Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Christmas Vacation (1989)

For en teit film. Teit julefilm, filmen handler rett og slett bare om Chevy Chase og familien, de skal feire jul, så skjer det masse tull. Men (ja, for det er et "men"), jeg får julestemning av denne filmen, og dessuten kjeder jeg meg heller ikke! Så den underholder.. Takk! Jeg klarer heller ikke være særlig kritisk når jeg ser filmer for å få julestemning. God jul!

 

6/10

Lenke til kommentar

Cinderella Man (2005)

 

Hadde kun sett deler av denne filmen fra før, så jeg visste hva det gikk ut på og at den var bra! Nydelig drama, engasjerende og gripende! Samt nydelig musikk og glimrende skuespillere gjør Cinderella man til en vinner. Ikke den aller sterkeste drama filmen der ute, men gasnke sterk. Bokse scenene er også av meget høy kvalitet.

 

Karakter: 9/10

Lenke til kommentar
Takk for filmen! Jeg må innrømme at det gikk noen lys opp for meg nå, men jeg sjønner fremdeles ikke greia med "starchild".

 

Håper jeg liker den bedre neste gang.

2001, som en av de første virkelige ateistiske filmene, behandler overgangen fra ape til menneske i overgangen fra del 1 til del 2. Det er noe av det samme som foregår i overgangen mellom del 2 og del 3. Dette forklares godt i boken, som regnes som en "companion piece" og absolutt hjelper filmopplevelsen. Her er det ingen "boken er bedre" vs "filmen er bedre", de utfyller hverandre som sausen på kjøttet.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
Takk for filmen! Jeg må innrømme at det gikk noen lys opp for meg nå, men jeg sjønner fremdeles ikke greia med "starchild".

 

Håper jeg liker den bedre neste gang.

2001, som en av de første virkelige ateistiske filmene, behandler overgangen fra ape til menneske i overgangen fra del 1 til del 2. Det er noe av det samme som foregår i overgangen mellom del 2 og del 3. Dette forklares godt i boken, som regnes som en "companion piece" og absolutt hjelper filmopplevelsen. Her er det ingen "boken er bedre" vs "filmen er bedre", de utfyller hverandre som sausen på kjøttet.

Jeg har ikke noe problem med å forstå det med overgangene, men jeg klarer ikke å se hva den sorte blokka symboliserer. Help me!

Lenke til kommentar

 

Den første svarte blokken ble sendt til jorden, og sannsynligvis alle planeter de som sendte den fant som hadde potensiale til intelligens. De fant aper, som er egentlig svært avanserte dyr, og leverte en gigantisk svart blokk med informasjon som gjorde at apenes evolusjon til menneske ble forskyndet med mange tusen år. De lar også en svart blokk ligge igjen på månen, slik at når menneskrasen utvikler seg til å bli intelligent nok til å komme seg til månen så vil de kunne være intelligente nok til å forstå at det finnes annet liv i universet og vil kunne kommunisere med dette avanserte livet. I det de ankommer månen og oppdager blokken så sender den et signal til en tredje blokk ved Jupiter (Saturn i boken) for å peke mennesker i den retningen. De tar skipet dit, Dave går gjennom blokken som er en portal til verdenen til disse avanserte vesenene og akkurat som med apene så hyperutvikler de Dave til å bli det neste stadiet i utviklingen - en Starchild.

 

Der er en enkel og grei forklaring, hvis det var noe mer du lurer på så er det bare å ta det over PM.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe problem med å forstå det med overgangene, men jeg klarer ikke å se hva den sorte blokka symboliserer. Help me!

 

Må den symbolisere noe da? Jeg synes noe av det mest interessante med monolittene var at de aldri ble forklar. At ingen kunne finne ut av den.

 

Forutsetter man at man ikke kan bevege seg raskere enn lysets hastighet, og ønsker å utforske en galakse er den mest effektive måte å gjøre dette på å bygge en maskin som reiser til et solsystem. Å sende en maskin til hvert solsystem i en galakse vil ikke bare ta alt for lang tid, men også kreve mer mineraler enn vi har tilgjengelig i vårt solsystem. Løsningen på dette problemet er å lage en maskin som reiser til et solsystem, replikerer seg og sender replikantene til nye solsystem. Det skulle vist bare ta ca. 500 millioner år å utforske en galakse med dette prinsippet. Navnet på dette konseptet stammer ikke overraskende fra science fiction litteraturen, men hva det er husker jeg aldri.

 

Monolitten i 2001 er en slik maskin. I filmen ble ikke monolittens hensikt avslørt siden produsentene ønsket å mystifisere den, men det skal til min kjennskap være forklart i boken.

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar
Må den symbolisere noe da? Jeg synes noe av det mest interessante med monolittene var at de aldri ble forklar. At ingen kunne finne ut av den.

Vel, jeg er en person som må ha svar, eller i det minste en teori på alt. Når jeg er så lost at jeg ikke klarer å komme opp med min egen teori, da trenger jeg inspirasjon. Det er kun inspirasjon jeg spør etter.

 

Edit: Ah, takker så mye! Meget interessant btw.

Endret av Lawliet
Lenke til kommentar

The Nightmare Before Christmas

 

post-67791-1230212896_thumb.jpg

 

Fantastisk voiceacting, visuelt, stemning og ikke minst musikken. Skapningene og byene er så utrolig bra laget at man kan ikke annet enn å glise når man ser på.

Historien er noget tynn/enkel, men er mer enn nok til å underholde meg ihvertfall.

Jeg får ikke helt julestemning av dette, men det kan ha noe med at skjeletter, Oggie Boggier, vampyrer og andre vesener jeg ikke forbinder med jul, prøver å synge jule inn.

 

post-67791-1230212901_thumb.jpg

 

God jul fra meg og Jack Skellington the Pumpkin´ King

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...