Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

I det minste har ikke Uwe regissert denne selv, han er vel bare produsent. Uansett vet du at det bærer galt avgårde når de plutselig har gjort Carnby asiatisk :blink:

Det er jo noen ok navn på rollelista også... Lance Henriksen, Danny Trejo, Michael Paré og sønnen til Sean; Jason Connery. Men det har vel vist seg før, at ok skuespillere ikke kan redde filmer som Boll har hatt en finger med i spillet på.

Har ingen planer om å se denne tror jeg.

Ja, han er bare produsent, men det holder i massevis. :p

Lance Henriksen er en meget bra skuespiller, men han har vel ikke hatt noen bra roller på en stund? Danny Trejo likeså. Kommer ikke på hvem michael Paré er i farten, og ha sønnen til Sean Connery med er som å høre datteren til Elvis synge. Talentet går ikke automatisk i arv. :p

Nei, kanskje like greit å styre unna denne. Langt unna. Laaaaang unna. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Max Manus

Lenge sida har jeg hatt så store forhåpninger til en film overhodet. Oppskriften var helt i min gate - norsk film om andre verdenskrig med et solid budsjett. Filmen levde virkelig opp til forventningene men samtidig så var noe av det jeg fryktet der. Traileren viser så og si alle sekvensene eller sabotasjene. Det blir på sett og vis ikke en særlig spennende film når man vet hva som kommer til å skje i hver eneste scene, f.eks da Gregers Gram blir skutt og detter gjennom vinduet. Dette ble allerede avslørt i traileren. Håndverket er virkelig herlig med et veldig rikt detaljenivå, effektene er gode for å ikke snakke om hvordan de har klart å forvandle Oslo og sette en autentisk stemning. Skuespillet til Hennie er vel hans beste så langt men han jeg føler skinner ekstra godt er Christian Rubeck som Kolbein. Han har virkelig en form for karisma og troverdighet i måten han utfører dialogen på som jeg ikke klarer å sette fingern på, men som jeg likevel elsker. Forholdet mellom Max og Tikken fungerte godt - det føltes aldri påtvunget. Håper inderlig at filmen selger i bøtter og spann fordi jeg vil definitivt ha flere påkosta norske filmer. Får håpe trenden blir slik.

9/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Max Manus (2008): Det er greit å sitte seg ned etter uker med støy og krangel, hvor 50 år gamle diskusjoner er blitt vekket til livs igjen, for å se hva alt spetakkelet dreier seg om. En norsk film om en av landets krigshelter, med Manus i spissen. Noen hevder denne er glorifisering, de må ha uttalt seg før de så filmen. Den er en temmelig nøktern og rett-frem fremstilling som gjennom det meste av filmen er litt over middels god. Det er noen sabotasjeaksjoner tilført litt ekstra spenningselementer og det hoppes veldig i tidsforløpet. Målt opp mot utenlandske klassikere som Schindler's List, The Pianist og Der Untergang føles den lenge ganske blek, dog fortsatt grei nok. Sjarm har den i hvert fall.

Det skjer så noe uventet, filmen går mott slutten og det er en spesiell sekvens som fester seg. Den viser seieren med alt som er tapt. Den biter seg fast og er noe av det mest gripende jeg har sett på film. Der og da klarer filmen å sabotere mine planer om å slakte norske kritikere som gir denne så forbanna bra karakterer til norske filmer, som undergraver deres integritet og autoritet som filmanmeldere. For dette ble en skikkelig god film i en sluttspurt som fanger opp krigens virkelige grusomhet. Den er ikke skudd og bomber, overdreven skriking eller vandrende zombier. Jeg er hverken noen sterk tilhenger av norsk film eller en særlig patriotisk kar som ukritisk støtter alt motstandsbevegelsen foretok seg. De siste ukene har jeg til og med blitt smått skuffet over "Kjakan"s måte å behandle en kritiker på. Denne filmen er god og den er gripende, til tross for enkelte åpenbare svakheter. Dette er ikke Rambo, men skjebnen til en ekte person og uansett hva som var fiktivt her så tok siste akt på kornet det som gjorde denne filmen nødvendig. Med det var den ikke lenger en blek sammenlignet med Schindlers List, The Pianist og Der Untergang.

9/10

Lenke til kommentar
Dude, et par spoilers der du bør sette i spoilertag.

Jeg visste ikke at Gregers ville bli skutt..

Som Tjalla skriver, ble dette avslørt allerede i traileren. Og for guds skyld, det er da en sann historie som 99% av den norske befolkning kjenner til!

Lenke til kommentar

Som Tjalla skriver, ble dette avslørt allerede i traileren. Og for guds skyld, det er da en sann historie som 99% av den norske befolkning kjenner til!

Det er da ikke alle som vet dette? Og hva med de som ikke har sett traileren? Jaja..

Lenke til kommentar
Max Anus

Du er tøff azz... Filmen heter Max Manus.

Max Manus ble sett i dag. Helt klart hypet opp i norske medier, men alikevel noe av det beste Norge har produsert. Skuespillet er faktisk ganske bra, men noen av personene som har små roller er latterlig dårlige. Musikken i filmen kunne man gjort mye mer ut av. Fikk aldri den magiske stemningen som man får i enkelte filmer. Når man måler den opp mot internasjonele storfilmer som Schindler's Liste og Pianisten stiller den ikke veldig sterkt.

Gir den 7/10, siden jeg er såpass snill i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har sett traileren men visste ikke at han døde før jeg så filmen. Har desverre lest for lite om Oslogjengen fra krigen.

Max Manus

Jeg kan si meg enig i de fleste anmeldelsene som er gitt tidligere i tråden. Det jeg er noe uenig i er kritikken av hvordan humor blir brukt i filmen. Det var kanskje en gang at det ikke passet inn for min del. Ellers var det naturlig - de var jo ikke folk som bare satt og pussa på pistolene sine og så barsk inn i veggen mellom hvert oppdrag.

Syns alltid det er vanskelig å gi karakter på film, men jeg går for 8/9 av 10

Endret av Arthemax
Lenke til kommentar

Siste filmen jeg så var To catch a thief. Grei nok film. Ikke blant de beste Hitchcock-filmene. Cary Grant spilte en tidligere juveltyv som ble anklaget for noen stjålne smykker på den franske rivieraen. Og så bel det masse styr med at han stakk av fra politiet og prøvde å renvaske navnet sitt. Og inni alt dette ble Grace Kelly innblandet som en bortskjemt rik jente med følge av moren sin.

6/10

Lenke til kommentar

Jeg tror neppe at 99% av befolkningen i det hele tatt hadde hørt om Max Manus før filmen. Try 9%.

Lenke til kommentar
Noe av humoren var grei, men

"Har dere bada?" under sabotasjen av Donau likte jeg ikke.. Mange i salen lo, jeg bare rynket på nesa.

Men ville det vært riktig å ikke ta det med om det faktisk ble sagt i virkeligheten?

Likevel er jeg selvfølgelig enig i at det er unødvendig å dikte opp slike episoder for humorens skyld.

Lenke til kommentar

Jeg tror neppe at 99% av befolkningen i det hele tatt hadde hørt om Max Manus før filmen. Try 9%.

Aldri hørt om Max manus egentlig ... før nå. Er jeg uvitende da :ermm:

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...