Juvenal Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Litt skremmende å se hvordan folk vil at filmbransjen helst bare skal konsentreres rundt de større landene... Det er langt ifra det man sier. Mens Sverige og Danmark, som absolutt ikke er å regne som store land, er godt likte både internasjonalt og her på forumet, så er det noe med norsk film som ikke interesserer verken oss eller resten av verden. Tja, norsk film er ikke hva den kunne ha vært, men jeg så Eggs her om dagen, og den imponerte meg. Minna om typisk kunststudentkortfilm, bare at den var litt mer helaftens^^ Sverige er jo som en stormakt i Skandinavia å regne, selv om det blir en stråmann av dimensjoner. Føler at kommentarer om nedleggelsen av den norske filmindustrien (om det så bare var enkelttilfelle, eller om det var ironi - anyhuw - er lite konstruktive og tar meg retten til å pepeke det. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (Skulle ønske at Norge hadde flere skuespillere) Eller ingen, så hadde vi sluppet ALLE norske filmer og serier +1! Jeg betaler gjerne for å rive "Hotel Cæsar". Bare bygget iallfall! Litt skremmende å se hvordan folk vil at filmbransjen helst bare skal konsentreres rundt de større landene... Jeg var ikke ironisk, jeg mener det, tror Max Manus hadde gjort seg bedre som stor stilt internasjonal produksjon, gjerne engelsk Lenke til kommentar
Mrs Hatta Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Du må tulle? Max Manus, som handler om gutta på skauen, i Norge, på engelsk? Det er kanskje det mest idiotiske jeg har hørt. Tror du en film som handler om den norske motstandsbevegelsen hadde vært bra på engelsk? Lenke til kommentar
Juvenal Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) *Kremt* helter i telemark *kremt* edit: litt usakelig, men morsomt lell. Endret 13. januar 2009 av Juvenal Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 De lager filmer på engelsk om ALT, så hvorfor skal norske historier være fredet for det, vært øyeblikk nå kommer det en film om polsike motstands men som slåss mot tyskerene, du har jo andre filmer som handler om russland osv alt på engelsk Lenke til kommentar
athorb Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Sverige er jo som en stormakt i Skandinavia å regne, selv om det blir en stråmann av dimensjoner. Hvordan er det begrepet stråmann passer inn her? Du må tulle?Max Manus, som handler om gutta på skauen, i Norge, på engelsk? Det er kanskje det mest idiotiske jeg har hørt. Tror du en film som handler om den norske motstandsbevegelsen hadde vært bra på engelsk? Tror du en film som handler om den norske motstandsbevegelsen ikke kunne vært bra på et annet språk enn norsk? Det er kanskje det mest idiotiske jeg har hørt. Det er jo ikke akkurat slik at det ikke var rom for forbedring i Max Manus. I et annet land kunne filmen fått et større budsjett (ikke bare stort til å være norskt), og man hadde hatt større valgmuligheter når det kom til manusskribenter og skuespillere. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Sverige er jo som en stormakt i Skandinavia å regne, selv om det blir en stråmann av dimensjoner. Hvordan er det begrepet stråmann passer inn her? Du må tulle?Max Manus, som handler om gutta på skauen, i Norge, på engelsk? Det er kanskje det mest idiotiske jeg har hørt. Tror du en film som handler om den norske motstandsbevegelsen hadde vært bra på engelsk? Tror du en film som handler om den norske motstandsbevegelsen ikke kunne vært bra på et annet språk enn norsk? Det er kanskje det mest idiotiske jeg har hørt. Det er jo ikke akkurat slik at det ikke var rom for forbedring i Max Manus. I et annet land kunne filmen fått et større budsjett (ikke bare stort til å være norskt), og man hadde hatt større valgmuligheter når det kom til manusskribenter og skuespillere. Jeg vil nå velge å tro at mange nordmenn hadde uglesett det faktumet at f.eks amerikanere skulle spille "gutta på skauen". Endret 13. januar 2009 av tjalla Lenke til kommentar
athorb Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Betyr ikke at filmen i seg selv hadde vært dårligere av den grunn, da. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) My Best Friend's Girl (2008) Tank (Dane Cook) er en proff "asshole". Når dama slåropp, ringer menn han for å sjarmere damene og være den verste daten/opplevelse de har noen gang hatt slikt at de angrer på å dumpet typene og ringer dem opp igjen for å ha dem tilbake. Dette skjer til beste kameraten hans, og Tank er i gang....men naturligvis blir Tank forelsket i kameratens dame. Vi har sett dette før, oppskriften er det samme som alle andre romantiske komedier, og vi alle vet at disse filmene er som regel grei lett underholding. Og slik er det med denne filmen. Ja den har morsomme ting som skjer, filmen gir ingen utfordring til hjernen og du sitter der som en zombie mens du ser på. Dane Cook er som han alltid er, en ego morromann som tror han er guds svar til damene. 4/10 Endret 13. januar 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Betyr ikke at filmen i seg selv hadde vært dårligere av den grunn, da. Nei, ikke nødvendigvis for utlendinger som ikke har et personlig forhold til krigen og Norge. For mange nordmenn meg inkludert, så ville dette vært uheldig. Jeg er heller ikke den typen som sutrer over engelsk i hver eneste film hvor org. språket burde vært noe annet. Jeg føler bare som nordmann at norsk er det eneste språket som funker når skuespillerne skal portrettere nordmenn. Endret 13. januar 2009 av tjalla Lenke til kommentar
athorb Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Det er klart at en norsk film treffer det norske publikumet bedre. Det jeg tenkte på var hvorvidt en god film kunne lages i et annet land. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Lager man en norsk film om norske begivenheter så er det klart at dette er bedre for nordmenn. Hvis man ser etter å lage den beste filmen om begivenhetene så tjener den nok på en filmindustri et par hakk over vårt. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Det er klart at en norsk film treffer det norske publikumet bedre. Det jeg tenkte på var hvorvidt en god film kunne lages i et annet land. Selvfølgelig kan en god utgave av Max Manus lages i Ukraina med ukrainske skuespillere. Poenget er at film er subjektivt og for oss nordmenn, dvs meg, så kan ingen lage en likeverdig versjon som (den norske) Max Manus. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 The Maltese Falcon (1941) Starten og slutten var bra, resten var middelmålig og rett og slett kjedelig. For meg ble altfor mye unødvendig babling. Men plottet er bra, og et par av karakterene er uforglemmelige. Litt over midt på treet. 6 / 10 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) The Maltese Falcon (1941) Starten og slutten var bra, resten var middelmålig og rett og slett kjedelig. For meg ble altfor mye unødvendig babling. Men plottet er bra, og et par av karakterene er uforglemmelige. Litt over midt på treet. 6 / 10 Hm, tror ikke du oppfattet hva det handlet om da. Slutten forsterker hele filmen. Dreier seg om oss menneskers "obssesion" over matrialiske gjendstander og hvor langt vi er villig å gå og ofre for å oppnå våre mål uansett hva eller hvem som står i veien. Er en av de beste "Spade" historiene. 8.5/10 her personlig. Det mest plagsomme med filmen er hvor dårlig fremskilt kjærligheten mellom Spade og dama, virker ufattelig falsk. Men det var vell sånn det var da. Gutta skulle være kule og røyke, slenge dritt mot damene og damene elsket det... En annen ting som er morsomt at den filmen var en av de første (om ikke den første) filmen som der røyk selskapene betalte for at folkene i filmen skulle røyke. Ser du filmen om igjen vil du oppdage at Spade ALLTID tenner ny røyk i alle scene, samt andre i filmen han snakker til....helt vannvittig. Ofte tenner han røyk og bare kaster den igjen etterpå, bare for å tenne en ny. Og filmingen passer på at folkene ser at han tenner røyk fra start til slutt, det skjer aldri i bakgrunnen eller som skjult. Endret 13. januar 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Jeg forsto slutten, jeg skrev jo at jeg likte den. Den delen var bra. Endret 13. januar 2009 av CypheroN Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 The Maltese Falcon (1941) Starten og slutten var bra, resten var middelmålig og rett og slett kjedelig. For meg ble altfor mye unødvendig babling. Men plottet er bra, og et par av karakterene er uforglemmelige. Litt over midt på treet. 6 / 10 Hm, tror ikke du oppfattet hva det handlet om da. Slutten forsterker hele filmen. Dreier seg om oss menneskers "obssesion" over matrialiske gjendstander og hvor langt vi er villig å gå og ofre for å oppnå våre mål uansett hva eller hvem som står i veien. Det er vel ingen grunn til å gi den bedre karakter? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Det er vel ingen grunn til å gi den bedre karakter? Nei, men har fått oppfatten at CypheroN er en som bedømmer etter plott mer enn noe annet. Dessuten ofte dersom en har ikke klart å gripe tak i hva en film forsøker å skilde forsvinner opplevelsen. Har selv fått en "A-ha" opplevelse når noen gikk mer i detalje på en films "mellom linjene" plott og filmen gikk fra en middels til en top film i mine øyner. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 The Maltese Falcon (1941) Starten og slutten var bra, resten var middelmålig og rett og slett kjedelig. For meg ble altfor mye unødvendig babling. Men plottet er bra, og et par av karakterene er uforglemmelige. Litt over midt på treet. 6 / 10 Enig, ga den 6 selv. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Easy rider Made by stoners, for stoners. Skrudde av filmen etter 10 minutter. Makan til kjedelig og poengløs film. Kommer dog ikke til å gi karakter, da jeg ikke har sett filmen fullstendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå