Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Max Manus

 

Vel hjemme fra en helvetes god kveld på kinoen. Jeg hadde jo store forventninger til denne filmen, ikke bare var det den dyreste norske filmen noen sinne, det var også den eneste norske filmen på år og dag jeg hadde noe tro på. Og alt ble innfridd! Dette er en veldig god film, og la meg si med én gang: se den! Kom deg på kino!

 

Endelig har Norge en god storfilm å legge på bordet. Det er lett å se at Max Manus hadde et stort budsjett, set-ene, kostymene og alt slikt er på nivå med de største amerikanske produksjonene. Årstallet og miljøet er troverdig, ikke nok med det, det er inviterende og spennende. Det er noe veldig kult med konspiratorer som trykker motstandspropaganda i støvete kjellere. Alt av foto, lyd, musikk, CGI osv er veldig bra, laaangt over det meste av norsk film noen sinne. Selvsagt gir ikke denne anmelderen noe fordeler til filmen på grunn av nasjonalitet, men jeg må innrømme at det er kult at lille Norge viser hvor høyt nivå det er på filmindustrien vår. Nå gleder jeg meg til å se hva som kommer i påfølgende år.

 

Historien og manus (oh, the pun) er solid. Masser av humor og kule linjer, bra levert av gode skuespillere. (Ja, gode faktisk!) Aksel Hennie overrasket, jeg ble faktisk overasket over det faktum at jeg ikke kunne klage på skuespillet. Filmen er veldig emosjonell, og jeg både lo og følte noen tårer presse på. Herlig greier.

 

Uten å måtte ty til flisespikkeri blir det vanskelig å kritisere Max Manus, men likevel blir den nok litt for anonym blant herskaren av lignende filmer.

 

8/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sans soleil (1983)

 

sansup2.jpg

 

Da fikk jeg endelig sett en av Baderings store favoritter, Sans soleil.

 

Det man får servert er en kvinnelig fortellerstemme som forteller historien til en verdensomreisende kameramann, sammen med bildene han har fanget. Filmen kan lettest sammenlignes med poesi, for det er det den er. En filosoferende reise om livet, som er både fascinerende og unik.

 

Problemet er at poesi til tider kan være dørgende kjedsomt. I løpet av de 100 minuttene filmen varer begynner tankene mine til tider å vandre, spiller gitar o.l., og det er sjelden et bra tegn når jeg ser film. Heldigvis inneholder også filmen noen fantastiske øyeblikk som redder den inn for min del, og da snakker vi også hakeslipp-bra. Når narrasjonen og bildene virkelig treffer meg, skapes det magi.

 

Noen vil nok påstå at Sans soleil bare er pretensiøst søppel, noe jeg er uenig i, men den er nok ikke for alle. Den var jo ikke akkurat breathtaking for min del heller, men jeg er uansett er glad jeg har fått med med denne. Ikke en film jeg vil se igjen med det første, men som blir spennende å ta et gjensyn med etter tid og stunder. Synes alltid det er vanskelig å sette karakter på filmer som dette rett etter visning, og føler kanskje jeg burde latt inntrykkene synke litt bedre inn først. Men frem til neste visning setter jeg en foreløpig:

 

7/10

Endret av mOkk
Lenke til kommentar

Max Manus

 

Yessda, da var det dagens tredje film (juleferie ftw) og den norske filmen med størst budsjett noensinne. Den omhandler motstandsbevegelsen og er fokusert rundt Max Manus (Aksel Hennie) og hans nærmeste krets av sabotører.

 

Det som gjorde at jeg virkelig ble dratt inn er måten de har forvandlet Oslo på. Gater fulle av marsjerende tyske soldater, tyske flagg og generelt sett bare gjennomførelsen av hvordan det kunne ha sett ut i Oslos gater i denne tidsperioden.

 

Jeg må bare si at filmen har meget gode produksjonsverdier, med flott kinematografi, spesialeffekter og actionsekvenser som en aldri har sett makan til i norsk film. Også CGI ble brukt med moderasjon i filmen, slik at en unngikk fellen med å pøse på med CGI som ofte resulterer i at det bare ser falskt ut.

 

Nok om det tekniske, la oss bevege oss over manus, skuespilleri og andre detaljer i filmen. Både skuespill og manus er tider litt variabelt, men det holder som regel et ganske høyt nivå. Jeg var faktisk veldig fornøyd med Aksel Hennie, Knut Joner og Nicolai Cleve Broch. Agnes Kittelsen som jeg vet har sett et sted (DNS?) gjør også en god rolle som "Tikken".

 

Er en del av anmelderne som har klaget på mangel av nyanser i filmen, men jeg synes akkurat er bra slik det er. Filmen er selvsagt patriotisk og portretterer oss nordmenn langt bedre enn tyskerne, men det er endimensjonelt på en måte slik at tyskerne bare er onde satanister og vi er de "snille". (lang setning!)

 

Totalt sett var dette en meget tilfredsstillende filmopplevelse, da det var en del bra skuespill, godt driv, og filmen er meget god underholdning.

 

Som Speik sier så er ikke dette nyskapende, men det er absolutt et skritt i riktig retning for norsk film og noe som viser at vi kan få til storproduksjoner, med både form og innhold på riktig plass. Dette er en film som ikke bare er god for å være norsk, den står på egne ben som "god".

 

8/10 - Svært God

 

Det er jo selvsagt at ikke alle kommer til å like filmen, men jeg anbefaler dere å se den da dette er noe av det største (i forhold til budsjett/produksjonsverdier) som er gjort her til lands og det er absolutt verdt en titt.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
[The Day The Earth Stood Still] Verste mølet jeg har sett på årevis på kino, har ikke kjedet meg så mye på kino siden POtC-3. Denne filmen ga meg ingenting. Eneste jeg småhumret over var at stakkars Keanu kom til verden i et super hightech romskip, også måtte han sitte på i en sur Honda.

 

Jojo... men når du går til en sånn film BØR du vite hva du går til. Det FØLGER en viss Hollwyood dommedagsformula. Det MÅ man akseptere. Det er ingen fantastisk film, men det er en grei popkorn-i-høstmørket-verden-går-under film. Synes 2/10 er vel strengt :)

 

The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor

7/10

 

Hmm. Likte de to første. Kanskje jeg gir den en sjans alikevel :)

Lenke til kommentar

http://www.imdb.com/title/tt0479952/

 

Madagascar II - Escape From Afrika (original tale)

 

Det er sikkert mange som synes jeg er barnslig nå - og det driter jeg i! For Madagascar var morsom, og litt voksen til animasjonsfilm å være. Det synes jeg Madagascar II er også. Tror faktisk jeg lo ennå mer og bedre av toeren enn originalen. I begynnelsen av filmen synes jeg den pushet VEL hardt for å etterfølge originalen, noe som gjorde det litt "akward" iblandt. Men når den først kom til seg selv og fant sin egenhet så var det mange, mange øyeblikk hvor jeg og nesten alle andre som satt i salen lo både grovt og høyt. Inkludert mange voksne mannfolk. Var stort sett bare ungdom og voksne på originalversjonen uansett. Stemningen i salen var veldig god, og humoren slo godt ann, helst i de litt eldre rekkene (25-30+) som forstod mange av referansene i filmen. Et par scener hadde meg brølende med latter, og ja, jeg hadde en tåre i kroken av øyet, av latter. Det er noe spesielt ved å se komedier på kino... latter er smittsomt. Ikke sikkert den er like morsom på DVD.

 

Se opp for apekattene, pingvinene, og Moto Moto! Hvis ikke de får dere til å le høyt og masse så er det noe galt med humoren :)

 

8/10 (på premisset at den er underholdende, morsom, familievennlig, og ikke noen stor filmatisk prestasjon eller oscarverdig) (PS. følg også godt med på teksten i Moto Moto sangen)

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar
Sans soleil (1983)

 

Da fikk jeg endelig sett en av Baderings store favoritter, Sans soleil.

:new_woot:

 

 

En veldig flott sak. Jeg kan forstå at den kan være litt tung sånn sett, og den burde nesten bli sett under optimale forhold. Undertegnede ble trollbundet fra introen av, og fikk ikke noe problem med det, men om du først faller litt ut mister man jo en del. Jeg (og sikker mange andre) har samme problem med The New World for eksempel ;)

Endret av Badering
Lenke til kommentar

Ja, det er mulig den hadde prestert litt bedre under optimale forhold som du sier. Ble sett litt sent på kvelden tror jeg. I tillegg savnet jeg engelsk teksting på DVD'en, så det var til tider litt vanskelig å få med seg alt som ble sagt.

Endret av mOkk
Lenke til kommentar

Funny Games (1997)

Haneke setter filmvold i perspektiv, og resultatet er ubehagelig og tankevekkende. Regien er orginal og solid, og han klarer å få frem budskapet på en spennende og uhyggelig måte. Jeg lot meg underholde av de grusomme handlingene som ble fremstilt i filmen. Haneke lykkes utvilsomt i å få seeren til å føle seg som en medskyldig.

Funny Games er også fantastisk velspilt, og jeg kunne ikke annet enn å la meg fascinere av de to psykopatene. Dette var så absolutt en engasjerende og minneverdig filmopplevelse.

 

9/10

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Jeg så Lars and the real girl i går. (Obs, pass å å ikke lese for mye spoilere i linken om du vil se den).

 

Handler da om Lars, som er en ensom fyr i en liten by. Han bor i garasjen til broren sin, som er gift. Dama til broren fatter litt interesse for Lars, men mest fordi han er en litt merkelig ensom skrue. Plutselig en dag forteller han at han har truffet ei dame over nettet. Det viser seg da at det er en sexdukke :p Forholdet er imidlertid ganske platonisk, da "hun" "sover" i huset til broren ("hun" er dypt religiøs må vite). På en eller annen rar måte blir Lars' nye dame deltagende i lokalsamfunnet, kjørt rundt i rullestol.

 

Endel pinlige øyeblikk, noen morsomme og noen alvorlige. Helt grei film, men kanskje ikke så morsom som den kunne ha vært? Men skuespiller-prestasjonene, spesiellt som Lars, synes jeg var veldig bra.

 

Karakter ja, sånn ca 6-7/10.

Lenke til kommentar

The Dark Knight

 

joker-dark-knight-3.jpg

 

Jeg har aldri sett Batman Begins, så jeg vet ikke hvordan den er. Men jeg har hørt at Dark Knight starter

der Batman Begins sluttet.

Det hele starter med bankran og filmen utvikler seg eksemplarisk.

 

 

Konklusjon:

 

Dark Knight har noen skikkelig gode skuespillere med i filmen, da snakker jeg om Heath Ledgar og Christian Bale.

Heath Ledgar spiller Joker'n strålende, måten han spiller på og oppfører seg på. Heath Ledgar skal ha kudos, og Christian Bale.

De er perfekte i de rollene de spiller, jeg har aldri vært fan av Batman filmene, men denne er et godt unntak.

Filmen er så dyp og mørk at du liker den. Dette er en film som jeg kan anbefale for dere som ikke er fan av Batman og som ikke har

sett Batman Begins og de andre filmene.

Filmen når ikke helt opp på 10'ern, mtp. hvordan filmen slutter. Men, mao er dette en strålende film.

 

 

9/10

Lenke til kommentar
Syns folk kan slutte med det popcorn-snakket når det gjelder halvbra filmer. Popcorn er jo faen ikke godt engang. Og det gnisser mot tennene så jeg får frysninger og knirkelyder når man tygger det, pluss at steinene setter seg fast mellom tenna.

What's the big fucking deal?

 

Gretten i dag, du eller? ;)

 

Prøv å ha littegrann respekt for at folk har forskjellig smak - både når det gjelder film - og popkorn :)

Lenke til kommentar

Har sett en del film nå siden jeg bare har lugget og svetet i lakenene med feber. Men tar to kjappe nå.

 

Korsfarerne(2008)

 

Så denne i går. Vil ha mine 50 kr tilbake. Det endte med at jeg og kameraten min satt i 3 timer og komenterte og etterlignet alt som var dårlig. Vi to hadde det gøy i de .. 3 timene, men aldri om jeg hadde klart det alene eller med en seriøs person.

 

Deer Hunter

¨

Denne likte jeg veldig godt. Jeg har en veldig sans for full Metal Jacket som er litt i samme gate. En liten morsom ting før jeg går dypere i anmeldelsen: Da jeg så denne så så jeg da han skuespilleren fra athorbs avatar så jeg sa høyt til broren min "Det er jo Athorb!". Han så merklig på meg og jeg følte meg ganske dum da. Men nok om det.

 

Filmen var jo bra, men selfølgelig litt langdryg i feks begynnelsen. Men en del scener har så og si brent seg fast i minnet. siste scener med da "athorb" var virkelig heftig. Jeg klarer bare ikke og glemme fjeset hans. Denne filmen fokserer mer på soldatenes mentalitet.

 

Hvis du liker filmer som potc, xXx, fast and the furious, micheal bay filmer osv og ikke liker filmer som gudfaren, full metal jacket osv så ikke se den.

Men liker du dype filmer så se den. Jeg tror personlig jeg ville ha syntes den var bedre om jeg hadde ventet med og se den. Jeg er enda litt for ung, så hvis du enkelt og greit vet at du liker dype filmer så, go for it.

 

Konklusjon: god

Lenke til kommentar

Serenity og Firefly

 

500år i fremtiden har mennesket funnet seg et nytt solsystem og bosatt seg på forskjellge planeter.

Borgerkrigen mellom Alliance og The Independent Faction(Browncoats) er over og kaptein Malcom(som er en krigsveteran på Browncoats side) og hans mannskap på Serenity tar på seg forskjellige jobber og raner.

Serien Firefly tar for seg historien til mannskapet på Serenity og forskjellige eventyr de er sammen med på.

 

Det som preger filmen og serien er det som kalles bra effekt arbeid. Musikken er heller ikke noe som man forventer å høre i en si-fi film/serie

Aukustisk gitar og fiolin

. Skuespillerenes posisjon i bildet er til tider overraskende positive også bruken av utradisjonelle kamerafunksjoner(aktiv zoom og ufokuf/fokus) passer serien bra(la ikke merke til om de brukte det i filmen også).

 

Filmen Serenity er slutten på serien Firefly, men funker fint som underholdningsfilm. Vil du ha en mer kompleks bakgrunnshistorie ser du Firefly først.

 

Serenity - 7/10

Firefly og Serenity - 9/10

Lenke til kommentar
Deer Hunter

¨

Denne likte jeg veldig godt. Jeg har en veldig sans for full Metal Jacket som er litt i samme gate. En liten morsom ting før jeg går dypere i anmeldelsen: Da jeg så denne så så jeg da han skuespilleren fra athorbs avatar så jeg sa høyt til broren min "Det er jo Athorb!". Han så merklig på meg og jeg følte meg ganske dum da. Men nok om det.

 

Filmen var jo bra, men selfølgelig litt langdryg i feks begynnelsen. Men en del scener har så og si brent seg fast i minnet. siste scener med da "athorb" var virkelig heftig. Jeg klarer bare ikke og glemme fjeset hans. Denne filmen fokserer mer på soldatenes mentalitet.

 

Hyggelig å bli gjenkjent. Visste du at jeg vant Oscar for rollen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...