Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Ingen storfan av Stiller selv, men jeg velger å ikke bruke ordet "hat". Men det er klart han ikke faller i smak når han lever av å være morsom, og ikke klarer det. Litt som med Owen Wilson, han er rett og slett ikke morsom.

 

Har du sett "night at the museum"? Tipper du ville likt den godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Plottet er syltynt? SPR er omtrent den eneste krigsfilmen som har et plot i det hele tatt. Nemlig å redde Menig Ryan.

Nja, ikke helt enig i deg angående at det er den eneste krigsfilmen med plot. For å ta et par store filmer for å vise forskjellen:

 

Platoon, Das Boot og Full Metal Jacket er filmer som ikke har et sterkt plot, hvor karakterene ikke har definerte mål, men derimot bare svirrer rundt i krigens helvete uten mål og mening. Imotsetning til:

 

Apocalypse Now! - drepe Kurtz

Schindler's List - redde jøder

Paths of Glory - redde soldatene

The Great Escape - slippe fri

The Bridge Over River Kwai - sprenge broa

Three Kings - finne gull

Kelly's Heroes - finne gull

Where Eagles Dare - redde generalen

 

Dette er eksempler på filmer som er svært konsentrerte i karakterenes mål på samme måte som med SPR. Poenget mitt var uansett at jeg syns hele konseptet med at Ryan skal bli redda blir for... teit(?). Det blir for meg usannsynlig i en ellers så realistisk og brutal film.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Jeg liker historien i SPR. Jeg liker at mange ofrer seg for få i en krig som går ut på at noen få ofrer seg for alle. Hvis man kan forstå verdien av Ryans liv og hvor mye familien har gitt, så forstår man verdien av å sette fleres liv på spill for å redde én mann - rett og slett fordi det vil bety så mye mer. Sånt liker jeg.

Lenke til kommentar

Selv liker jeg egentlig filmer som The Pianist/Schindler's List bedre enn Full Metal Jacket/Platoon, men det spørs veldig på humøret. Når det gjelder krig raker Deer Hunter og Apocalypse Now under Schindler, og disse tre er ikke akkruat GOGOGO OH SHIT BOMB-krig, heller mer "Krig er jævlig, og det ser du her". Men litt action er bare bra det altså, Platoon liker jeg, og bl.a Letters from Iwo Jima er en sterk 9er i min bok.

Lenke til kommentar
Gi meg en krigsfilm som ser så brutal ut som SPR.. jeg kan ærlig talt ikke komme på en.

 

Idi i smotri.

Jau, så den for fire-fem år sida og den gjorde helt klart inntrykk. Ikke sett den siden. Absolutt en verdig kandidat. Poenget mitt som forsåvidt ikke kom fram i teksten var at Hr. Jenssen mente at det har blitt lagd andre krigsfilmer som var mer brutale, altså i kjølvannet av SPR. Akkurat der skurrer det litt for meg.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Plottet er syltynt? SPR er omtrent den eneste krigsfilmen som har et plot i det hele tatt. Nemlig å redde Menig Ryan.

 

Feil feil feil. Hvor har du fra at krigsfilmer ikke har plott? De har på ingen måte mindre plott en andre filmsjangere. Det få plottløse krigsfilmer, eller alle slags filmer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Plottet er syltynt? SPR er omtrent den eneste krigsfilmen som har et plot i det hele tatt. Nemlig å redde Menig Ryan.

 

Feil feil feil. Hvor har du fra at krigsfilmer ikke har plott? De har på ingen måte mindre plott en andre filmsjangere. Det få plottløse krigsfilmer, eller alle slags filmer i det hele tatt.

 

Jeg syns ikke det går an å si at en hel filmsjanger er dårlig. Enhver sjanger har noen knallbra filmer, og noen drittdårliga filmer.

Lenke til kommentar
Plottet er syltynt? SPR er omtrent den eneste krigsfilmen som har et plot i det hele tatt. Nemlig å redde Menig Ryan.

 

Feil feil feil. Hvor har du fra at krigsfilmer ikke har plott? De har på ingen måte mindre plott en andre filmsjangere. Det få plottløse krigsfilmer, eller alle slags filmer i det hele tatt.

 

Jeg syns ikke det går an å si at en hel filmsjanger er dårlig. Enhver sjanger har noen knallbra filmer, og noen drittdårliga filmer.

Hvem har sagt at hele sjangeren er dårlig?

Lenke til kommentar

Garden State (2004)

En sukkersøt film om utilfredshet, kjærlighet og litt til. Historien omhandler en ung manns retur til forstanden etter hans mors død. Møter med spesielle personer og viktige erkjennelser hører med på veien. Filmens tone er en smule absurd og står i stil til fremmedfølelsen hovedpersonen lever med.

 

En god feel-good-film med et passende lydspor og gode skuespillerprestasjoner. Ingen banebrytende film, men en opplevelse noe utenom det vanlige.

 

7,5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...