Absam 2 - Das Geheimnis von Schloß Kottlitz / The Golden Nazi Vampire of Absam: Part II - The Secret of Kottlitz Castle

Tysk humor. Saklig plot. Nazivampirer. Trenger jeg si mer? Denne er for spesielt intresserte, men se gjerne traileren om du vil ha flere grunner til å ikke se den:

Legg merke til 2-tallet i tittelen, det fins ingen 1-er :dontgetit:

2/10

Lenke til kommentar

The Wrestler

Handler om en tidligere wrestlingstjerne som fortsatte med wrestling selv om han egentlig er for gammel for det, med skrantende helse og en karriere som har passert toppen for sikkert 20 år siden. Han har tydeligvis ikke klart å spare noe særlig av pengene han må ha tjent iløpet av sin storhetstid, og har en deltidsjobb på et supermarked ved siden av å wrestle i helgene. En ganske trist film egentlig.

Hovedrolleinnehaver Mickey Rourke gjør en fantastisk jobb i denne filmen. Man tenker aldri at man ser på en skuespiller, og det er et kvalitetsstempel i seg selv. Marisa Tomei gjør også en god jobb som en aldrende stripper.

Jeg synes imidlertid denne filmen ble ganske kjedelig og treig. Jeg kan ikke si jeg har verdens største sympati for denne wrestleren heller, selv om han er portrettert på en meget god måte. Han har sløst bort alle pengene fra sin storhetstid, han har neglisjert sin egen datter, og jeg synes egentlig at de fleste av hans lidelser kunne vært unngått dersom han hadde levd livet sitt på en litt mer fornuftig måte. Handlingen er heller ikke noe spesielt å skryte av, den er på mange måter helt ordinær.

6/10

Lenke til kommentar

Han er altså en slags anti-Hulk Hogan..Hulk har jo fortsatt å gjøre penger på kultstatusen han hadde på 80-tallet og er stinn av penger fortsatt. Men han må jo wrestle noen få ganger i året og ødelegge ryggen og knærne litt til. Men toppen på Hulk sin karriere var også for 20 år siden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Det er vel ingen bosteder i det bygget? PST (Politiets sikkerhetstjeneste) holder til der ihvertfall.

Det er iaf ein god del privatpersonar som er registrert med adresse der i telefonkatalogen.

Det er vel muligens firmaeiere/drivere muligens?! Kjenner ihvertfall en som har firmaet sitt lokalisert der. OFF topic men

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"Han har sløst bort alle pengene fra sin storhetstid"

Det har faktisk skjedd med flere wrestlere f.eks Iron Sheik (dop) , Jake the Snake (dop igjen) , Lex Luger , Razor Ramon (alko) :(

Motorsagmassakren 2 2/6

LOL....for noe bullskitt , dette er som sn slags parodi på originalen......so bad it's gudd ;)

Halloween 8 '02.......1/6

Verste var det med JLCs rollefigur........virkelighetsTV i huset der Myers vokste opp , denne er helt fri for spenning :(

Lenke til kommentar

Låt den rätte komma in (2008)

Daaaaammmmmnnn dette var bra! Har ingenting negativt å si om denne filmen, bortsett for den kunne vært enda lenger....jeg ville ikke det skulle ta slutt. :p

Lina Leandersson gjør et helt fantastisk debut som vampyren Eli, du kan ikke for å bli skjarmert av de øyene og jeg gleder meg å se henne i mer. Kåre Hedebrant er nesten like imponerande, men Lina stjeler hele filmen.

Skummel er den ikke, men heller fengende og rørende. Forholdet som utvikkler seg mellom disse to i deres treffer rett hjem. Detaljene i filmen er høy og tydelig, her har de brukt mye krefter på å passe på at alt stemmer med 70tallet.

Enaste som var trist med denne filmen er at den viser oss hvor skammelig langt etter og dårlig Norsk film er.

9/10

Lenke til kommentar

CitizenKaneTrailer.jpg

Da har jeg nettopp fått sett Citizen Kane, filmen som gjennom tidene har blitt sagt å være verdens beste film. Det er også Pål Bang Hansens favoritt ( :p ).

... Den er dritbra! Herlige tekniske godbiter som jeg kan tenke meg var ganske imponerede da den kom ut, jeg ble imponert selv av en sekvens (Kane ser på ett bilde på veggen, plutselig står Kane i samme rom som de på bildet og figurene på bildet reiser seg og går. Dere som har sett den skjønner kanskje hva jeg mener.)

Herlig med masse flashbacks, og god story med en ekstremt bra slutt. Bra skuespill og gode replikker. Ikke topp 20-materiale, men filmen har heller ikke noe spesielt negativt. Rosebud!

8.5/10

Lenke til kommentar

Svært så få som skriver her da? Sett enda en jeg. ^^

Sen to Chihiro no kamikakushi

Chihiro_og_heksene_3859m.jpg

Jeg er langt ifra noe anime-fan, men denne filmen er virkelig gripende og bra. Så den første gang på kino når den kom til Norge i 2003 eller noe, men da var jeg for liten til å egentlig skjønne noe. Det var godt med en rewatch, for denne filmen eier. Den er på en måte den japanske Alice In Wonderland.

Dette er en teknisk godbit på fantasyfronten, og på tegningene. Filmen er surrealistisk og bisarr og det virker som David Lynch har laget noen deler av filmen. Dette er et must-see!

9/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Citizen Kane er en film jeg virkelig må ta et gjensyn med. Evigheter siden jeg så den, og da med helt andre briller enn jeg ser film med i dag, så den blir spennende å oppleve igjen. Så forøvrig deler av en dokumentar for ikke lenge siden, om kameraføringen og diverse tekniske ting, og jeg ble helt tatt på senga av hvor gjennomførte enkelte grep var. Det var jo noe jeg ikke merket meg så mye da jeg så filmen, så, som nevnt; spent.

Og så var jo Welles bare 26 da den kom ut, noe som betyr at jeg må begynne å sette opp farten snart.

Lenke til kommentar
Citizen Kane er en film jeg virkelig må ta et gjensyn med. Evigheter siden jeg så den, og da med helt andre briller enn jeg ser film med i dag, så den blir spennende å oppleve igjen. Så forøvrig deler av en dokumentar for ikke lenge siden, om kameraføringen og diverse tekniske ting, og jeg ble helt tatt på senga av hvor gjennomførte enkelte grep var. Det var jo noe jeg ikke merket meg så mye da jeg så filmen, så, som nevnt; spent.

Og så var jo Welles bare 26 da den kom ut, noe som betyr at jeg må begynne å sette opp farten snart.

En av de første shotsa i filmen er på linje med hva vi leverer i dag.

Scenen Kane sier rosebud på dødsleiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...