Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Nightmare Before Christmas

 

Ikke en film som man kan skrive i evigheter om. Den er bare herlig. Danny Elfmans beste original score (og det sier mye! Jeg er blodfan av mannen) sammen med Tim Burtons frie og fantastiske historie og setting. Animasjonen og det visuelle er upåklagelig, samme med voiceover.

 

9/10

 

Men så, over til noe mer debatt-egnet:

 

Persona

 

Mens jeg skriver dette er jeg i en form for ekstase. Jeg kan ikke fokusere helt, tankene mine drifter mellom alle de magiske og suggerende øyeblikkene i denne filmen. Dette er nok en av de filmene jeg må se igjen om ti år, for slik jeg føler det i dag er jeg på ingen måte i stand til helt og fullendt forstå og fordøye det jeg nettopp har sett. Et kunstverk av dimensjoner. Talentet og substansen er uten tvil noe av det beste jeg har sett. Jeg gir denne filmen foreløpig karakter 9/10, men dette er på ingen måte en korrekt vurdering, for jeg er ikke i stand til å verken kritisere eller karaktersette en slik film på grunnlag og premiss som er Persona verdig.

 

Det jeg vet sikkert er at dette var en helt spesiell opplevelse. Persona gav meg sterke og tankevekkende inntrykk. Dette er en veldig ambisiøs film som på ingen måte oppleves som pretensiøs, men klarer å "pull it off" og mere til. Noe slikt krever en mester-regissør, så etter et heller slapt førsteinntrykk (Sjunde Inseglet) har jeg nå fått en enorm respekt for Ingmar Bergman. Godkar, med andre ord.

 

Akkurat nå føler jeg meg slik jeg gjorde første gang jeg så 2001: A Space Odyssey. Dette er noe stort, som kommer til å vokse.

Ikke for å være stygg men "substansen er uten tvil noe av det beste jeg har sett" er det morsomste jeg har hørt noen sagt om en film på år og dager. Håper det blir noe som alle kan bruke i likhet med "håndverk". Foruten akkurat den ordlegginga så er jeg helt enig med deg. Har kun sett den en gang og var helt paff første gangen jeg så den. Den vokser hele tida.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@tjalla: Du må nesten forklare hvorfor du mener det er så morsomt. I mitt hodet stemmer den setningen ganske bra og "substans" føltes veldig riktig å bruke. Såklart kan man ikke måle substans på en skala fra 17 til 39 og fastsette hva som er korrekt og god substans i forhold til dårlig, men hver filmseer kan da definere substans for seg selv og mene at én films substans er den beste han har opplevd?

Lenke til kommentar

For meg så virker det som om du bruker substans i forhold til at den er dyp, "hard å knekke" og en film som ikke sitter der med en gang. Du har jo helt rett at den har substans og den virker aldri pretensiøs, det er bare måten du ordla deg på. Enten er det substans i historien eller så er det ikke. Det er ingen målbar enhet som du også påpeker.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Man kan ikke måle mengden substans, men kvaliteten på substansen. Hvis det ga mening. Vanskelig å forklare hva jeg mener. En film kan ha roten plantet i noe veldig overfladisk og tynt, men det er da fortsett en substans. En dårlig en i forhold til Personas.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Man kan ikke måle mengden substans, men kvaliteten på substansen. Hvis det ga mening. Vanskelig å forklare hva jeg mener. En film kan ha roten plantet i noe veldig overfladisk og tynt, men det er da fortsett en substans. En dårlig en i forhold til Personas.

Joa, men nå blir det vanskelig å sammenligne substans mellom filmer fordi substans er jo noe som binder filmen sammen og gir den en troverdighet. Dog, jeg kan se at Persona til tross for en virkelig ambisiøs stil og historie gjør stor mening ut av seg. The Fountain tar seg vann over huet og levere vassen nissegrøt. Null fiber.

Lenke til kommentar

Okei, tror vi er ganske enige og forstår hva den andre mener. Eller, jeg absolutt 100% uenig i din mening om The Fountain. Men sånn derre ellers.

 

Jeg er veldig forståelsesfull overfor kritikken mot The Fountain. Personlig synes jeg den takler sitt ambisiøse tema på strak arm og leverer som bare det. Men for meg handler The Fountain om visuell kunst og musikk. Rett og slett et av de hjertebarnene jeg bare elsker, og er lei av å forsvare. Så vi ender der.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Okei, tror vi er ganske enige og forstår hva den andre mener. Eller, jeg absolutt 100% uenig i din mening om The Fountain. Men sånn derre ellers.

 

Jeg er veldig forståelsesfull overfor kritikken mot The Fountain. Personlig synes jeg den takler sitt ambisiøse tema på strak arm og leverer som bare det. Men for meg handler The Fountain om visuell kunst og musikk. Rett og slett et av de hjertebarnene jeg bare elsker, og er lei av å forsvare. Så vi ender der.

Å diskutere filmsmak er meningsløst, men definisjoner og begreper derimot..

Lenke til kommentar
Okei, tror vi er ganske enige og forstår hva den andre mener. Eller, jeg absolutt 100% uenig i din mening om The Fountain. Men sånn derre ellers.

 

Jeg er veldig forståelsesfull overfor kritikken mot The Fountain. Personlig synes jeg den takler sitt ambisiøse tema på strak arm og leverer som bare det. Men for meg handler The Fountain om visuell kunst og musikk. Rett og slett et av de hjertebarnene jeg bare elsker, og er lei av å forsvare. Så vi ender der.

Det er historien og måten den blir fortalt på som virkelig imponerte meg. Musikken og den visuelle biten er bare en bonus i mine øyne.

Lenke til kommentar

Chopping Mall (1986)

Et kjøpesenter ansetter roboter som sikkerhetsvakter. Robotene er programmert til å bedøve forbrytere som gjør noe ulovlig. Ingenting kan gå galt... Før robotene bugger seg og begynner å zappe uskyldige mennesker. Ja, denne filmen er faktisk så gøy som den høres ut som, selv om den kanskje mangler en del på historie-fronten. Den har også en ganske genial hode-eksplosjons scene.

8/10

 

Freaks (1932)

Jeg vil helst ikke røpe så mye av historien, da den er helt genial. Den handler hvertfall hovedsaklig om noen misfostre på et sirkus. Disse misfosterene er faktisk spilt av ekte misfostre, så det gjorde filmen ganske freaky.

9/10

 

Jason Goes To Hell: The Final Friday (1993)

Til tross for at mange syntes dette er en av de dårligste i Fredag Den 13.-serien syntes jeg faktisk den var ganske grei. Den hadde god underholdning og mange artige gore-scener. Selv om Jason Voorhees nesten ikke er med, så syntes som sagt den var helt grei. Mye ufrivillig humor er også artig :D

6/10

Lenke til kommentar

Pulp Fiction [gjensyn nr et eller annet]

Da var det på tide å snurre Pulp igjen. I tillegg til en del Kubrick-filmer, er dette en av de filmene som virkelig fikk meg til å åpne øynene for filmmediet en stund tilbake. Tarantinos mesterverk går jeg bare aldri lei. Karakterene og dialogene mellom dem er det klasse over. Lydsporet er av de bedre og humoren i filmen er veldig meg. Plotet er snekret sammen på en utrolig solid måte. Pulp Fiction er rett og slett upåklagelig håndverk fra start til slutt. De fleste av skuespillerne i filmen leverer også sine livs prestasjoner. Jeg har aldri sett verken Jackson, Travolta eller Willis bedre enn dette.

 

Ingen tvil om at denne virkelig fortjener å krone øverst på topplisten min.

10/10

 

pulp10807sk.jpg

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Mitt Afrika (TVNorge Edition)

 

Dette er bare noe jeg må nevne. Mitt Afrika (Out of Africa) med Meryl Streep og Brad Pitt 2 gikk på TVNorge her om dagen og i min sofalatskap fant jeg ut at det var like greit å se denne filmen én gang for alle. Jeg fikk vitterlig sett den, ja, men i en litt annen form enn det regissøren hadde tenkt seg, i alle fall. Noe har gått fryktelig galt med juleautopiloten til TVNorge, noe som resulterte i at filmens handling fikk en noe annerledes kronologi enn vanlig. Filmen er helt vanlig til den første meningsløse reklamepausen på 30 sekunder dukker opp. Når den startet opp igjen syns jeg det var noe rart, ettersom Meryl og Brad Pitt 2 plutselig hadde begynt å holde hender og greier. Forholdet med svenskeradden hadde gått over på en ålreit måte og greier. Ikke så altfor lenge etterpå var filmen slutt, og jeg syns alt hadde vært så brått. Rulleteksten gikk og jeg løp til IMDb for å avgi min fullstendig rettferdige stemme. Så sier mor at filmen fortsetter, og jeg tror i utgangspunktet at det er tabber eller noe man pleier å sende ved rulleteksten. Men tabbene var verken tabbete eller morsomme, da går det opp for meg at TVNorge har vært ute med de pølsete redigeringsfingrene sine og virkelig styrt skuta på et svaberg. Dermed måtte jeg se del 2 etter del 1 og 3, noe som må sies å være en riktig så merkelig filmopplevelse. Takk skal dere ha, TVNorge, for å sørge for at filmen fikk en fresh kronologi. Det hjalp virkelig på slagkraften!

 

???/10

Lenke til kommentar

Å se film på TV er okei ettersom jeg da ser filmer jeg ellers aldri ville sett :--)

 

Men noen få ganger skjer disse merkelige greiene. Skjedde på TV3 for noen år siden også da første halvdel av Boyz 'n the Hood ble sendt to ganger. Det var fint for da fikk jeg aldri vite hva som skjedde (helt til jeg så den igjen noen år senere).

Lenke til kommentar
Indiana Jones & The Raiders Of The Lost Ark

Når man sitter med skallebank og lurer på hvorfor man tok den siste akkeviten i går, er et safe tips for filmkvelden å ta et gjensyn med en flott blockbuster. Den første i Indy-serien er en godfilm uten like. Her har vi stereotypiske nazister, vi har skumle stamme-mennesker, rullende steiner, ekle slanger, skjulte skatter og Harrison Ford i storform. Nok ingredienser til en god opplevelse med andre ord, og 10er-terning ender på

8.5/10

 

Der er jeg saktens HELT enig! Lå med tidenes fyllesjuke den 17 mai i år, og med potetgull og Indiana så blir kvelden så mye mer behagelig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...