Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Hvis du skal si det på den måten, da kan jo jeg si slik om LOTR; "En fyr som går på en 9 timer lang reise for å kaste en ring i vulkan", eller TWBB; "En mann jakter på Olje og blir rik".

Det blir for teit å si det sånn, gjør det ikke? Jo.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må kanskje se litt under filmens overflate for å forstå dens budskap og tema. Filmen presser ikke temaet oppi trynet ditt på samme måte som f.eks. Crash, men gir heller rom for en litt mer åpen tolkning.

Verden er ond, og ondskap vil alltid eksistere. Dette er en episk og kald film som ikke akkurat etterlater seeren mye håp. Jeg syns det er herlig!

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Man må kanskje se litt under filmens overflate for å forstå dens budskap og tema. Filmen presser ikke temaet oppi trynet ditt på samme måte som f.eks. Crash, men gir heller rom for en litt mer åpen tolkning.

Verden er ond, og ondskap vil alltid eksistere. Dette er en episk og kald film som ikke akkurat etterlater seeren mye håp. Jeg syns det er herlig!

Enig Infenso!

Lenke til kommentar
Hvis du skal si det på den måten, da kan jo jeg si slik om LOTR; "En fyr som går på en 9 timer lang reise for å kaste en ring i vulkan", eller TWBB; "En mann jakter på Olje og blir rik".

Det blir for teit å si det sånn, gjør det ikke? Jo.

Nå begynner debatteknikken din å bli utidig, CypheroN.

Du nevner her filmer fylt med karakterutvikling, symbolikk og sub-plots. Filmer som ikke kan sammenlignes med NCFOM.

Istedet for å søke de enkle poengene kunne du heller kommet med eksempler fra NCFOM som viser at min påstand var feilaktig.

Og Infenso ikke bruk ord du ikke forstår. Episk er på ingen måte et ord som kan brukes til å beskrive denne filmen.

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar

Javel? Forklar meg hvorfor det blir feil å kalle denne filmen episk. Gjerne med dine egne ord, og ikke med en link til wikipedia...

No Country For Old Men er en advarende fabel og en moderne western. Felles for episke tekster er at de forteller en historie. NCFOM forteller en historie om grusomheter i mennesker, og skildrer en ond verden.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

I ordets videste forstand kan det selvfølgelig brukes, men det mister da også all sin beskrivende evne. Det vil da kun være et synonym for fortelling.

Hvis du leser definisjonen på en episk wester (som forhåpentligvis er tilstrekkelig kort for deg) vil du se at NCFOM på ingen måte samsvarer med den karakteristikken de gir.

Og hadde du lest bare første setningen i den første wikipedia artikkelen jeg linket til, vil du også se at den ikke samsvarer der.

Jeg ser heller ikke hvorfor det skal være nødvendig for meg å forklare i egne ord. Ved å bruke ordet erklærte du på set og vis at du hadde kunnskapene som sto i disse artikkelene.

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar

Dead Man's Shoes (2004)

dead-mans-shoes-20060509003805598-000.jpg

Soldaten Richard er tilbake i småbyen han vokste opp, og han er ute etter hevn.

Etter den fine filmopplevelsen med This Is England, ble jeg sulten på mer av Shane Meadows. En liten handlerunde på nett senere ble Dead Man's Shoes bestillt, noe jeg definitivt ikke angrer på. For en gangs skyld visste jeg lite (dvs. ingenting) om en film før jeg puttet den i DVD-spilleren.

Dead Man's Shoes er en lavbudsjetts hevnthriller som er både virkelighetsnær og gripende. Deler av filmen er skutt med Super 8, og skaper en fin effekt. Pene bilder og musikkvalget skaper en fin kontrast til den dystre historien uten at det føles påtvunget. Litt mørk humor er også kastet inn, uten at det på noen måte ødelegger den følelsesmessige nerven i filmen. Paddy Considine som Richard gjør en svært bra rolle og er, sammen med Meadows sterke regi, med på å dra filmen opp over annet middelmådig rammel.

Svært god film det virkelig er verdt å ta en titt på.

8/10

Endret av mOkk
Lenke til kommentar

Beyond the Sea

Regi: Kevin Spacey

Kevin Spacey både regisserer og spiller i denne filmen. Filmen er vel egentlig helt grei, men kunne vært mye bedre. Walk the Line er ett perfekt eksempel på hvordan det skal gjøres.

Terningkast: 304272.jpeg

Christmas Vacation

Regi: Jeremiah S. Chechik

En morsom klassiker med Chevy Chase i hovedrollen. Ga meg intet julefølelse, men verdt ett forsøk.

Burn After Reading

Regi: Ethan Coen, Joel Coen

En ganske så morsom film om noen dumme personer som vikler seg inn i en helt hysterisk situasjon. Dette er ikke Coen's beste, men filmen er verdt en titt.

Terningkast: 304273.jpeg

La Zona

Regi: Rodrigo Plá

En smågod film om grådighet, korrupte politi og irriterende personer. Filmen var ikke dårlig, men var ikke kjempe god heller.

Gremlins

Regi: Joe Dante

Dette er også en juleklassiker. Filmen hadde noen imponerende scener, og filmen viser hvor mye bedre dokker og stop motion kan ble iforhold til CGI. Hovedrollen dog var noe av det mest idiotiske jeg har sett, skulle tro han hadde levd i eventyrland hele sitt liv. Anyway helt grei film, men denne ga meg også intet julefølelse.

Terningkast: Sterk 304276.jpeg

Space Jam

Regi: Joe Pytka

Denne så jeg kun bare pga barndomsminnene, og den skuffet fortsatt ikke. Filmen er akkuratt slik den er. :hmm:

Terningkast: 304276.jpeg

Small Soldiers

Regi: Joe Dante

Denne så jeg også bare kun pga barndomsminnene, og denne var verken skuffende eller overraskene. Eneste som overasket var bevegelsene til disse leikene. Var vanskelig å se om det var CGI eller Stopmotion. Var veldig godt laget med andre ord.

Terningkast: 304276.jpeg

The Exterminating Angel

Regi: Luis Buñuel

Vanskelig å forklare denne om denne filmen, kan jo ta ett utdrag ifra IMDB:

"The guests at an upper-class dinner party find themselves unable to leave."

Denne filmen var helt fantastisk. Filmen hadde endel random scener hvor det mest merkelige skjedde. Var stilig å se hvordan disse folka ble galere og galere i det rommet. Filmen ga heller ingen svar på hvorfor ting ikke skjedde, noe jeg likte godt. Selve historien var også svært mystisk.

Anbefales

Terning: Svak 304286.jpeg

En god anmeldelse av filmen kan leses HER

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Event Horizon (1997)

Nesten tidenes romskrekkfilm for meg. Alien kommer noen hestehoder foran (selvsagt.)

Anmeldelsen er forresten skrevet av en som liker skrekk, og som mest antageligvis liker kalkunfilmer du hater og omvendt. Vær advart.

I det herrens år totusenogfleretonnmannskit bygges et romskip med ny teknologi for romreising. Ting går tydeligvis galt og romskipet forsvinner. 7 år går og plutselig er det der igjen. Titt-titt, kom og se hva jeg kan by på, og det har sine attraksjoner. Alien var skummel, men du er bare et lite monster på størrelse med en Mini Cooper. Event Horizon er et helt romskip av død, sucka!

Dette er en skrekkfilm av Hellraiser-kaliber. Den minner i alle fall meg om den. Stemningen er rett og slett herlig jævlig gjennom hele filmen. Mulig jeg er grei å "lure" inn i slike stemninger, men jeg sitter der og skulle ønske jeg brukte bleie igjen noen ganger. *Klink-klonk* sier det i høyre høyttaler. HVA? HVA VAR DET? SKIIIT, HVA SKJER NÅ?! Og slik er store deler av filmen.

Sam Neill spiller en av hovedrollene og jeg syns han gjør det godt. Jurrasic Park blir aldri det samme igjen.

Og til du mannen eller dama som designet selve romskipet Event Horizon: Klapp-klapp-klapp-klapp-klapp-klapp! Bare utseendet på den dødsbalja får det til å gå kaldt nedover ryggen på en stakkars potetgullspisende filmslask med øyne på stilk.

Men det beste med Event Horizon er at ting aldri blir fullstendig forklart. Vel, vi får vel en god ide om hva som har skjedd, men vi blir aldri vist mer enn kortkortkorte glimt. Den sedvanlige bakgrunnsdokumentaren som pleier å prege slike mystifistiske amerikanske skrekkfilmer uteblir, og igjen sitter jeg og har dannet min egen følelse av hva som faktisk skjedde. Herlich!!

1/1 eller noe rundt 8-9 av 10 for dem med to terninger. (I frontruta.)

Endret av Tharos.
Lenke til kommentar

Endte opp med Requiem for a dream idag. Etter første view gav jeg den en 9'er men nå etter rewatch må jeg strekke den opp en halv karakter. Det er en nydlig film og bla bla bla skuespill bla bla bla, men er det noe med denne filmen som vikelig rørte meg, så var det musikken. For et soundtrack!!!

9.5/10

Lenke til kommentar
Hvordan kan du bestemme at Infenso ikke kan kalle filmen episk? :p

Det strider mot ordets definisjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Epic_film

Haha, godt å se at det fins noen som meg som ikke kan fordra missbruket av det ordet! :!:

Godt å se at det er mennesker her som ikke vet forskjell på norsk og engelsk. Hint: Cock betyr ikke kokk.

Sjekk ut definisjonen av epikk/epos på norske sider, og så epic etterpå.

Lenke til kommentar

Ja! Helt enig i det du skriver; meget god film. Jeg husker spesielt godt hvor overrasket jeg ble over det glitrende skuespillet de fleste av skuespillerne leverer. Definitivt verdt en titt.

The Sweet Hereafter

sweet21.jpg

En sterk og intelligent film om hva en grusom tragedie gjør med et lite samfunn, men det er bare på overflaten; bak ligger det så mye mer. Musikken var nydelig, og bidro sterkt til å gjøre denne filmen til en uforglemmelig opplevelse. Ian Holm gjorde det meget bra som den til tider kyniske og velartikulerte utenforstående. Sarah Polley, som jeg for øvrig aldri har sett før, gjorde en brilliant opptreden som et av offrene. Etter hva jeg har hørt, skal hun ha skrevet og sunget sangene i filmen selv.

Til tross for at filmen hoppet relativt mye frem og tilbake i tid, opplevde jeg det aldri som forvirrende, eller vanskelig å følge med. Akkurat nå, i kjølevannet av filmen, har jeg ikke noe negativt å komme med. Ikke vil jeg gjøre et forsøk på å lete etter noe heller, for når ingenting umiddelbart dukket opp, ser jeg ikke poenget i å grave etter eventuelle feil eller mangler; i hvert fall ikke ennå. Det får heller skje ved et eventuelt gjensyn, akkurat nå må jeg absorbere opplevelsen.

Jeg er fullt klar over at denne filmen sannsynligvis ikke er for alle. Den kan sikkert virke drøy for de som ikke er spesielt glad i drama. Men hvis du er glad i slike filme, så se denne!

Lenke til kommentar
Godt å se at det er mennesker her som ikke vet forskjell på norsk og engelsk. Hint: Cock betyr ikke kokk.

Sjekk ut definisjonen av epikk/epos på norske sider, og så epic etterpå.

Siden det er du som fremmer påstanden om at ordet episk ikke direkte kan oversettes til epic, og da spesielt at filmsjangeren episk film er definert anderledes enn dens engelske motpart epic films, faller vel også bevisbyrden på dine skuldre.

Til min kjennskap er det ikke noen nevneverdigforskjell mellom den norske og engelske definisjonen av ordene. Det ligger dog en forskjell i kvaliteten på definisjonene som er direkte tilgjeng på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...