Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Star Trek V Final Fronter

Den filmen jeg liker minst av de 6 første filmene, engentlig en veldig kjedelig film, jakten på gud i sci-fi er ikke noe serlig.

 

4/10

 

 

Star Trek VI The undiscoverd country

Dette til motsetting er en av de bedre. Det komunistiske jernteppet faller, men komunistene et bytta ut med klingons.

Spennende driv i filmen, med en god avslutting, en verdig av slutting for folka fra TOS.

 

7.5/10

 

 

Master and Commander

 

En av mine yndlings filmer av nyere dato sammen med The Alamo.

Effektene er fantastiske det samme er lyden, bassen av kanonene og treffene, ikke mye action i filmen, men den som er, er superb. slaget på slutten er rivende, lyden bildene osv. man smaker nesten kruttet i munnen.

Musikken er enda en bonus, flott tidsriktig musikk, Men det beste med filmen er at karaktrene er veldig like bøkene, jeg har bare lest de 2 første bøkene men persjonligheten til Jack og Stephen er der. Crow og Bettany spillet godt med hverandre og Bettany er helt som Stephen er i bøkene. En film man lever seg helt inn i når man ser den.

 

8.9/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forgetting Sarah Marshall (2008)

 

Jeg mener nå at disse Apatow-komediene er det beste som har skjedd på veldig lenge, men denne er litt annerledes enn de andre som har kommet hittil. Mer kjærlighetsdrama, mye mindre rølpehumor. Men en veldig fin og morsom film, absolutt. Og Jason Segel kan vi definitivt forvente mye bra fra i framtiden. Syns det var litt langt mellom humorhøydepunktene, men jeg har faktisk troa på at den kan score høyere ved et gjensyn, når jeg ved hva jeg går til. 7.5

 

Jeg mener også at Apatow-komediene er bedre enn det meste som kommer ut for tiden, men Forgetting Sarah Marshall var for tradisjonell for min smak. Den eneste som fikk ut noe morsomt var Russell Brand. Resten var erketypisk for romantiske komedier.

Lenke til kommentar

Lost Highway

En drømmeaktig, hypnotiserende og surrealistisk opplevelse signert mesteren David Lynch. De som kjenner Lynch vet hva de går til når de setter på denne. Stemningen er fantastisk og filmen tar tak i deg fra første scene. Det er få filmer som skremmer meg på samme måte som Lynchs filmer. Jeg skjelver og stirrer med vidåpne øyne på skjermen under store deler av Lost Highway. Stemningen er fantastisk, og den buldrende bakgrunnsmusikken skaper en opplevelse som man kun får servert av David Lynch.

 

Handlingen er heller ingen enkel sak. Her gjelder det å være tålmodig og oppmerksom. Man danner seg forskjellige teorier etter første visning, og det tar ikke lang tid før man bare må ta et gjensyn. Slik har ihvertfall jeg det. Jeg får sjeldent mye søvn etter å ha sett en Lynch-film, og det blir nok tilfellet også i natt.

 

9,5/10

Lenke til kommentar
Lost Highway

En drømmeaktig, hypnotiserende og surrealistisk opplevelse signert mesteren David Lynch. De som kjenner Lynch vet hva de går til når de setter på denne. Stemningen er fantastisk og filmen tar tak i deg fra første scene. Det er få filmer som skremmer meg på samme måte som Lynchs filmer. Jeg skjelver og stirrer med vidåpne øyne på skjermen under store deler av Lost Highway. Stemningen er fantastisk, og den buldrende bakgrunnsmusikken skaper en opplevelse som man kun får servert av David Lynch.

 

Handlingen er heller ingen enkel sak. Her gjelder det å være tålmodig og oppmerksom. Man danner seg forskjellige teorier etter første visning, og det tar ikke lang tid før man bare må ta et gjensyn. Slik har ihvertfall jeg det. Jeg får sjeldent mye søvn etter å ha sett en Lynch-film, og det blir nok tilfellet også i natt.

 

9,5/10

Ah.. dette virker lovende. Elsker Twin Peaks, Wild At Heart og Mulholland Drive. Blue Velvet er jeg litt mer tilbakeholden til. Inland Empire har jeg rett og slett ikke tørt å sett enda. Regner kanskje med at L.H er mest som M.D?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Religulous (2008)

 

Av det lille jeg har sett av amerikansk talkshow-komedier var James Steward og Bill Maher de som meg mest likesinnede. Etter å ha sett denne filmen kan jeg ikke lengre si at sistnevnte er tilfellet.

 

Jeg er på ingen måte en religiøs person, men pga. mitt agnostiske livsyn respekterer jeg at andre tenker anderledes enn megselv. Det gjør dog ikke Bill Maher i denne dokumentaren; han gjør det klinkende klart at han synes alle som tenker anderledes enn ham er idioter. Noe som leder meg til å si at denne dokumentaren burde klassifiseres som ateistisk propaganda.

 

Det virker for min del at Bill Maher på ingen måte ønsket å opplyse sine seere, men heller preke for sine undersotte, samtidig som å provosere sine meningsmotsandere, enn å opplyse folk. Tragisk, spør du meg.

 

I min lærebok skal man ikke gjøre narr av personer som ikke mener det samme som en selv. Man kan opplyse de om de punkter en er uenige, men da på en saklig måte. Dette gjør ikke Bill Maher. Ikke bare spiller han på stereotypene, men bygger og iler de opp.

 

Nei, dette er søppel infotainment av det verste slaget. Jeg er ikke nådig og gir denne høyst usaklige dokumentaren:

 

3 / 10

Lenke til kommentar
Lost Highway kan minne om Mulholland Drive, ja. Den er også en smule bedre og i tillegg vanskeligere å følge i mine øyne. Inland Empire er syke greier. Den skjønte jeg virkelig ikke mye av.

 

 

Er LH og IE skummel? Jeg ble faktisk livredd av Mulholland Drive, mens Eraserhead var bare ubehagelig hodebry

 

Apropos David Lynch: Dette må være den beste scenen fra any serie/film

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Svært mange av mine meniger er vel å anse som høyst kontroversielle, men jeg ser ingen grunn til å formidle disse meningene på en unødvendig provoserende måte. Det vil ikke bringe forståelse for mitt synspunkt hos mine menigsmotstandere eller konvertere de; det vil kun skape "cred" hos de mest fanatiske meningstilhengerne mine.

Lenke til kommentar
Religulous (2008)

 

Av det lille jeg har sett av amerikansk talkshow-komedier var James Steward og Bill Maher de som meg mest likesinnede. Etter å ha sett denne filmen kan jeg ikke lengre si at sistnevnte er tilfellet.

 

Jeg er på ingen måte en religiøs person, men pga. mitt agnostiske livsyn respekterer jeg at andre tenker anderledes enn megselv. Det gjør dog ikke Bill Maher i denne dokumentaren; han gjør det klinkende klart at han synes alle som tenker anderledes enn ham er idioter. Noe som leder meg til å si at denne dokumentaren burde klassifiseres som ateistisk propaganda.

 

Det virker for min del at Bill Maher på ingen måte ønsket å opplyse sine seere, men heller preke for sine undersotte, samtidig som å provosere sine meningsmotsandere, enn å opplyse folk. Tragisk, spør du meg.

 

I min lærebok skal man ikke gjøre narr av personer som ikke mener det samme som en selv. Man kan opplyse de om de punkter en er uenige, men da på en saklig måte. Dette gjør ikke Bill Maher. Ikke bare spiller han på stereotypene, men bygger og iler de opp.

 

Nei, dette er søppel infotainment av det verste slaget. Jeg er ikke nådig og gir denne høyst usaklige dokumentaren:

 

3 / 10

Tror virkelig dette er en dokumentar for meg. Slakting av religioner er mojo!

 

 

Das Leben der Anderen

 

Litt skuffa i grunn i forhold til hype og Oscarstatuett. Var sikker på at filmen skulle være litt mer dypgående i avlytterns psyke og motiv for å plutselig endre mening og hjelpe forfatteren. Virker litt umotivert og plutselig hele greia. Tankevekkende som stiller spørsmål ved nåtidens økende personverninnskrenkning. Dog ikke en film som satt voldsomt hos meg. I mine øyne ble Pan's Labyrinth snytt for statuetten.

 

7/10

Lenke til kommentar

Siste scene av filmen forklarer vel poenget hans med filmen, og det var å vise hvor absurd organisert religion er og hvor lite folk egentlig tenker over det de tror på. Han nevner vel også at han ønsker at ateister og agnostikere skal bli mer vokale slik som kristne er for å vise at de er en stor del av folketallet, samtidig som han ber de som bare er delvis troende om å virkelig sette seg ned og tenke seg om og se på hva de støtter og hva som blir gjort i deres tros navn.

 

Jeg tror ikke han prøvde å overtale svært religiøse mennesker til å bli ateister, han ville bare vise hvor absurde de er og hva de sier når noen faktisk tør å spørre dem spørsmål. Enkelte av spørsmålene hans er utrolige fordi det er sånt man aldri tenker på å spørre - spesielt spørsmålet om man tror at Jesus kommer tilbake/Armageddon vil skje i løpet av de neste 50 årene. Man må nesten se på et menneske med nye øyne når de håper og tror at jorden er 6000 år gammel og vil ta slutt før de selv dør.

Lenke til kommentar

Å påstå at det er kun de religiøse som tror på absurditeter er for meg alt for søkt. Ateister, agnostikere, muslimer, hinduister, etc. tror alle på ting de ikke har fått bevist eller. Alle tror på absurditet som ikke er vitenskaplig bevist. Global oppvarming er vitenskaplig tvilsomt. Vestlig proteksjonisme, som har veldig høyt samtykke i den vestlige verden, er antatt å beskytte samt hjelpe verdens fattige (spesielt inne jordbruk).

 

Verden er så komplisert at mennekset må oversimplifisere ting for å kunne forstå den. Hvilken oversimplifisering som da er rett er vansklig å klassifikasere. For de fleste som ikke ønsker å lese 200 bøker om etikk er bibelen, torah, koraen, etc. gode nok pekepinner. Han viste t.eks. i et par klipp at religion og moderne etikk ikke var uoverkommelig, men disse var på langt like prominente og informative som hans regelrette håning av de troende.

 

Hadde han vist nyansene kunne dette vært en god brobygger, men han valgte å fokusere på motpolene. Det var lavmålsunderholdning som hadde til hensikt å gjøre narr av de som tror anderledes enn en selv. Det er ikke noe som skaper forståelse eller respekt.

Lenke til kommentar
Å påstå at det er kun de religiøse som tror på absurditeter er for meg alt for søkt. Ateister, agnostikere, muslimer, hinduister, etc. tror alle på ting de ikke har fått bevist eller. Alle tror på absurditet som ikke er vitenskaplig bevist. Global oppvarming er vitenskaplig tvilsomt. Vestlig proteksjonisme, som har veldig høyt samtykke i den vestlige verden, er antatt å beskytte samt hjelpe verdens fattige (spesielt inne jordbruk).

 

Verden er så komplisert at mennekset må oversimplifisere ting for å kunne forstå den. Hvilken oversimplifisering som da er rett er vansklig å klassifikasere. For de fleste som ikke ønsker å lese 200 bøker om etikk er bibelen, torah, koraen, etc. gode nok pekepinner. Han viste t.eks. i et par klipp at religion og moderne etikk ikke var uoverkommelig, men disse var på langt like prominente og informative som hans regelrette håning av de troende.

 

Hadde han vist nyansene kunne dette vært en god brobygger, men han valgte å fokusere på motpolene. Det var lavmålsunderholdning som hadde til hensikt å gjøre narr av de som tror anderledes enn en selv. Det er ikke noe som skaper forståelse eller respekt.

Wow, her var det mye rart må jeg si. Kommenterer i morgen hvis ingen andre gjør det grundig.

Lenke til kommentar
Å påstå at det er kun de religiøse som tror på absurditeter er for meg alt for søkt. Ateister, agnostikere, muslimer, hinduister, etc. tror alle på ting de ikke har fått bevist eller. Alle tror på absurditet som ikke er vitenskaplig bevist. Global oppvarming er vitenskaplig tvilsomt. Vestlig proteksjonisme, som har veldig høyt samtykke i den vestlige verden, er antatt å beskytte samt hjelpe verdens fattige (spesielt inne jordbruk).

 

Ateistenes tro på absurditeter påvirker ikke livenes deres i samme grad som religion. Det er der grunnlaget for kritiseringen ligger.

 

Jeg synes likevel det er harry å diskutere mot religion, i mangel på et bedre ord. Det er utdebattert, og fører ingenting godt med seg. Spesielt siden begge sidene vet at de religiøse ikke har mulighet til å bevise noe med logiske argumenter.

 

 

Jeg lurer på hvor mye jeg får ut av Lost Highway, fordi jeg mistet tråden på Mulholland Drive. Dere Lynch-fans, forstår dere mesteparten av filmene på første visning?

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
Er LH og IE skummel? Jeg ble faktisk livredd av Mulholland Drive, mens Eraserhead var bare ubehagelig hodebry

 

Apropos David Lynch: Dette må være den beste scenen fra any serie/film

 

Det er utvilsomt en fantastisk scene.

 

LH og IE er utvilsomt noe av det skumleste jeg har sett av film. Lynch beskriver LH som en noir horror av det 21. århundret.

 

Quicko: Det trengs som regel mer enn en visning for å samle trådene. Det varierer litt fra film til film, men Inland Empire skjønte jeg fint lite av da jeg så den.

Lenke til kommentar

The Wizard of Gore (1970)

 

wizard1.jpg

 

Denne filmen handler rett og slett om en illusjonist som gjør helt syke tryllekunster, som å sage kvinner i to og rive ut gørra fra magen dems og vise fram til publikum. Før han mirakuløst får dem til å bli helt fine igjen. Ikke et arr er å se, helt til....

Jeg skal ikke røpe noe mer, men jeg vil si at denne filmen er en skikkelig b-film. Skuespillet er småmorsomt og teit til tider. Ray Sager gjør en heftig rolle som den pompøse Montag the Magnificent[/i, som har et fantastisk blikk gjennom hele filmen. Jeg vet ikke hva han gjør med øynene, men når han ser meg rett i øya føles det som om jeg blir hypontisert. Filmen har masse små forestillinger, hvor vi får se groteske scener som inneholder både blod og gørr i beste 70-talls-stil. Blodet er helt maling, og tomatsaus, men fortsatt så er det så cheesy 70-talls og b at jeg bare digger det. Må nevne at filmen har en av de beste endingene noen sinne. Jeg simpelthen elsket den, og lo og gråt. Trakk opp filmen til rundt 8/10 på underholdnings-skalen. Anbefales til fans av Braindead, Evil Dead og generelt b-film.

Lenke til kommentar

Storytelling

Regi: Todd Solondz

 

Jeg likte Happiness veldig godt, så jeg ga denne også en sjanse. Filmen var egentlig ganske lik Happiness, så denne ga meg ikke noe nytt. Men filmen var fortsatt meget god, og skiller seg sterk ut. Todd er vel skjent for sine kvelmende historier, og denne var vel like så.

 

Terningkast: 5

 

Scrooged

Regi: Richard Donner

 

Jeg synes alle disse Christmas Carol filmene er meget koselige. Det er vel det eneste som gir skikkelig julefølelse. Men desverre ga meg denne filmen intet julefølelse. Filmen hadde noen morsomme øyeblikk, og filmen holdt meg underholdt. Hva mer trenger jeg av en jule film?

 

Terningkast: 4

 

Religulous

Regi: Larry Charles

 

Jeg har allerede sagt mitt om denne filmen.

 

Terningkast: 4

 

A Christmas Story

Regi: Bob Clark

 

Dette er vel den eneste julefilmen som ga meg ett hint av julefølelse. Men det var fortsatt ikke meget. Filmen var uansett ganske så god og er vel en av de bedre julefilmene jeg har sett.

 

Terningkast: Sterk 4

Safety Last!

Regi: Fred C. Newmeyer, Sam Taylor

 

Har litt sansen for gamle morsomme stumfilmer, og denne var meget morsom. Anbefales om du liker Chaplin, Keaton og alle disse folka.

 

Terningkast: 5

 

25th Hour

Regi: Spike Lee

 

Denne filmen har 2 av mine favoritt skuespillere. Både Philip Seymour Hoffman og Edward Norton spiller i den. Jeg liker veldig godt stilen i filmen. Historien er også chill. Nei hele filmen er jizz in my pants.

 

Terningkast: 6

 

Slumdog Millionaire

Regi: Danny Boyle, Loveleen Tanda

 

Jeg forventet ikke meget, men fikk servert en god dose filmstykke. Filmen kunne minne til tider om city of god. Skuespillet var godt, kameraet var ekstra godt. Musikken hadde også en egen stil, som passet godt inn. Ingen dårlig film dette ja.

 

Terningkast: 5

 

Once Upon a Time in America

Regi: Sergio Leone

 

Denne var akkuratt som jeg forventet meg. En lang lang film med veldig god karakteroppbygging. Det er vel det hele filmen består av. Historien var god, og kamera er god. Man kan også merke at det er Leone på musikken.

 

Terningkast: Sterk 5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...