Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Forbidden Kingdom

 

Mye herlig kung fu med et eventyr sydd sammen av en tynn historie.

Til tider visuelt bra (Liker spesielt Yefei Liu sin solo-kun fu).

Personlig hadde jeg likt å se en mer utdypende historie og lenger spilletid.

Men for all del, det er god hunderholdning i filmen.

 

4/6

Endret av Sunset
Lenke til kommentar

PUNISHER: WAR ZONE

 

PUNISHER 2 starter i samme stil som The Incredible Hulk, altså uten noen form for link til den forrige filmen. Men hvor The Hulk var rævva og de rettet på dette i nr 2, vel så gjorde Punisher det motsatte.

Punisher 1 viste oss en bra historie, men gode skuespillere. Hvorav Punisher 2 sender inn en trigger-happy skuespiller mot skumle superskurker istede for en veletablert karakter med et agenda mot en crimelord.

 

Dette er en Marvel film som kan se ut som Joel Schumacher (Batman forever) og Michael Davis (Shoot'em up) bestemte seg for å lage sammen. og går dermed inn i listen av de få dårlige Marvel filmene som er gitt ut.

 

Terningkast: 2

Lenke til kommentar
Punisher 1 viste oss en bra historie, men gode skuespillere.

 

Bra historie? Noen-dreper-Punishers-familie-så-Punisher-dreper-dem? Hevnhistorie av den helt enkle sorten spør du meg.

 

Joda selvsagt så er det en typisk Hevn historie, men jeg synes den var godt skrevet, han dro jo ikke direkte på hevntokt. jeg føler de etablerer karakterene ved å ta mere rundt det hele, og hva som får han til å bli "The Punisher", den følger jo forøvrig også de orginale marvel historiene, som er viktig, Justice where justice fails. pluss at den går ikke kun ut på gå-inn-drep, men bruker først mye psykologi mot mr.Saint. for som han sier: "You took evertingh from me, I made you kill your best friend, I made you kill your wife, and now I've killed you"

Endret av Go1den3ye
Lenke til kommentar

Vært borte i noen dager, sett et par filmer, og skrev anmeldelser som jeg lagret på laptopen. Først tok jeg en rewatch av

 

dark_knight_18.jpg

 

The Dark Knight (gjensyn)

 

Det kan hende mange er lei av anmeldelser av denne filmen (jeg er), men jeg skal prøve å skrive en forståelig anmeldelse av hvorfor jeg ikke mener denne filmen er 10/10, eller topp ti materiale på en favoritt-toppliste(eller topp 20 ..), etter dette gjensynet jeg hadde 1. Januar. Vel, for det første liker jeg ikke superheltfilmer så veldig, så det er jo en grunn til å ikke masturbere til dette. Jokeren og filmen ble hypet opp veldig før premieren, og alle gikk rundt og sa ”Why so serious?” og ”Let’s put a smile on that face” (som egentlig ikke er så veldig kule quotes..) da filmen var ute. Jeg så den senere enn de fleste, ca 2 måneder etter kinopremieren, og gikk til en film jeg forventet skulle være bra, siden omtrent alle fikk en åpenbaring av denne filmen. Jeg ble skuffet og ga den 6 av 10, fordi jeg mente filmen har en del feil. Det mener jeg den fortsatt har, men jeg liker den faktisk mer nå. Men for å påpeke det negative; Når Jokeren ikke er på skjermen (altså scenene med Bruce Wayne, Caine og Freeman, Eckhart) er veldig kjedelige og består av kjedelig prat og ting som overhodet ikke interesserer meg. Som jeg også har sagt før, rusher filmen (spesielt den første timen) og prøver å vise mange scener og steder på veldig ”kort” tid. De prøver og fortelle for mye, og her kjenner jeg Nolan sliter. Når innholdet heller ikke interesser meg så veldig blir det ikke noe bedre. Filmen er også litt for lang, min tolv år gamle bror begynte å kjede seg veldig mot slutten, noe som ikke er bra siden han elsker bl. a Iron Man osv. (Ja, The Dark Knight er en mer ”Mørk” film, men han er ikke kritisk i det hele tatt til filmer og liker som oftest superhelter). Dog, både han og jeg liker scenene med Jokeren, og jeg vil påstå at Heath Ledger leverer en fantastisk rolletolkning som lett overgår Nicholson’s versjon. Andre som storspiller er Gary Oldman som Gordon. Veldig bra. Resten er careface; Freeman og Caine får altfor lite tid på skjermen uansett (og prestasjonene er ikke på det ypperligste uansett), og Wayne skuffer, som jeg har sett mange andre også mener. Nå har jeg prøvd og uttrykke meg så godt jeg kan, men dere må ikke tro jeg misliker The Dark Knight. Tittelen blant annet er fantastisk, da dette nevnes bare helt i slutten av filmen (noe jeg liker). Og nå som vi snakker om slutten, kan jeg legge til at den er noe av det bedre med filmen (sammen med de fleste scenene med Heath), unntatt chase-scenen med lastebilen og det, som er skammelig kjedelig faktisk, og egentlig veldig surrete. Oi en bil der, spreng, en ny bil. Bazooka, bilen ut i vannet. Spreng en ny bil. Noe av det beste med Heath er bl. a scenene på sykehuset (og når det sprenges) og en av de siste dialogene mot flaggermusmannen på slutten oppe i skyskraperen. Filmen har utrolig bra prestasjon av Heath, et ungt talent som ikke burde kasta inn håndkleet helt enda. Også vellykket prestasjon fra Gary Oldman, samt kult soundtrack og meget bra slutt. Meningen bak hvorfor Batman blir kalt ”The Dark Knight” er utrolig kul. Men jeg blir ikke like overbeviset som alle andre. Jeg trekker opp fra 6 til 7/10.

 

--

 

godfrey.jpg

 

My Man Godfrey (1936)

 

My Man Godfrey er en tidløs humoristisk film med et veldig bra manus. Filmens hovedperson, Godfrey, går fra å være boms ved havna til å bli butler for en familie, som han fort finner ut av er litt rar. Godfrey tar det pent i starten, men etter hvert kommer det flere og flere diskusjoner og problemer som familien og Godfrey må løse. Vi har den ”onde” søstera og den gode søstera (som forelsker seg vilt i Godfrey), og den latterfulle moren og den oppgitte faren, samt gorilla-mannen Carlo, pluss en kvinne som rydder og vasker i huset. My Man Godfrey inneholder tårer og latter samt dramatikk og fjas og tull. En veldig morsom film med et par dramatiske punkter, vil jeg si. Men selv disse ”dramatiske” punktene er komiske. Det er ikke så mye negativt og si. Som sagt bra manus, masse kjappe replikker og kule dialoger, dro veldig på smilebåndet under denne filmen. Også en minneverdig, orginal og kul slutt. Langt over underholdene og anbefales til alle som klarer å se gamle filmer. 8.5/10

 

--

 

Apocalypse_Now-02.gif

 

Apocalypse Now! (1979)

 

Dette er en av de beste filmene jeg har sett på lenge, men jeg gir ikke ut 10ern på denne heller dessverre. Jeg så Redux-versjonen, og jeg hadde hørt om denne ”Franske middagen” som var veldig kjedelig. Det var den. Den er også veldig unødvendig og ha med i filmen. Det hadde vært bedre om den ikke var med. Men det er mer enn bare den scena som er unødvendig. Hvorfor er filmen så jævlig lang? Jeg må innrømme at jeg rett og slett føler de har pressa inn et par unødvendige scener bare for at turen til hovedrollen, Willard, skal bli så lang som mulig. Nok negativ-talk, for mange av disse ”Unødvendige” scenene er fantastiske visuelt og har masse koselige punkter. ”Satisfaction”-scenen f.eks, hvor de synger Rolling Stones for full hals, eller ”The fucking tiger”, som er et spennings-punkt man kan like. Det blir litt som Deer Hunter; en tre timer lang ”unødvendig” film, spesielt i starten, mye tull som ikke egentlig hadde trengt å vært med, men som viser vennskapet mellom vennene for at du skal bry deg om karakterene og bygge opp noe. Anyway, Filmen er ja, som sagt, noe jævlig bra visuelt. Fantastiske greier. Filmen har også en fantastisk åpning. ”This is the end, for you my friend”-åpningen er noe av det bedre jeg har sett innen film. Filmen har også fantastiske karakterer som skiller seg ut og gjør fortellingen spennende, bl.a Robert Duvall (som også har spilt i Coppola’s Godfather-saga) som spiller Sgt. Kilgore. Duvall er helt annerledes som Kilgore enn som Tom Hagen i The Godfather. En veldig god skuespiller som har flere ansikter. Hovedrollen, som spilles av Martin Sheen, er også veldig bra, samt journalisten som Sheen møter i slutten av filmen. Bra og troverdig skuespill. Men vi må ikke glemme Marlon Brando, som faktisk er på høyde med Vito Corleone-skuespill i denne filmen, som også Speik har vært borti før. En jævlig bra film, som nesten er perfekt, men som du har lest har jeg påpekt noen av filmens feil øverst i innlegget, men det er nesten så de feilene glemmes når de siste tjue minuttene av filmen er noe av det beste jeg har sett i mitt liv på film. Men, småtteriet må ikke glemmes. Dessverre. Men fy faen, så bra. Ekstremt bra. Topp 20 materiale. 9/10

 

--

 

Mamma Mia (2008)

 

Meryl Streep er en flink skuespiller. Hun er flink… Men det hjelper ikke når alt annet i filmen er så fake som det kan bli, og alle er forferdelig dårlige til å synge. Dette er jo en musikal? Herregud Pierce Brosnan. LOL. Jaja, ABBA har faktisk noen fengende låter, men de er ikke særlig fengende i denne filmen her. Det blir for dumt. 3/10

 

 

Og til slutt så jeg One Flew Over The Cukoo's Nest for første gang. Orker ikke skrive noe særlig, men jeg digget den. Heerlig! Jeg digger Jack, og glimrende skuespill. 9/10 på den også.

Lenke til kommentar
Mamma Mia (2008)

 

Meryl Streep er en flink skuespiller. Hun er flink… Men det hjelper ikke når alt annet i filmen er så fake som det kan bli, og alle er forferdelig dårlige til å synge. Dette er jo en musikal? Herregud Pierce Brosnan. LOL. Jaja, ABBA har faktisk noen fengende låter, men de er ikke særlig fengende i denne filmen her. Det blir for dumt. 3/10

 

Ga filmen 6/10 jeg, men er enig at Pierce ikke kan synge. Kunne gjerne ha byttet han ut.

Filmen i seg selv er grei nok den uten de store nedturene eller oppturene.

 

Greit, den siste karakteren er ene og alene for nattscenene.

Lenke til kommentar
Apocalypse Now! (1979)

Ah, så denne for et par dager selv (Redux). Fantastisk film. Jeg er enig med deg at det virker som de prøvde å dra den ut litt, men jeg synes ikke noen av scenene var kjedelige alikevel. Og det er jo isåfall ikke så rart, i og med at det er Redux-versjonen, som er 49 minutter lenger. De scenene ble jo tatt bort av en grunn. Jeg hadde drøyet denne filmen lenge grunnet dens lengde, 3 timer og 12 minutter, men det gikk søren meg fort. At denne filmen er laget i 1979 er ikke lett å se, den kunne nesten vært lagd i dag. Jeg ga den 9,5/10, som heller ned mot 9/10 før et gjensyn. Mulig karakteren lider av at jeg så Goodfellas på samme dag, som jeg ga 10/10, er jo ikke så ofte jeg slenger fra meg ti-ere.

Endret av Nistelrooy
Lenke til kommentar

Ok, det at folk blir med å synge er forsåvidt OK, men det var noe som irriterte litt. Tror det var når Meryl Streep var oppå taket og sang, så hoppet et par ansikter opp på rekke og rad. Dere som har sett den skjønner kanskje hva jeg mener.

 

Apocalypse Now! (1979)

Ah, så denne for et par dager selv (Redux). Fantastisk film. Jeg er enig med deg at det virker som de prøvde å dra den ut litt, men jeg synes ikke noen av scenene var kjedelige alikevel. Og det er jo isåfall ikke så rart, i og med at det er Redux-versjonen, som er 49 minutter lenger. De scenene ble jo tatt bort av en grunn. Jeg hadde drøyet denne filmen lenge grunnet dens lengde, 3 timer og 12 minutter, men det gikk søren meg fort. At denne filmen er laget i 1979 er ikke lett å se, den kunne nesten vært lagd i dag. Jeg ga den 9,5/10, som heller ned mot 9/10 før et gjensyn. Mulig karakteren lider av at jeg så Goodfellas på samme dag, som jeg ga 10/10, er jo ikke så ofte jeg slenger fra meg ti-ere.

Avslutningen var best. De siste 20 minuttene er 11/10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...