Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Apocalypse Now! Redux (gjensyn)

 

En av mine favorittfilmer og jeg har sett den en del ganger nå, og den er moden for å kritiseres litt. Redux er lang, veldig lang. 3 timer og 22 minutter for å være eksakt, men dette gjør at man sitter hele kvelden sammen med karakterene og det hele oppleves som en veldig stor film. Man blir skikkelig dratt inn i Coppolas fantastiske fremstilling av Vietnam-krigen. Martin Sheen i sitt livs rolle, det kan man si med én gang uten å tenke videre over det. 10/10 skuespill. Likevel blir alle andre roller sidesatt når vi mot slutten av filmen blir offer for Marlon Brando's teatralske, men absolutt virkningsfulle og gripende rolletolkning. Siste del av filmen er så perfekt og herlig på alle måter at det er skummelt. Air Cav's bombing av den vietnamesiske landsbyen er jo også en av de beste stridsscenene jeg har sett, og sammen med klassisk Wagner er alt bare awesome. Lydsporet må nevnes som et av de beste noen sinne, og da er ikke snakk om musikk, men bare underliggende "psykotiske" og mørke lyder. Apocalypse Now skildrer ikke krig, den skildrer galskap og psykologisk breakdown, og det hadde den ikke klart like effektivt hvis det ikke var for lydsporet. Jeg elsker de pene landskapsbildene og generelt cinematografien i denne filmen, spesielt hvordan Marlon Brando lyssettes mot slutten av filmen under hans skremmende monologer.

 

Siden jeg har sett filmen et par ganger før hoppet jeg over to scener denne gang, rett og slett fordi jeg ikke syns de bidrar men er bare lange og kjedelige. Spesielt middagen på den franske plantasjen, den liker jeg ikke. Willard spør "Hvorfor holder dere ut her i Kambodsja?" og får et 20 minutter svar. Om denne scenen hadde vært kuttet fra Redux ville det vært en perfekt cut.

 

9.5/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Athorb, nå må vårt vennskap snart ta slutt. 8 1/2 er en av de trasigste filmene jeg har sett, makan til søvnmedisin. TWBB er også relativt kjedelig, men den redder seg inn litt på karakterfronten fordi det forekommer(noe tilnærmet) en eksplosjon, om jeg ikke husker helt feil.

 

Så Rain Man i går, som er en fantastisk film. Hoffman og Cruise er i storslag, og det er ekstremt mange minneverdige scener i filmen.

Det samme kan vel ikke sies om The Bodyguard, som var en tidvis middelmådig affære. Allikevel scorer den 6/10, fordi den faktisk er spennende til tider, og fordi Costner spiller godt. Da får man heller leve med at Whitney Houston er en radio-personlighet.

 

Kindergarten cop

Her snakker vi nostalgi. En av de første filmene jeg hadde på VHS, så den sikkert 3-4 ganger i uka. Arnold er en kjernekar, du finner knapt en fyr som leverer replikkene så stakkato som han. Jeg hater egentlig småbarn, men kidza i denne filmen er tålelige. Terminator-referansen helt på slutten eier^^

Lenke til kommentar

Athorb, nå må vårt vennskap snart ta slutt. 8 1/2 er en av de trasigste filmene jeg har sett, makan til søvnmedisin. TWBB er også relativt kjedelig, men den redder seg inn litt på karakterfronten fordi det forekommer(noe tilnærmet) en eksplosjon, om jeg ikke husker helt feil.

 

Søvnmedisin eller ikke, god er den, og ikke minst unik og svært interessant (for enkelte). Kjedet meg under første halvdel, men særdeles lite under andre, og det er jo derfor jeg skal gi den et gjensyn, gjerne på et tidspunkt hvor jeg er opplagt. Men at du kjeder deg kan jeg vanskelig argumentere mot. Du får gjerne gi andre grunner for hvorfor TWBB er kjip (noen jeg faktisk kan argumentere mot).

 

Men jeg lover at jeg aldri skal tvinge deg til å se noen av dem sammen med meg ;)

Lenke til kommentar

TWBB er egentlig ikke kjip. Den led bare litt av den sinnsyke hypen. Noe den ikke klarte å leve opp til, i motsetning til TDK. Tror jeg ga TWBB 6/10, den skal definitivt få et gjensyn når jeg har hypet den ned litt i hodet mitt. Den ble bare litt langtekkelig til tider, og Day-Lewis overbeviste meg ikke helt. Det endret seg riktignok litt da noen lastet opp en video av hvordan han var til vanlig. Jeg hadde null forhold til karen, så jeg visste ikke hvor mye han gikk inn i rollen. Dette kan nok være med på å trekke opp karakteren, men jeg setter den ikke opp før jeg har sett den igjen.

Lenke til kommentar

(Det lille jeg skrev etter at jeg så denne filmen for noen uker siden)

 

Som alltid når jeg har sett en klassiker, vet jeg ikke riktig hva jeg skal skrive. Gjerne har denne filmen blitt vurdert utallige ganger, så hva er det jeg kan tilføye?

 

Følelsen etter å ha sett Fellinis Otto e mezzo, er litt den samme jeg hadde etter å ha sett La Dolce Vita: Følelsen jeg sitter igjen med er tomhet. Jeg har verken virkelig ledd, grått, blitt skremt eller underhold i løpet av filmen. Følelsen jeg derimot sitter igjen med er en form for inspirasjon, om en kan kalle inspirasjon for en følelse. Du kan si at jeg har blitt grepet, til tross for at jeg ikke virkelig kan trekke ut en spesiell scene, eller tidspunkt i filmen der jeg faktisk tenkte at det var grepet jeg faktisk ble. Kanskje er dette fordi jeg ble det så gradvis, og så elegant, at jeg ikke riktig merket det?

Lenke til kommentar

Persona

Omsider fikk jeg mitt første møte med Bergman. Jeg er imponert. Persona er en dyp film som dykker ned i menneskesinnet. Enkelte scener slo meg i bakken, og fra start til slutt er den uhyre interessant. Anslaget er ypperlig, og kvaliteten holder seg stabilt på et svært høyt nivå frem til slutten. Det må også nevnes at Bibi Andersson leverer en fantastisk rolletolkning i denne.

 

Utvilsomt en fantastisk filmopplevelse. Persona er en film som kommer til å vokse på meg, og som helt klart både krever om fortjener et gjensyn om ikke så altfor lenge.

9/10

 

Det tar nok ikke lang tid før jeg snurrer Det Sjunde Inseglet som jeg også har stående i hylla. Den har jeg hørt mye forskjellig om, så jeg er svært spent på om den vil falle like godt i smak som Persona.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Heat

 

Knall krim, action film. Det meste var bra, men jeg savner noen skikkelige etterforsknings-/ og planleggings-scener. Synes det er gøy å bli fortalt litt om hva planen er osv. Savner også en skikkelig god twist, noe som alltid smaker godt i krimfilmer.

Takk og pris for at det heller ikke var noen biler som sprengte i lufta e.l. Noe som er litt rart med tanke på at det er en Hollywood-film.

Kan egentlig ikke komme på noe spesielt dårlig med Heat.

 

Har lyst til å legge filmen på en sterk 7/10, men det blir nok en 8/10. De 3-timene fløy forbi, og jeg kjedet meg aldri.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Mamma Mia!

 

Jeg liker filmer. Jeg liker musikk. Og jeg liker musikaler. Det jeg ikke liker er mennesker uten sangstemme som synger, mennesker uten rytme som danser, resirkulerte klisjèer, botox, overspilling og svensk popmusikk som har gått ut på dato. Uheldigvis er det stort sett dette som utgjør makkverket jeg nølende vil kalle en musikal av respekt for formatet. Dette er den verste filmopplevelsen jeg har hatt på lang tid. Jeg har aldri kjempet så mye med meg selv for å se ferdig en film og en av grunnene til at jeg gjorde det var nettopp for å kunne advare andre. Foruten en grei prestasjon av Amanda Seyfried, er det absolutt ingenting å hente i det som i min bok regnes som årets dårligste film. 2/10

Lenke til kommentar
Mamma Mia!

Jeg har aldri kjempet så mye med meg selv for å se ferdig en film...

Ta et Bring It On maraton så kan vi snakke. :p

 

Forøvrig nok en god grunn til å ikke se Mamma Mia (selv om den ligger klar i en hylle her). Er visst nesten bare cun som liker den her på forumet...

Endret av mOkk
Lenke til kommentar
Mamma Mia!

 

Jeg liker filmer. Jeg liker musikk. Og jeg liker musikaler. Det jeg ikke liker er mennesker uten sangstemme som synger, mennesker uten rytme som danser, resirkulerte klisjèer, botox, overspilling og svensk popmusikk som har gått ut på dato. Uheldigvis er det stort sett dette som utgjør makkverket jeg nølende vil kalle en musikal av respekt for formatet. Dette er den verste filmopplevelsen jeg har hatt på lang tid. Jeg har aldri kjempet så mye med meg selv for å se ferdig en film og en av grunnene til at jeg gjorde det var nettopp for å kunne advare andre. Foruten en grei prestasjon av Amanda Seyfried, er det absolutt ingenting å hente i det som i min bok regnes som årets dårligste film. 2/10

Som om jeg skulle ha sagt det selv. Vi ble tvunget til å se den på den lokale kinoen, via skolen. Ville nesten heller ha sittet på skolen og regnet matteoppgaver...

Lenke til kommentar

Ran (1985)

Filmen som Kurosawa regisserte i en alder av 75 år. En storslått og vakker film som inneholder noen av de peneste slagscenene jeg har vært borti. Enkelte sekvenser i Ran tar pusten fra meg, men dessverre er det langt mellom godbitene. Filmen varer i omtrent 160 minutter, og jeg kan ikke si at den klarte å holde på interessen gjennom samtlige minutter.

7,5/10

 

ran_kurosawa.jpg

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...