Stoop kid Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Epic: http://wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn?s=epic Epos/Epikk http://no.wikipedia.org/wiki/Epos http://uit.no/getfile.php?PageId=977&FileId=1055 Episk på "engelsk" (gresk): http://www.google.no/search?hl=no&q=de...3%B8k&meta= Har ikke sett filmen Infenso kaller episk, men du burde uansett være mer sikker i din sak før du/dere begynner å pirke på andre. Jeg må flire over at du på forhånd kritiserer kildene når det er din tur til å bli kritisert, etter at du linket til Wikipedia da du skulle fremme din sak. Dette er forresten pensum i norsk på VGS, det er ikke verdens mest gjemte informasjon. Som sjanger i film/litteratur er riktignok episk film temmelig lik epic film, men det er noe som har kommet i ettertid, og ikke ordets egentlige betydning. Jeg ville heller kalt det storslagne/grandiose filmer. Endret 14. desember 2008 av Quicko Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Romerrikets fall 4/6 Standard gladiatorfilm.....Guinness synes jeg virker litt for snill til å spille Cæsar , litt for julenisseaktig i skjegg Fine kostymer & kulisser , typisk komplott-for-å-kverke-Cæsar handling....grei nok summar sumarum. Endret 14. desember 2008 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg fikk endelig sett National Lampoon's Christmas Vacation, og jeg må si at den falt i smak. Den er så latterlig at den er ganske morsom. De andre National Lampoon's er stort sett bare latterlige. Chevy Chase er kongen av halvræva filmer. Syns også 50 Cent gjør en respektabel innsats i denne [Righteous Kill] filmen. Jeg sier som mora mi jeg. "Hva FAEN gjør han negeren i en film med Pacino og han andre mafiakaren?" The Green Mile er jo en fantastisk film. Tja... den er dramatisk. Synes ikke den er så himla fantastisk, men den er utrolig emosjonell og grusom på det planet. BB skuffet, men denne var fantastisk Batman Begins var den beste Batman filmen noen gang laget... inntil Dark Knight kom ut. Uenig i at den skuffet, da den la hele det fantastiske grunnlaget for Dark Knight. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Année dernière à Marienbad, L' (Last Year at Marienbad) Regi: Alain Resnais Helt helt fantastisk film dette her. Trollbindene ifra start til slutt. Filmen kunne minne litt om La Jetée, ihvertfall på stemningen. Filmen handler ihvertfall om en mann som møter en dame på et hotell. Og han er sikker på at det var samme dama som han møtte året før, men hun skjenner han ikke igjen. Dermed så får man se tilbake i tid, og hvordan han husker hendelsene. Hele filmen føler ut som en drøm. Dialogene er poetiske og vakre, kameraføringen er fortryllende og ikke minst stemningen er trollbindene. Anbefales høyt til folk som liker poetiske filmer med trollbindene effekt. Terningkast: Veldig nærme 6, veldig nærme perfeksjon. ________________________________ Gran Torino Regi: Clint Eastwood Jeg må si at traileren virkelig gir feil informasjon. Jeg trodde jeg skulle se en action fyllt macho film, noe det ikke er. Men det er egentlig positivt, fordi slike filmer er det nok av. Clinter'n er virkelig er storform når det gjelder regi. Million Dollar Baby var god, Letters from Iwo Jima var en god affære, Mystic River er også en veldig god film. Stopper ikke der, fordi Gran Torino var virkelig en solid film. Desverre så var det veldig mye dårlig skuespill i filmen som trakk det litt ned. Men ikke mye, ender på en: Terningkast: 5 Endret 14. desember 2008 av BadSmile Lenke til kommentar
Badering Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 The Sweet Hereafter! Année dernière à Marienbad, L' (Last Year at Marienbad) Oi, disse to har jeg hatt lyst til å se i lang tid. Kanskje på tide å anskaffe dem snarest. Du bør sjekket ut Morvern Callar, Uin Viel, tror den er i samme spekter. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Ang. poenget med NCFOM: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Det er ikke tilfeldig at boka/filmen (i og med at filmen er en temmelig nøyaktig gjengivelse av boka må man nesten kritisere de for de samme tingene) er satt til 1980. Verden er i forandring, som sheriff Bell erfarer. Ting er ikke så enkle som de var før tiden. Dette er starten på jappetiden bl.a., og verden blir et stadig vanskeligere sted å manøvrere seg i for enkle mennesker som ham. Denne ukontrollerbare utviklingen er vel Anton Chigurh ment å symbolisere. Sett fra det synspunktet synes jeg egentlig alt denne karakteren gjør gir gjenklang på en eller annen måte, og sånn sett er jo filmen en ganske fin allegori. Og utenom dette har jo NCFOM en hel masse å by på, prikkfritt håndverk, god regi, flotte karakterer (selv om det kanskje ikke var Coensa som skapte dem i første omgang, men de har jo et enormt talent når det gjelder å bringe interessante karakterer til live), nydelig foto, gode skuespillerprestasjoner, den perfekt fåmælte noir-stemninga, og dessuten er den sinnsykt spennende og engasjerende hele filmen ut. Så får det være at den ikke har karakterutvikling i klassisk forstand. Lenke til kommentar
Montag Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Le souffle au coeur (Louis Malle, 1971) Franskmennene vimser ikke rundt grøten når det kommer til oppvekstskildringer - fjernere fra et sentimentalt, rosenrødt hollywoodsk tilbakeblikk på ungdomstiden kan man vel knapt komme. Dette er IKKE filmen man setter på i hyggelig familielag for å si det sånn. Vi følger en 15 år gammel gutt, Laurent, fra øvre fransk middelklasse i hans seksuelle oppvåkning på 1950tallet. Guttungen har to eldre brødre, og disse er - i likhet med sin lillebror - noen utålelige, bortskjemte pøbelfrø. Disse gjør selvsagt hva de kan for å "hjelpe" sin veslevoksne lillebror med hans sexliv - de bringer han bl.a. med seg på bordell, og der inntreffer noe som man vel nesten kan kalle pseudopedofili. Familien til Laurent framstilles i grove trekk som noen selvtilfredse, insulære og arrogante tullinger. Laurents mor er frapperende irriterende spilt av deilige Lea Massari. Hun gjør en god rolle som moren som ikke klarer/ har lyst å innrømme morsrollen overfor seg selv, men i stedet velger å oppføre seg som et uansvarlig søsken/jevnaldrende kompis i samværet med sine tre barn. Mens Laurents mor i høyeste grad er en barnlig sjel, er hans far derimot av den strenge patriarkalske typen. Laurent, som er svært glad i sin vakre mor, har et ganske så anstrengt forhold til faren. I bunn og grunn misliker han faren sin intenst - noe han også innrømmer overfor moren i en intim betroelse. (Oedipus, anyone?) Malle er slett ikke redd for å ta for seg tabuer, og denne filmen ble møtt med mye oppstand da den kom grunnet incesttematikken. Laurent forgudes av moren sin, og han gjengjelder hennes kjærlighet på et ganske så direkte vis mot slutten av filmen. Man kan si at Malle gjør denne scenen på en nonspekulativ måte (lite naken hud, headshots etc), men det gjør det ikke mindre ekkelt å se på. (I tillegg hinter Malle til pedofili i de geistliges rekker.) Selv mer enn 30 år etter at den hadde premiere, er det bare å konstatere at Malles film fortsatt har evnen til å vekke ubehag. Dette faktum samt det totale fravær av sympati Malle generer overfor sine karakter - som alle er mer eller mindre avskyelige - gjør at jeg ikke blir å se denne igjen med det første. Allikevel en meget interessant opplevelse så lenge man vet hva man går til. Endret 14. desember 2008 av Montag Lenke til kommentar
Badering Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Ganske solid håndverk som vanlig av Malle, selv om jeg på en måte savner en mer synlig og konstant stil fra han. Han er og blir veldig ordinær sånn sett. Murmur of the Hearts største feil er mangelvare av interessante karakterer. De er bare irriterende, og ikke på en god måte. Føler at filmens utgangspunkt er utmerket, men den bare graver og graver videre på sin egen grav når karakterene ikke har noe spennende ved seg what so ever. Festsekvensen er herlig dog, men nå har jeg en forkjærlighet for slike scener også Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 The Day The Earth Stood Still (1951) Da var denne klassikeren sett, og jeg må si jeg likte filmen veldig godt. Ble interessert grunnet den usette remaken ruller på kino-lerretet these days. Filmen hadde bra spesialeffekter, fra klipping og bra lyd, samt skikkelig go' 1950s-skuespill Jeg vil ikke avsløre noe av plotet utenom at filmen begynner med at en UFO lander i Washington. Hva er det nå inni denne UFOen? Det får du svaret på om du ser The Day The Earth Stood Still. God sci-fi. Meget god. Anbefales. 8 / 10 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Kanon CypheroN! Herligt å se at du likte den! Du fikk en pluss i boken fra meg! Blir spennende å se hva du vil synes av remaken. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Remaken skal jeg nok ikke se før den kommer på DVD, tror jeg. Fikk jeg minus nå? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Veldig enig. En av de få 50-talls sci-fi'ene som faktisk er gode og ikke bare søte fordi det er så naivt dårlig (sett med moderne øyne). Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Må si at romskipet (og inni) var spesielt bra laget. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 THE DAY THE EARTH STOOD STILL (2008) Remaken av en klassiker lever selvsagt ikke opp til originalen (om man da tar evolusjon i teknikk i betraktning, alt nytt av scifi er selvsagt teknisk bedre enn sine forgjengere) - MEN det er en helt greit popcorn film i kulda og vintermørket. Keanu Reeves er egentlig perfekt som robotmann fordi han egentlig bare har ett ansikt, én stemme og en emosjon å fremvise, og gjør egentlig en noe mer overbevisende rolle som weird-alien-dude enn jeg hadde regnet med. Resten er helt greit, og det er en liten tvist på "dommedags"-filmer, men er ikke i nærheten av å inspirere noen særlig frykt, og man føler hele tiden at han egentlig er ganske god av seg, og ikke har spesielt lyst til å ødelegge oss. 5/10 (men bare fordi jeg elsker popcorn scifi) Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Eagle Eye (2008) Nytes best med avskrudd hjerne. Jeg prøvde, men selv da ble det til tider for tullete. Men okey, tempoet er høyt og noen godkjente actionscener ble det, men jeg ser heller Enemy of The State igjen. En bedre historie, som stort sett ikke tyr til alfor mange ekstraordinærheter kun for å være ekstraordinær. - Middels Endret 14. desember 2008 av DoktorBacon Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 The Day The Earth Stood Still (1951) Jeg snurrer denne igang en sen søndagskveld. Jeg er i perfekt humør for akkurat denne filmen, og forventningene er på plass. Jeg merker fra sekund 1 at jeg vil like filmen. Og det gjør jeg så til de grader. Den fanget meg og holdt meg fast i 90 flotte minutter, uten at jeg kjedet meg det minste. Å se god gammal sci-fi, UFO, roboter og folk fra det ytre rom i en film fra 1951 varmer en filmelskers hjerte. Skuespillet er fantastisk og holdbart. Jeg vil ikke røpe noe av det som skjer i filmen, men velger heller å si som bakpå IFA-pastillboksen; "Anbefales paa det aller varmeste!" Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Den klassikeren blir enda bedre om man også setter seg inn i hvilken enorm "nyvinning" den var, grunnet "tidsånden" som rådet. I en tid hvor det ikke skulle kritisere annet enn mot kommunismen ble det et vågalt kritisk søkelys på hva USA faktisk drev med. Ikke bare flott underholdning, men også en samfunnsviktig film som står som en stor klassiker Lenke til kommentar
Azagrath Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Bangkok Dangerous (remake) Vanligvis har jeg fra før sett de asiatiske originalfilmene når jeg setter meg ned med de amerikanske remakene, men her er et sjeldent unntak. Noen sammenligning blir det derfor ikke, men leverer filmen på egne ben? Nicholas Cage har hovedrollen her, men har veldig lite spillerom synes jeg. Vi får servert en liten dose karakterutvikling etterhvert, men likevel blir dette ensformig og Cage'ern gjør fint lite ut av seg. Til actionfilm å være får vi heller ikke mye å kose oss med. Det få scenene som finnes blir for det meste kun litt halvveis, og spenningsnivået klatrer aldri over middels. Helhetlig sett, sånn passelig middels over hele fjøla. 5/10 Lenke til kommentar
JerkenovDecoq Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Wall.E Dårlig. Likte den ikke. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Wall.E Dårlig. Likte den ikke. Hva var dårlig? Hvorfor likte du den ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå