Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dolph Lundgren sin IQ er estimert til det samme som Einsteins (160 eller 190, avhengig av hvilken skala du bruker). Når det er sagt så er IQ et mål på potensiale, ikke nødvendigvis et mål på intelligens. Her er en morsom liste for de spesielt interesserte.

IQ er et mål for logisk sans, resonnerende sans og generell forståelse for matematikk og språk. Og btw

"Dolph has often been the victim of over-billing. His IQ has frequently been listed at 160 and that he is fluent in five or six languages. Dolph has expressed that both are inaccurate; although he does speak this number of languages, he is not fluent in them all." - wikipedia

høy IQ når det kommer til farger og musikk,

No such thing.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Interessant liste. Interessant også at Andy Warhol scorer så lavt, trodde kanskje han hadde litt mer å fare med. Men nå var jo kanskje ikke det å male Marilyn Monroe i forskjellige farger noen enorm bragd heller.

Og tenk på det neste gang du anklager Bush for å være en idiot; han har sannsynligvis høyere IQ enn deg. Han klarte å faktisk å bli president, tross alt. What have you done today?

Tror ikke man skal ta disse målingene for god fisk...
Lenke til kommentar
Tror ikke man skal ta disse målingene for god fisk...

Vel, det står jo at det er den estimerte IQ-en og dermed ikke noe man skal ta som definitive fakta. Tror ikke daVinci tok så mange IQ-tester tilbake på 1500-tallet. Men jeg regner med at de som har regna seg fram til dette har noe å basere seg på.

Og så har vi jo den gylne regelen: Står det på internett, så er det sant ;)

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Dolph Lundgren sin IQ er estimert til det samme som Einsteins (160 eller 190, avhengig av hvilken skala du bruker). Når det er sagt så er IQ et mål på potensiale, ikke nødvendigvis et mål på intelligens. Her er en morsom liste for de spesielt interesserte.

Interessant, men har du peiling på hvilke standard avvik(skala) som er brukt?

Det er nok 15, regner jeg med.

Lenke til kommentar

Kort og godt

The Assasination of Jesse James by the Coward Robert Ford

-Vakker? Check!

-Mørk og ekkel atmosfære? Check!

-Velspilt? Check!

-Stemningsfull musikk? Check!

-Trist? Check!

En overraskende filmopplevelse med bjotifol cinematografi

Terningkast 6

Lenke til kommentar

For å leke mythbuster: Det stemmer nok ikke at Dolph har en IQ på 160. Han har selv avkreftet dette ifølge sider som IMDb og Wikipedia (som man får ta som det er...). Men et lite intervju:

http://www.expressen.se/Fredag/1.974004/do...overintelligent

Dog har jeg sett han være "avvikende" til det i en online utspørring.

Men folk som Governator, Arnold og Sly er nok helt klart utsatt for endel fordommer, spesielt av de som tror de er så pokkers smarte selv (spesielt om de også er typer som ikke har noe kropp å skrive hjem om eller er smart nok til å ivareta kroppen sin ^^)

Lenke til kommentar
Og så har vi jo den gylne regelen: Står det på internett, så er det sant ;)

Spesielt om det står på wikiepedia. :p

Men til saken. To nye filmer å anmelde.

The Prestige

Kort sagt handler det om to tryllekunstnere. Den ene har et triks som er så bra at verden ikke er klar for det (ifølge han selv, ihvertfall), og den andre har suksess. Dama til han som har suksess dør ved en ulykke (?) når knuten han andre knyter rundt hendene hennes ikke går opp som den skal, og hun drukner. Jaja, sånt skjer. Resten av filmen er bare mye rot jeg ikke forstod noe av. Først får vi tilbake blikk fra han ene etter at han andre døde, så får vi tilbakeblikk når begge er i live, og etter en stund fikk jeg på følelsen at han som overlevde var død og han som døde var i live. Vetta faen hva det dreide seg om, men gadd ikke se mer enn halve filmen. Maken til rot skal man lete lenge etter.

Vurdering: 4/10

Lost Boys II: The Tribe

For å ta det kort. Først får vi vampyrer i introen. Deretter går halve filmen før vi for en sjokkerende overraskelse når det viser seg at folkene i begynnelsen er vampyrer? Øh... og for å ta moralen i filmen. En bror og en søster. Broren gjør alt han kan for å passe på at søstra ikke gjør noe tull på en fest og får nesten panikk når han hører hun er ute og kjører sammen med en svært så hyggelig fyr. Selv stod han i dusjen med en fremmed dame? Eneste høydepunkt burde være Corey (en av de to fra den første filmen, aner ikke hvem som er hvem) som dukker opp som igjen som vampyrjeger. Problemet er at han ikke har hatt noen bra roller siden den forrige filmen, og det er lett å skjønne hvorfor. :p

Vurdering: kan vi politianmelde voldtekt av gamle klassikere? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

For å leke mythbuster: Det stemmer nok ikke at Dolph har en IQ på 160. Han har selv avkreftet dette ifølge sider som IMDb og Wikipedia (som man får ta som det er...). Men et lite intervju:

http://www.expressen.se/Fredag/1.974004/do...overintelligent

Dog har jeg sett han være "avvikende" til det i en online utspørring.

Men folk som Governator, Arnold og Sly er nok helt klart utsatt for endel fordommer, spesielt av de som tror de er så pokkers smarte selv (spesielt om de også er typer som ikke har noe kropp å skrive hjem om eller er smart nok til å ivareta kroppen sin ^^)

http://www.theonion.com/content/node/30688

Hvis en artikkel hevder noe, så finnes det alltid en artikkel som hevder noe annet. Hvorfor skulle en person som de fleste tror har ekstremt høy IQ kunngjøre at han så vidt kan kalles normal?

Dette understreker mitt poeng ytterligere:

He has a master's degree in chemical engineering from the University of Sydney (1982), and was awarded a Fulbright Scholarship to the Massachusetts Institute of Technology in 1983 – but quit after two weeks to pursue acting
Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Body of Lies

Rett og slett jævlig bra. Jeg leste absolutt ingenting om den på forhånd, men herrejesus hvor spennende konseptet som introduseres i løpet av filmen er. Russell Crowe spiller en virkelig fantastisk figur, og hele idéen bak filmen er utrolig spennende. Det hele minner om en blanding av miniserien Sleeper Cell og Traitor med Don Cheadle. Jeg vet ikke hvorfor filmer/serier om islamister interesserer meg sånn, men de er nesten uten unntak utrolig engasjerende. Jeg skulle gjerne sett at denne varte i 10 timer over 5 episoder, da enkelte ting skjer så raskt at jeg håper de snakker mer om det senere. Dette er egentlig ikke en svakhet, da filmen ikke var kjedelig et øyeblikk og holdt meg på kanten av stolen (som var en seng) gjennom hele.

Det eneste som skuffet meg at jeg underveis tenkte jeg at jeg måtte sjekke ut flere filmer fra samme regissør, som sannsynligvis har noen andre gode filmer på lager som jeg ikke har sett. ^^

8/10

Lenke til kommentar
The Prestige

Vetta faen hva det dreide seg om, men gadd ikke se mer enn halve filmen. Maken til rot skal man lete lenge etter.

Vurdering: 4/10

Så vi samme film? Synes filmen hadde ganske straight forward historie jeg. Men kanskje en litt forvirrende slutt, men ikke noe mer enn det. Man må være høy eller noe om man ikke får seg med hva som skjer.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Body of Lies

...Dette er egentlig ikke en svakhet...

Vil nok ikke si meg enig i den. For det første var skuespillet til DiCaprio utrolig svakt (om du i det kan kalle det skuespill); det var praktisk talt ikke mer å se enn en skjeggete Leonardo. Legger man da til at mannen var å se på skjermen i 90 % av filmens spilletid så taler det ikke så veldig godt i filmens favør. Det andre store ankepunktet er at filmen er alt for forutsigbar. Du skal ikke ha sett mange spionthrillere for å skjønne hvordan ting ville utvikle seg etter at karakterene Al-Saleem og Aisha ble introdusert.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig med begge punktene dine. Jeg har ikke sett mange spionthrillere, men jeg har sett nok filmer til å vite hvordan de fleste slutter. Jeg har tydeligvis ikke sett nok til å vite hvordan de kommer seg dit, men det får være min svakhet. "Damsel in distress"-scenario er rimelig grunnleggende innenfor all form for historiefortelling, men selve detaljene bak det scenarioet så jeg ikke for meg. Når de klarer å legge til en liten vri på det klassiske problemet så synes jeg det er kjempefint.

Lenke til kommentar
http://www.theonion.com/content/node/30688

Hvis en artikkel hevder noe, så finnes det alltid en artikkel som hevder noe annet. Hvorfor skulle en person som de fleste tror har ekstremt høy IQ kunngjøre at han så vidt kan kalles normal?

Dette understreker mitt poeng ytterligere:

He has a master's degree in chemical engineering from the University of Sydney (1982), and was awarded a Fulbright Scholarship to the Massachusetts Institute of Technology in 1983 – but quit after two weeks to pursue acting

Ja, siden The Onion skriver det må det i alle fall være sant. :wee:

Lenke til kommentar
Heat

Knall krim, action film. Det meste var bra, men jeg savner noen skikkelige etterforsknings-/ og planleggings-scener. Synes det er gøy å bli fortalt litt om hva planen er osv. Savner også en skikkelig god twist, noe som alltid smaker godt i krimfilmer.

Takk og pris for at det heller ikke var noen biler som sprengte i lufta e.l. Noe som er litt rart med tanke på at det er en Hollywood-film.

Kan egentlig ikke komme på noe spesielt dårlig med Heat.

Har lyst til å legge filmen på en sterk 7/10, men det blir nok en 8/10. De 3-timene fløy forbi, og jeg kjedet meg aldri.

Bare siterer deg for er helt enig. Jeg så den i går selv. Al Pacino og Robert De Niro var meget gode som vanlig. Jeg endte på 8/10.

Lenke til kommentar

[/b]Rightous Kill

Dramatisk film med Al Pacino og Robert De Niro i hovedrollene.

Al Pacino og De Niro er gamle partnere i New Yorks politi. De jobber til stadighet med å løse saker, men ser seg lei av at skurkene altid slipper unna. Plutselig en dag dukker en spennende sak om en "rettferdig" seriemorder opp. En seriemorder som baserer sine drap på rettferdighet, der han dreper de han mener fortjener det. Dette innebærer da voldtekstmenn, pedofile, narkotikasmulgere osv. Seriemorderen legger fra seg et dikt for hvert mord.

To yngre deketiver i politiet begynner å ane ugler i mosen da disse forbryterne som blir drept ikke har noen form for omgang med hverandre. Hvem vet hvem alle disse personene er? Hva de har gjort, og hvor de bor? Jo, alt peker mot en i politiet. Spørsmålet er bare HVEM?!

Filmen er ganske rett fram i grunnen, der den legges opp med en enkel tvist som skal få seeren til å bli lurt. Det klarer den dessverre ikke. Alt i alt er det en veldig standard film. Like standard som "The Cleaner", for de som har sett den. Av andre personer gjør 50 Cent en større rolle her som klubbeier på en klubb der det omsettes narkotika. Han spiller selfølgelig dårlig og smiler konstant i scener der han ikke burde smile. Jim Jones står forsåvidt også å gauler i klubben.

Alt i alt en vanlig film uten det helt store.

4.7/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...