Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Harvey (1950)

 

Elwood P. Dowd: I always have a wonderful time, wherever I am, whomever I'm with.

 

Flott film om den godmodige Elwood P. Dowd, spilt av James Stewart, som bare tilfeldigvis (sier han) har en usynlig venn som ligner en 6-fot (ca 1,80m) høy kanin.

 

Dette er en veldig fin film som i tillegg til å være veldig underholdende når man ser hvilke situasjoner han kommer i, tar for seg ensomhet, alkoholisme og avvisning. James Stewart er en sann fryd å se på i rollen som Elwood P. Dowd og filmen har mye "viktig" og god dialog.

 

Noe jeg irriterte meg over var Josephine Hull (Veta Louise Simmons - søsteren til doyle) som ble veldig masete etter hvert, men ellers er dette en virkelig flott film med et godt budskap om livet og hvordan det skal nytes.

 

8/10 - Svært God

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Storytelling

Regi: Todd Solondz

 

Jeg likte Happiness veldig godt, så jeg ga denne også en sjanse. Filmen var egentlig ganske lik Happiness, så denne ga meg ikke noe nytt. Men filmen var fortsatt meget god, og skiller seg sterk ut. Todd er vel skjent for sine kvelmende historier, og denne var vel like så.

 

Terningkast: 5

 

Scrooged

Regi: Richard Donner

 

Jeg synes alle disse Christmas Carol filmene er meget koselige. Det er vel det eneste som gir skikkelig julefølelse. Men desverre ga meg denne filmen intet julefølelse. Filmen hadde noen morsomme øyeblikk, og filmen holdt meg underholdt. Hva mer trenger jeg av en jule film?

 

Terningkast: 4

 

Religulous

Regi: Larry Charles

 

Jeg har allerede sagt mitt om denne filmen.

 

Terningkast: 4

 

A Christmas Story

Regi: Bob Clark

 

Dette er vel den eneste julefilmen som ga meg ett hint av julefølelse. Men det var fortsatt ikke meget. Filmen var uansett ganske så god og er vel en av de bedre julefilmene jeg har sett.

 

Terningkast: Sterk 4

Safety Last!

Regi: Fred C. Newmeyer, Sam Taylor

 

Har litt sansen for gamle morsomme stumfilmer, og denne var meget morsom. Anbefales om du liker Chaplin, Keaton og alle disse folka.

 

Terningkast: 5

 

25th Hour

Regi: Spike Lee

 

Denne filmen har 2 av mine favoritt skuespillere. Både Philip Seymour Hoffman og Edward Norton spiller i den. Jeg liker veldig godt stilen i filmen. Historien er også chill. Nei hele filmen er jizz in my pants.

 

Terningkast: 6

 

Slumdog Millionaire

Regi: Danny Boyle, Loveleen Tanda

 

Jeg forventet ikke meget, men fikk servert en god dose filmstykke. Filmen kunne minne til tider om city of god. Skuespillet var godt, kameraet var ekstra godt. Musikken hadde også en egen stil, som passet godt inn. Ingen dårlig film dette ja.

 

Terningkast: 5

 

Once Upon a Time in America

Regi: Sergio Leone

 

Denne var akkuratt som jeg forventet meg. En lang lang film med veldig god karakteroppbygging. Det er vel det hele filmen består av. Historien var god, og kamera er god. Man kan også merke at det er Leone på musikken.

 

Terningkast: Sterk 5

 

trur du har misforstått poenge me filmen..

Lenke til kommentar
Fordi jeg er helt uenig i budskapet. At livet er "herlig" og at man kan nyte det. Våkn opp sier bare jeg.

 

Da har vi nok bare veldig forskjellig syn på livet og det er ikke akkurat noe som passer eller jeg orker å diskutere her.

 

Ignorer han (diskusjon4life), han troller.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Fordi jeg er helt uenig i budskapet. At livet er "herlig" og at man kan nyte det. Våkn opp sier bare jeg.

 

Da har vi nok bare veldig forskjellig syn på livet og det er ikke akkurat noe som passer eller jeg orker å diskutere her.

 

Ignorer han (diskusjon4life), han troller.

hahaha Xtra og eg er venna som berre kødda me kverandre so ikje høyr på kva han seie om meg :tease:

Lenke til kommentar
Må si meg enig i Dorian når det gjelder Religulous. Filmen ble laget for å vise hvor idiotisk religion kan bli, og hvor kort-tenkte religiøse personer er. Den ble ikke laget får vise at det er ok for mennesker å tro på slikt tull.

 

Nei, Bill Mahers hensikt med denne filmen var å latterliggjøre de religiøse. Det er som å lage en versjon av luksusfellen hvor hensikten ikke er å hjelpe, men rett og slett å latterliggjøre de. Dette vil også være å vise hvor korttenke personer (som i stor grad er ateister) kan være, men jeg tror de fleste er at dette ikke er annet en lavmålsunderholdning.

 

Turbo ateistene stempler de religiøse som folk i nød, men at det er vanlig folkeskikk å ikke le av de som er i nød glemmer de helt. For turbo ateister vil dette være en svært god film som viser hvor overlegen de er alle som ikke er som dem, men for alle oss med det minste snev av anstendighet og respekt for at andre er forskjellige vil dette være lavmålsunderholdning av verste sort.

Lenke til kommentar

The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor (2008): Jeg minnes hvordan jeg koste meg med den første filmen på kino, en gøyal opplevelse der jeg satt temmelig nyforelsket ved siden av min bedre halvdel. Tull, tøys, eventyr og moro er det bare bra å unne seg. Oppfølgeren var grei nok og jeg hadde egentlig aldri ventet en tredje i rekken. Men her er den og da var det ikke annet enn å sette av et par timer. Filmen er full av mumier, krydret med snømonstre, drager og trolig rundt halvparten av all CGI Hollywood har stått for i år. Hva kan jeg si? Filmen er grei nok, den er som ekser; Tidsfordriv, godt å være ferdig med.

 

5/10

Lenke til kommentar

Wayne's World

Athorb hypet denne filmen for mange herrans år siden. Da likte jeg den ikke, så jeg tenkte jeg skulle se den igjen. Det starter skikkelig tamt. Gjennom den første halvtimen satt jeg og lurte på om det var noen vits i å se den igjen. Men det tok seg sakte men sikkert oppover, det kommer en del morsomme sekvenser/sitater i løpet av den siste timen, som var en meget fornøyelig affære. Desverre ødelegger den begredelige første halvtimen mye av helhetsinntrykket, og jeg ender på

5.5/10

 

Indiana Jones & The Raiders Of The Lost Ark

Når man sitter med skallebank og lurer på hvorfor man tok den siste akkeviten i går, er et safe tips for filmkvelden å ta et gjensyn med en flott blockbuster. Den første i Indy-serien er en godfilm uten like. Her har vi stereotypiske nazister, vi har skumle stamme-mennesker, rullende steiner, ekle slanger, skjulte skatter og Harrison Ford i storform. Nok ingredienser til en god opplevelse med andre ord, og 10er-terning ender på

8.5/10

Lenke til kommentar
Må si meg enig i Dorian når det gjelder Religulous. Filmen ble laget for å vise hvor idiotisk religion kan bli, og hvor kort-tenkte religiøse personer er. Den ble ikke laget får vise at det er ok for mennesker å tro på slikt tull.

 

Nei, Bill Mahers hensikt med denne filmen var å latterliggjøre de religiøse. Det er som å lage en versjon av luksusfellen hvor hensikten ikke er å hjelpe, men rett og slett å latterliggjøre de. Dette vil også være å vise hvor korttenke personer (som i stor grad er ateister) kan være, men jeg tror de fleste er at dette ikke er annet en lavmålsunderholdning.

 

Turbo ateistene stempler de religiøse som folk i nød, men at det er vanlig folkeskikk å ikke le av de som er i nød glemmer de helt. For turbo ateister vil dette være en svært god film som viser hvor overlegen de er alle som ikke er som dem, men for alle oss med det minste snev av anstendighet og respekt for at andre er forskjellige vil dette være lavmålsunderholdning av verste sort.

Hensikten med Luksusfellen/Ekstrem Rengjøring/Ricky Lake osv er jo i stor grad det å kunne le av de dumme folka, samtidig som du vet at ditt eget liv er så mye mer enn de patetiske folka man ser. Jeg personlig kommer i et godt humør av å se de et par som har tatt ut forbrukslån i hytt og pine. Akkurat det samme gjelder Religulous som jeg så nå i kveld. Som ateist kan jeg ikke gjøre noe annet enn å le av motsetningene mellom vitenskap og religion som blir fremstillt i dokumentaren. Selvfølgelig er det en latterliggjøring av religion, fordi Mahers føler religion er latterlig. Mahers har en agenda, å påpeke at religion slik vi kjenner den i dag er menneskets største fiende. Nei, man kan aldri være sikker på noe som helst, men nå som vitenskapen og fornuften er mer framtredende enn noensinne er det rart mennesker fortsatt holder fast i gamle eventyr. Seff, jeg liker veldig godt "Tre nøtter til askepott".. gir meg den nostalgiske følelsen.

 

8/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Hensikten med Luksusfellen/Ekstrem Rengjøring/Ricky Lake osv er jo i stor grad det å kunne le av de dumme folka, samtidig som du vet at ditt eget liv er så mye mer enn de patetiske folka man ser. Jeg personlig kommer i et godt humør av å se de et par som har tatt ut forbrukslån i hytt og pine.

 

Delvis rett. De programmene du nevner har til hensikt å få folk til å føle seg overlegne de personene protrettert, men ikke til hensikt å latterliggjøre de. Du må nedverge deg til Jerry Springer sitt nivå for å finne sammenlignbar latterliggjøring.

 

Akkurat det samme gjelder Religulous som jeg så nå i kveld. Som ateist kan jeg ikke gjøre noe annet enn å le av motsetningene mellom vitenskap og religion som blir fremstillt i dokumentaren. Selvfølgelig er det en latterliggjøring av religion, fordi Mahers føler religion er latterlig. Mahers har en agenda, å påpeke at religion slik vi kjenner den i dag er menneskets største fiende. Nei, man kan aldri være sikker på noe som helst, men nå som vitenskapen og fornuften er mer framtredende enn noensinne er det rart mennesker fortsatt holder fast i gamle eventyr. Seff, jeg liker veldig godt "Tre nøtter til askepott".. gir meg den nostalgiske følelsen.

 

8/10

 

Jeg finner det latterlig at en person som mener økt polarisering av religioner ønsker å vise at dette er et problem ved å helle bensin på bålet. Bill Maher taler her til den ateistiske menigheten med samme fordømmelse av de religiøse som flere av de portretterte prestene hadde for de homofile. Bill Maher prøver ikke å være bedre enn sine motparter i denne dokumentaren, han ønsker bare å vise at han er de overlegne.

 

Nå har vel dette utviklet seg til en lite hensiktsmessig diskusjon. Det er klart at jeg snakker til en ekte ateist og for disse finnes det ingen akseptabel middelvei.

Lenke til kommentar
Hensikten med Luksusfellen/Ekstrem Rengjøring/Ricky Lake osv er jo i stor grad det å kunne le av de dumme folka, samtidig som du vet at ditt eget liv er så mye mer enn de patetiske folka man ser. Jeg personlig kommer i et godt humør av å se de et par som har tatt ut forbrukslån i hytt og pine.

 

Delvis rett. De programmene du nevner har til hensikt å få folk til å føle seg overlegne de personene protrettert, men ikke til hensikt å latterliggjøre de. Du må nedverge deg til Jerry Springer sitt nivå for å finne sammenlignbar latterliggjøring.

 

Akkurat det samme gjelder Religulous som jeg så nå i kveld. Som ateist kan jeg ikke gjøre noe annet enn å le av motsetningene mellom vitenskap og religion som blir fremstillt i dokumentaren. Selvfølgelig er det en latterliggjøring av religion, fordi Mahers føler religion er latterlig. Mahers har en agenda, å påpeke at religion slik vi kjenner den i dag er menneskets største fiende. Nei, man kan aldri være sikker på noe som helst, men nå som vitenskapen og fornuften er mer framtredende enn noensinne er det rart mennesker fortsatt holder fast i gamle eventyr. Seff, jeg liker veldig godt "Tre nøtter til askepott".. gir meg den nostalgiske følelsen.

 

8/10

 

Jeg finner det latterlig at en person som mener økt polarisering av religioner ønsker å vise at dette er et problem ved å helle bensin på bålet. Bill Maher taler her til den ateistiske menigheten med samme fordømmelse av de religiøse som flere av de portretterte prestene hadde for de homofile. Bill Maher prøver ikke å være bedre enn sine motparter i denne dokumentaren, han ønsker bare å vise at han er de overlegne.

 

Nå har vel dette utviklet seg til en lite hensiktsmessig diskusjon. Det er klart at jeg snakker til en ekte ateist og for disse finnes det ingen akseptabel middelvei.

Hva hensikten til programmene egentlig er, er likegyldig så lenge jeg ler av dem. At du ikke ler før deltagerne blir karikaturer får nå så være.

 

Selvfølgelig prater han til den ateistiske befolkningen, mye fordi religiøse ikke vil vite av slikt. Brenner man virkelig for en ting og en annen person avfeier det som svada, ville man jo blitt lei seg og provosert. Jeg har også full forståelse for at folk blir provosert av f.eks Mohammed-tegningene, selv med pressefriheten i baktankene. Det er unødvendig å komme med slike sleivspark mot en religion. Du vil kanskje hevde Mahers gjør det samme, men jeg mener han i større grad lar religions absurditeter snakke for seg selv og hvorfor skulle det være en stygg ting, når man føler man har helt rett i saken?

 

Han prøvde ikke å lage en dokumentar som runka alle slik at alle ble glade, men derimot sparke religion som et fenomen i seg selv. Jeg er ingen hardcore ateist som benekter religion, fordi jeg ikke kan bevise noe som helst. Likefullt har vitenskapen og studier vist at mye av det som f.eks kristendommen baserer seg på er absurd. Det er der det skumle ligger; at oppegående folk kan mikse og trikse akkurat som man vil med Bibelen. "Den biten tar vi med... den dropper vi".

 

Syns diskusjonen er intr i grunn. Aldri diskutert med en agnostiker som heller mest mot religion før.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

The Nightmare Before Christmas

 

Ikke en film som man kan skrive i evigheter om. Den er bare herlig. Danny Elfmans beste original score (og det sier mye! Jeg er blodfan av mannen) sammen med Tim Burtons frie og fantastiske historie og setting. Animasjonen og det visuelle er upåklagelig, samme med voiceover.

 

9/10

 

Men så, over til noe mer debatt-egnet:

 

Persona

 

Mens jeg skriver dette er jeg i en form for ekstase. Jeg kan ikke fokusere helt, tankene mine drifter mellom alle de magiske og suggerende øyeblikkene i denne filmen. Dette er nok en av de filmene jeg må se igjen om ti år, for slik jeg føler det i dag er jeg på ingen måte i stand til helt og fullendt forstå og fordøye det jeg nettopp har sett. Et kunstverk av dimensjoner. Talentet og substansen er uten tvil noe av det beste jeg har sett. Jeg gir denne filmen foreløpig karakter 9/10, men dette er på ingen måte en korrekt vurdering, for jeg er ikke i stand til å verken kritisere eller karaktersette en slik film på grunnlag og premiss som er Persona verdig.

 

Det jeg vet sikkert er at dette var en helt spesiell opplevelse. Persona gav meg sterke og tankevekkende inntrykk. Dette er en veldig ambisiøs film som på ingen måte oppleves som pretensiøs, men klarer å "pull it off" og mere til. Noe slikt krever en mester-regissør, så etter et heller slapt førsteinntrykk (Sjunde Inseglet) har jeg nå fått en enorm respekt for Ingmar Bergman. Godkar, med andre ord.

 

Akkurat nå føler jeg meg slik jeg gjorde første gang jeg så 2001: A Space Odyssey. Dette er noe stort, som kommer til å vokse.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

- WALL-E.

 

WALL-E_128990o.jpg

 

Nåh, for en koselig film! Wall-E er en ensom robot utenom det vanlige med følelser som gjerne vil ha selskap. Alene i Tellus der menneskeheten for lengst har forsvunnet, består Wall-Es lille hverdag av å rydde søppel fra svære søppeldynger, samle på småting og vedlikeholde seg selv. Videre er det kanskje ikke så vanskelig å forutse hva som skjer; men det er ikke alt!

 

Nok en god animasjonsfilm fra Pixar som passer godt for de store og de små. En liten tankevekker i filmen er det også. :)

 

9/10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...