Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The godfather

 

Det er vel ingen tvil om at dette er og blir en av de aller beste filmene gjennom tidene. Manuset, dialogene, rollene er utrolig gode og Brandos tolkning av Don Vito Corleone er bare helt fantastisk, virkelig troverdig. Bildene, stemningen og ikke minst musikken er ikke mindre god. Man blir nesten litt satt ut til tider og spesielt likte jeg kanskje de utrolig scenene fra Sicilia. Handlingen, full av korrupsjon, maktkamp, hat, mord, utroskap er jo egentlig bare trist, grusomt nærmest tragisk og man ser på mange måter hele veien at dette ikke fører til noe godt, men det er helt klart troverdigheten, følelsen av at dette nesten være sant for det er så ekte i sin framtoning, som gjør at denne filmen fenget meg.

 

9/10

 

The Godfather part ll

 

Denne var lang, kanskje litt for lang til tider. Den er dryg og til tider var det litt vanskelig å følge med. Jeg tror jeg må se denne flere ganger for å få med meg alt. Paccino gjør det godt, han er hard og kler rollen selv om jeg må si Brando overgår. Interessang vending dette med å komme tett innpå Don Vitos vei til makten, og en ung de Niro gjør det godt og dette ga på mange måter liv til filmen. Bildene, stemningen og alt det andre følger med like godt som i nr. 1.

 

8.5/10

 

The Godfather part lll

 

Siste filmen har en litt annen karakter og skiller seg litt ut fra de to andre etter min mening. Selv om det er en 16 år mellom denne og forgjengeren har de klart å holde veldig godt på stemningen og de gode bildene. Det er interessant å se Michael Corleone utvikle seg i en ny retning og at det hele nå forvirrer seg inn i den katolske kirke. Vi ser et snev av anger hos den eldrende Corleone og han prøver å fjerne seg fra forbryterstempelet, men det baller på seg og det hele ender egentlig bare tragisk. Paccino spiller fortsatt godt og jeg liker Andy Garcia i hans rolle som Vincent Mancini, han kler den veldig godt. En god film, den når ikke helt opp til sine forgjengere. Det er noe som mangler uten at jeg helt klarer å sette ord på det, men for al del et must i trilogien!

 

8/10

Lenke til kommentar

Da var Heat og Citizen Kane endelig sett.

 

Citizen Kane - En dektektivhistorie som aldri går av moten. God historie og godt spilt. Må si at jeg blir helt besatt på hvordan de hadde lyssettingen på svart/hvitt filmer. Så utrolig elegant.

 

6/6

 

Heat - Den var bare rett og slett rå! Morsomt og se hvordan enkelte skuespillere har vokst til også(les: Natalie Portman).

 

5/6

Lenke til kommentar

min 10er skala er bare rar.

 

av en eller annen grunn har jeg min egen rare grense på 7.5, viss enn film får det eller mer likte jeg filmen veldig godt og kommer til å se dne mange ganger, viss jeg gir en film 7.9 så er den veldig bra men føler at den ikke fortjener 8, alle filmer over 8 kan jeg se hele tiden uten p bli lei, 10 gir jeg bare til filmer jeg kaller yndlings filmer.

 

7 er grensen for en god film, en film jeg vil anbefale, denne karakteren gir jeg også til filmer jeg føler er kvalitet og godt laget man kanskje ikke falt i smak hos meg, den får fremdles 7 fordi den var godt laget og jeg tror andre vil like den.

 

Alt under 6.5 er så som så,

Lenke til kommentar

El Orfanato - 8/10

 

The Living Dead Girl (re-watch) - 7/10

 

Sleepaway Camp 3: Teenage Wasteland (re-watch) - 8/10

 

The Gate - 8/10

 

Chopping Mall (re-watch) - 7/10

 

The Prowler - 10/10

 

Jeg skrev egentlig ganske lange anmeldelser på hver av filmene, men dessverre bugget det seg, så alt forsvant... Derfor ble det bare slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Superman: Doomsday

Så denne nettopp, eller så halve(siste halvdel vel og merke)

Supermann møter en ekkel fyr fra en annen verden. Doomsday.

Og han er ikke veldig glad i Supermann, og da blir det fight.

Mye mer skejr men vil ikke spoile.

 

Filmen inneholder kloner,kryptonitt-guns og Lex Luthor. Samt Toy man(som denne gangen har blitt emo)

 

Jeg skal danne et byggningsfirma i Metropolis. Da blir jeg steinrik, for makan så mye arbeid det blir på meg der.

 

Terningkast 7.

Lenke til kommentar

12771a.jpg

 

"My name is Benjamin Button, and I was born under unusual circumstances. While, everyone else was agin', I was gettin' younger... all alone."

 

The Curious Case of Benjamin Button er en film om en mann som blir født gammel, og blir yngre etter som årene går. Brad Pitt spiller den uvanlige Benjamin Button i stor stil som han altid gjør, og under styringen av David Fincher ender det, ikke overaskende, som en av de beste filmene jeg har sett.

 

Det er en virkelig magisk film med noen fantastiske bilder, plettfritt skuespill og et bortimot uslåelig lydspor. Den faller enkelt inn på min nye toppliste (signatur).

A

 

(Inspirert av diskusjonen over karakterskala tror jeg ABCDEF-skalaen kan fungere bra.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...