Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo en mulighet for at det var en sidegave da ;)

 

Step Up 2 The Streets

Klisjè fra ende til annen, uten å tilføre noe særlig nytt. Allikevel er noen av dansenumrene ålreite, musikken er ikke så halvgæren, og hovedrollen er deilig. Holder til 4/10

 

Det står på coveret at den vant Best Kiss på MTV Awards. Noen som vet hvordan den kåringa fungerer? I de fleste filmer finner jo karakterene hverandre helt mot slutten, og det resulterer i klining(og forhåpentligvis noe mer). Litt kjipt hvis de viser kyssa fra de forskjellige filmene, da det vil spoile store deler av filmen.

Lenke til kommentar

Jeg kan med glede si at jeg ikke har sett Mamma Mia (The Movie). Har ingen planer om det heller. Da tror jeg nok jeg heller ser High School Musical 3 eller noe. :| Jeg liker generelt ikke musicalfilmer, eller filmer som ligger tett opp til sjangeren. Et unntak er The Night Before Christmas, men bare fordi historien og animasjonen er så glimrende gjennomført.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke Psycho er en ren slasher på samme måte som Black Christmas og Halloween. Psycho er en av de første til å dra inn noen slasherelementer, men vil likevel ikke kalle Psycho en ordentlig slasher. Slasher-sjangeren er mer innsnevret enn som så.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Gran Torino (2008)

 

Det er desverre noen stygge riper i lakken i Clint Eastwood's nyeste drama om den gretne krigsveteranen Walt Kowalski og hans forhold til sine nye asiatiske naboer. Det er sjeldent man vrir seg i setet over skuespillerprestasjoner i middels store amerikanske filmproduksjoner, men her er det virkelig noen fæle forsøk fra folk som aldri har stått på en scene før. Et annet problem med Gran Torino er den påtatte og ganske klisjefylte skildringen av den slemme gjengen som plager folk og fe, noe som kommer litt overraskende da jeg alltid har sett på Eastwood som en nokså god menneskekjenner.

 

Dette er både synd, trist og leit, fordi Gran Torino er egentlig en veldig klassisk, men fin dramafilm, ispedd med passende doser av etnisk humor og litt god gammeldags forstadsaction. Dessuten leverer Eastwood sin beste og mest minneverdige rolle siden Dirty Harry, og selv i en alder av 78 skjønner vi godt at unge bøller skjelver i saggebuksene når Walt Kowalski ber dem pelle seg unna plenen hans.

 

Så det er mye bra her, det bare skjemmes av noen stygge skjønnhetsfeil.

 

6/10

Lenke til kommentar

In Bruges

 

In-Bruges-1460.jpg

 

Filmen handler om Ray og Ken som er i Brügge (i Belgia). Tidlig i filmen finner vi ut at de bedrivet et noe umoralskt arbeid, nærmere bestemt leiemordere mer eller mindre.

Hovedrollene er to vidt forskjellige skjeler og dette skildres på en ok måte mens de blir kjent med byen. Det kommer klart frem at det er en mening bak det meste som skjer, og filmen åpner seg veldig mot slutten. Filmens "plot" er noe åpenlyst men gjennomføres slik du forventer det etter å ha sett hele filmen.

Slutten (som jeg legger mest vekt på i filmer) syns jeg er litt snever og dårlig laget, noe som ødelegger det som har blitt bygd opp igjennom filmens gang.

 

Colin Farrell er som skapt for rollen som Ray mens Brendan Gleeson gjør en ok rolle som Ken (uten at jeg har noen erfaringer om denne skuespilleren).

Filmen er morsom hvis du er litt trøtt og liker sjarmerende aksenter, men for min del gikk mye i vasken i sluttsekvensene.

 

5/10

Lenke til kommentar

Dragon Fighters (Chasseurs de dragons) (2008)

 

11ll7.jpg

 

Fransk animasjonsfilm (jeg så den dubbet) om et eventyrland, bestående av flyvende byer og øyer, på randen til utslettes av en enorm drage, the World Gobler. To litt malplasserte «helter» blir leid av landets konge til å utslette dragen, vi følger disse på deres vei til verdens ende for å drepe dragen der den sover.

 

Underveis lærer vi litt om filmens hovedhelt, men i det store og det hele er det lite karakterutvikling eller bakgrunn i filmen. Man ender med å like folkene, men man føler ikke spesielt med dem av den grunn.

 

Filmen er koselig, med artige karakterer og søt humor, men den mangler det lille spesielle som skiller god animasjon fra resten. Jeg føler det kunne vært gjort så mye mer ut av filmen, spesielt med musikken, for å gjøre det hele storartet.

 

Den engelske dubbingen var dyktig gjennomført, det var ikke før jeg lette frem lenken til imdb nå nettopp jeg fant ut at den var fransk, men det kan være at noe vesentlig gikk tapt i oversettelsen.

 

Jeg vil anbefale filmen, men det er fordi jeg synes alle bær se den helt utrolige verdenen filmen foregår i.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...