Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, the mummy er Indina Jones laget for det nye milenium.

Samme oppleg som Indy, bare den har mer av alt, mer action, mer humor, mer eventry osv. Jeg liker også Fraser mye mer enn jeg liker Ford.

 

Men verken Mummy filmene eller Indy er som National Tressure, NT er mer spennig og gåter, mens de 2 andre er mer action og fantasi

Lenke til kommentar

Doomsday

Denne filmen har nesten alt. Heftige actionscener, biljakter, blod, gørr, post-apocalyptisk miljø, riddere, gladiatorkamper og kannibalisme. Fungerer det? Langt ifra. Fra å være en historie om et land som er under ødeleggelse av et virus, går vi til å være i en post-apocalyptisk by styrt av kannibaler til å plutselig befinne oss i et område som er som hentet fra Ringenes Herre. Her har vi gladiatorkamper og ville hestejakter. For ikke å glemme en pil og bue-scene som er latterlig lik Boromirs død i LotR. Filmen sparer ikke på gørra, og det pleier som regel å være et pluss for min del. I Doomsday blir det likevel bare for dumt, og mange av voldsscenene er latterlige, og ikke stort annet enn et desperat forsøk på å øke wow-faktoren i filmen.

 

Doomsday prøver å være mye rart på en gang, men resultatet er ikke annet enn latterlig. En smule underholdende til tider, men patetisk for det meste.

 

3/10

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

The Mummy filmene er også vesentlig mer trashy enn Indiana filmene. Det har sin sjarm, men det er ikke for alle. I den første var fant balansene mellom de trash-, action-, adventure- og humorelementene ganske god, men de trashy elementene i oppfølgerne ble litt for dominerene i oppfølgerne. I den tredje var dette så klart at jeg bare slo av etter et kvarter-tjue minutter.

 

Hva synes du om forresten The Librarian filmene, Gun? Tross at de første filmene i serien hadde svært lavt budsjett og kvalitet må jeg si at jeg gleder meg til The Curse of the Judas Chalice.

Lenke til kommentar

Tar en rask oppsummering på de jeg har sett, recently:

 

Juno

 

Akkurat passe morsom, ikke hysterisk, og det var deilig. Egentlig litt tynn historie (vanskelig å forklare) men det fungerer, som i Lost in Translation. Herlig skuespill, jeg liker den underspillingen, om jeg får kalle det noe sånt.

Anbefales.

 

 

Alice i eventyrland

 

Mye sykere enn forventet, og det synes jeg var positivt. Nesten så jeg synes den var skummel. En vakker og annerledes film. Perfekt for de som liker surrealisme.

Anbefales. (BTW, hørte noe om en animering av Alice i eventyrland som skulle komme? Tror jeg leste det her på forumet, noen som vet noe mer?)

 

 

Simpsons:The Movie

 

Jeg digger The Simpsons, og jeg digger denne filmen. Tjukk story. Jeg liker ekstra godt at de tar opp miljøproblemet, og viser hvor idiotisk det er.

Liker du The Simpsons, så anbefaler jeg denne med mindre du har sett den allerede.

 

 

Lola rennt (Løp Lola, løp)

 

Jeg husker denne filmen som en spennende film jeg så på tv en gang. En dame med rødt hår som løper mye.

Da jeg så den igjen idag, var det akkurat sånn og litt til. Annerledes action, med et snev av en filosofisk dimensjon.

Ikke værst, anbefales.

 

Edit:Post 333!

Endret av Pille_
Lenke til kommentar

Passengers (2008)

http://www.imdb.com/title/tt0449487/

IMDB 5.9/10

 

Vet ikke helt hvorfor jeg ble sittende å se denne filmen, men IMDB listet den som Horror/Thriller, så en sen julekveld valgte vi å se den. Det skulle vi ikke ha gjort. Filmen er en slags ripoff av Sixth Sense, med essensielt sett samme plott, bare at den ikke er i nærheten av like spennende eller intelligent. Satt i nesten to timer og ventet på at noe skulle skje - det gjorde det ikke. Dette er en tåpelig supernatural drama. Jeg vil ha tilbake de to timene av livet mitt. LIGG UNNA!

 

2/10

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar

Den siste revejakta

 

Oh lord ... Hold meg fast! Ifølge noen kompiser skulle Den siste revejakta være "jævlig morsom." Tja, eneste gangen jeg dro på smilebåndet var da jeg så en nyere (>2000) Citroën i bakgrunnen.

Dramaet i filmen var også ganske care. Føler ikke jeg fikk noe kontakt "whatsoever" med familiedramaet til Joner eller Tone-whinet til Broch.

 

 

Filmen får pluss for nyvaskede biler, bergenser i underbuksa og ganske gode kakemenn (takk mor!)

 

2/10

Lenke til kommentar

National Treasure: Book of Secrets

Dette er vel tredje gang jeg ser den siden den kom ut. Meget vellykket film på alle måter, bortsett fra de man gjerne ser etter i en eldre film. Her er det spenning, vrier, morsomheter, kjente fjes og alt annet man krever av en Hollywood-film. Disse filmene er selve definisjonen på Hollywood-film; velprodusert, engasjerende, metodisk skrevet etter en formel og særdeles underholdende, men svært vanskelig å skryte av offentlig. Det gjør ikke meg så mye, jeg koser meg med den likevel. Adventure og Indy-vibber og puslespill og gåter er jævlig artig, og når det hele skjer med høyt budsjett og litt historisk fakta som man blir nødt til å google etterpå for å skille sannhet fra manus slik at man faktisk blir litt smartere av det hele, så er det perfekt lørdagsfilm med kompis.

8/10

Lenke til kommentar
Ja, the mummy er Indina Jones laget for det nye milenium.

Samme oppleg som Indy, bare den har mer av alt, mer action, mer humor, mer eventry osv. Jeg liker også Fraser mye mer enn jeg liker Ford.

 

Men verken Mummy filmene eller Indy er som National Tressure, NT er mer spennig og gåter, mens de 2 andre er mer action og fantasi

 

Bedre enn Indy!?

 

404563.JPG

Lenke til kommentar

8½ (1963)

 

8_and_a_half.jpg

 

Da har jeg sett 8 1/2, og det var definitivt en interessant opplevelse. Blant annet i den forstand at jeg sjelden har blitt like bergtatt av en film samtidig som jeg kjeder meg. En vanlig oppfatning av denne filmen er at den har fantastiske enkeltscener, men er kjedelig som helhet. Jeg vil egentlig si motsatt, at den fantastisk som helhet, men mindre interessant i enkelte sekvenser. Jeg måtte f.eks. gi meg midt i i går kveld, for så å sitte som fjetret over andre halvdel i dag. Kanskje var det dagsformen, jeg vet ikke.

Men det jeg vet er i alle fall at dette er en av de aller, aller beste filmene jeg har sett. Kanskje ikke den beste filmopplevelsen, det kjedet jeg meg for mye til, men objektivt sett (i den grad man kan være objektiv i forhold til film); et mesterstykke.

 

Først og fremst er jo regien utrolig god, det jeg er mest imponert over er egentlig hvordan man har klart å overføre alt dette til film. Og ikke minst gjøre det til en så velkonstruert helhet. Og foto er nydelig, også blant det aller beste jeg har sett.

 

Sånn ellers er jo alt i forhold til idétørke, selvkritikk og prestasjonsangst håndtert på en helt ypperlig måte, og metaforene er spot on. Jeg sitter faktisk selv med skrivesperre og alt som medfølger, så det er veldig inspirerende å se hvordan Fellini snur det hele til sin egen fortjeneste. Herlig hvordan en film om mangel av kreativitet formelig veller over av det samme. Det er jo ganske unikt, en film som konstant refererer til, og kritiserer seg selv, og lager dermed en historie ut av det å forkaste historier, starte fra scratch, og binde alle de løse trådene sammen til en helhet.

En veldig utleverende film også, og den håpløse, surrealistiske stemningen er perfekt. Jeg får i alle fall følelsen av å være inne i hodet til Fellini under en selvkritisk tankestrøm, og jeg antar at det også er det som er meningen.

 

Så, fantastisk film, ikke helt optimal opplevelse. Men den både trenger og fortjener et gjensyn, og det skal jeg forsøke å sørge for at den får.

 

There Will Be Blood (2007)

 

there-will-be-blood-baptism-by-oil.jpg

 

Nok en film som befester 2007 som et fantastisk filmår. I tillegg til å ha utrolig god og spennende regi, har den et soundtrack som jeg ikke kan rose nok. Synd det ble diskvalifisert fra Oscaren, ellers hadde serien utvilsomt vært sikret.

Men den vant jo derimot Oscar for beste foto, som er fullt fortjent. Og enda mer fortjent; beste hovedrolle. Daniel Day-Lewis bærer filmen på sine skuldre, og det er vel bred enighet om at det gjør han med glans og mer til. En helt enorm prestasjon fra en skuespiller i verdenseliten.

Ellers er filmen knallsolid for det meste, men den siste halvtimen følte jeg at den ble en anelse ufokusert, og jeg satt lenge og grublet på hva som egentlig var poenget med filmen. Jeg har fortsatt ikke alle brikker på plass, men har inntil videre slått meg til ro med teorien om at dette bare er en mørkere og adskillig mer misantropisk variant av Citizen Kane. Basert på det ligger den og lurer et sted mellom 8 og 9/10. Jeg har nesten litt lyst til å gå for den høyeste av disse, utelukkende på grunn av sluttreplikken.

Endret av athorb
Lenke til kommentar
8½ (1963)

 

Da har jeg sett 8 1/2, og det var definitivt en interessant opplevelse. Blant annet i den forstand at jeg sjelden har blitt like bergtatt av en film samtidig som jeg kjeder meg. En vanlig oppfatning av denne filmen er at den har fantastiske enkeltscener, men er kjedelig som helhet. Jeg vil egentlig si motsatt, at den fantastisk som helhet, men mindre interessant i enkelte sekvenser. Jeg måtte f.eks. gi meg midt i i går kveld, for så å sitte som fjetret over andre halvdel i dag. Kanskje var det dagsformen, jeg vet ikke.

Men det jeg vet er i alle fall at dette er en av de aller, aller beste filmene jeg har sett. Kanskje ikke den beste filmopplevelsen, det kjedet jeg meg for mye til, men objektivt sett (i den grad man kan være objektiv i forhold til film); et mesterstykke (...)

 

Så denne igår natt (fredag), etter å ha satt den på vent en god stund. Likte den så absolutt, var et par scener som ble noe langdrygde her og der, men alt i alt en svært flott film. Var litt trøtt da jeg begynte på den, men dette ga seg ironisk nok etter hvert som filmen tok til .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Trodde Athorb foretrakk Waynes World 2 pga han selv er med i den.......LOL ! ;)

 

The Party 3.5/6

 

Ærlig talt ble jeg litt skuffet , den var ikke så morsom som jeg hadde trodd......Sellers som pussig skrue av en inder.

 

Joe Kidd 3.5/6

 

Western starring Clinter'n men den er ikke spes spennende , virket litt for by-the-book forutsigbart.....John Saxon gjør en bra jobb som ettersøkt meksikaner.

 

Black Christmas 5/6

 

Mye bedre enn jeg hadde trodd.....en slibrig telefonterror morder er løs i jula , konseptet er veldig likt Halloween (fikk ikke Carpenter ideen til Halloween fra denne filmen ?)......Saxon er med i denne oxo lol

 

Batman Mask of Phantasm 5 eller 6/6 :D

 

Wow , en kanonfilm.....helt fantastisk åpningsmusikk , now THIS is what I call bat music .......totalt bergtatt :D

 

Batman blir beskyldt for å knerte Gothams underverden & man får oxo se Wayne bekjempe krim pre-Batman.....og hvem er så denne mystiske Phantasm ??

 

Det dukker oxo opp en annen gammel kjenning fra politiarkivet.....

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Burn After Reading

 

Denne var skuffende. Teknisk sett er det selvsagt lite å utsette, men utenom dette har filmen svært få lyspunkter. På tross av at filmen er relativt uforutsigbar, opplever jeg den ikke som hverken kreativ eller intelligent. Jeg opplever den som totalt tilfeldig. Det virker nesten som de bare har kastet en terning for å avgjøre hva som er det neste som skal skje. Elendig film som utelukkende selger grunnet de store navnene på de som har vært i den. Coen-brødrene kan mye bedre enn det her, for denne filmen er direkte patetisk.

 

3/10

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Iron Man

En uhyre underholdende superheltfilm. Downey Jr. bekler rollen sin ypperlig. Playboy-faktoren er høy og snertne replikker kommer på løpende bånd. Jeg så filmen på Blu-ray, og det er liten tvil om at dette er noe av det bedre jeg har sett på formatet. Bildet var ikke annet enn en nytelse for øyet.

 

Jeg føler ikke det er så veldig mye å skrive om Iron Man. Den er en svært godt gjennomført superheltfilm som trykker på de riktige knappene. Rett og slett en popcornfilm på høyt nivå.

 

8/10

Kung Fu Panda

En god animasjonsfilm som vil passe både for store og små. Filmen oser av sjarm, humor og morsomme karakterer. Dreamworks har samlet sammen en imponerende gjeng stemmegivere. Jack Black er svært god som pandaen Po, og resten av castet leverer også fine prestasjoner. Animasjonen er vakker å se på, og musikken er brukbar. Litt bedre arbeid rundt musikken hadde kanskje vært ønskelig.

 

Kung Fu Panda byr ikke på de største overraskelsene, og den er langt fra banebrytende, men underholdningsverdien er svært høy. Det skader virkelig ikke å gi denne en sjanse.

7/10

Lenke til kommentar
There Will Be Blood (2007)

 

(...) satt lenge og grublet på hva som egentlig var poenget med filmen (...)

 

Grådighet og egoisome, først og fremst, vil jeg tro. Jeg har ikke sett Citizen Kane men du påpeker jo dette tror jeg. Det kommer uansett ganske godt fram, han forlater jo sønnen sin som han elsker, han blir agressiv hele tiden og tar til og med livet av "broren sin". Slutten er jo rosinen i pølsa. Dritbra film.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...