Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

W.

W. følger livet til Bush fra universitet i 1966 til månedene etter Irakkrigen i 2003. Den forsøker å finne de elementene og hendelsene som muligens har vært med på å forme den personen Bushy er i dag. Fremstillelsen av hans liv blir til grader overfladisk og den forsøker dessverre å gripe litt for hardt i de faktiske hendelser, enn å la oss blir kjent med han. Den blir også litt for lang - en halvtime kortere hadde vært ypperlig. Josh Brolin spiller rollen godt.

 

3/6

 

 

 

 

Gummo

Ventet meg en film som skulle rive meg til en av sidene av karakterskalaen og at jeg kom til å elske eller hate den med en gang. Jeg må rett som det er, si at jeg havnet midt i mellom. Ikke karaktermessig, fordi denne filmen er i mine øyne umulig å karaktersette. Det er en så stygg og vemmelig reise at jeg rett og slett ikke kan gjøre noe annet enn å digge den, basert på inntrykkene. Rasjonalisten i meg ville ha hevdet at den utelukkende baserer seg absurditeter og sjokkeffekter men det gjør egentlig veldig lite. Gummo er på sett og vis Roy Andersson uten substans.

 

?/?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
The Elephant Man

 

Elsker denne filmen. Vanskelig å se at det er en David Lynch-film, men de få lynch-trekkene som er å finne bare gjør alt mye bedre.

Hvilke trekk tenker du på?

 

Lydsporet er veldig lynchsk, og ellers den fantastiske kontrollen på lys og mørke, spesielt bruken av mørke. Men hovedsaklig introen til filmen:

 

 

Plus, since it's a movie from the Master David Lynch, the opening scene could be easily be a dream: experienced by Merrick, exactly because he convinced himself of the truth of the "Elephant Story" Bytes kept telling, or, even more probably, by his mother, who, as a pregnant woman, might have had such kind of nightmares while the creature inside her body was starting developing his tragic condition. Don't forget the dissolving cloud at the end of the opening scene, which in Lynch's world represent the passage from oniric to reality dimension, or viceversa (a.e. Mulholland Drive).

 

 

 

Lenke til kommentar
Hm, tja.. Det eneste håndtverksmessige som var bemerkelsesverdig bra i Gummo må vel være klippingen.

Enig. Det går ikke ann å si at det er et bra håndverk, fordi det er det virkelig ikke. Dog, på samme måte som med Clerks så er det en veldig passende stil. Den skitne og stygge stilen kler rednecks.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Vist pokker er det godt håndverk. Eller, hvis dere mener godt håndverk er perfeksjonerte kameraføringer ála Kubrick, kan jeg si meg enig. Men Gummo er noe annet, og er virkelig en sterk estetisk film som har en enormt vellagd og gjennomført stil.

 

Kollasj-estetikken som preger filmen er vel kanskje hovedargumentet mot dårlig håndverk i dette mesterverket. Blandingen av fantastisk håndholdt 16mm, rå og yterst realistisk super8 samt flott klipping av video og polariod her og der er jo bare helt overvelmende og rett og slett jævla bra gjennomført. Filmen prøver ikke å se ut som en flinkissfilm, den skaper sin egen stil, gjennomført og overbevisende.

 

Det ofte improviserte skuespillet er rett og slett breathtaking og creepy. Generelt den frie følelsen i håndverket er alltid til stede, og gir så mye mer liv i filmen. Hvis ikke dette er godt håndverk, hva er så det da?

Endret av Badering
Lenke til kommentar

24: Redemption

 

Wohoo, Jack Bauer is back. And he is back B-I-G :wee:

 

Jeg må innrømme at jeg ble imponert av denne, trodde den skulle være vanlig 24-nivå med oppbrukte plot osv. Men jeg tok helt feil, dette var et orginalt og engasjerende plot. Fantastisk innsats av skuespillerene, noen av rollefigurene fikk virkelig fram raseriet i meg. Jack er like tøff som vanlig, og jeg må gi kudos til Robert Carlyle som spillte Carl Benton; en gammel kompis av Jack.

 

Historien er godt laget, og engasjerer virkelig. Enten så har jeg savnet 24 mye, eller så var denne filmen virkelig så godt laget. Jack flykter fra den amerikanske regjeringen som jakter ham, og vil anklage ham for tortur og andre ulovligheter han har gjort. Det de glemmer er at alt det var for år redde det landet som nå ikke gir ham noe respekt. De har tatt alt fra ham, det eneste han står igjen er friheten sin. Nå vil de ta den fra ham, og han er ikke klar for dette. Dessverre bryter det ut en krig i det landet hvor han befinner seg, og Jack må nok en gang vise hva han er god for. Og han kan det fremdeles...

 

Bra historie, engasjerende plot, gode skuespillere gjør dette til en fantastisk opplevelse. Det eneste jeg ønsker er å se litt mer action, i en film som varer 1 time og 20 minutter føler jeg de kunne ha presset inn litt flere actionsekvenser. Dette er tross alt 24, så en del av sjarmen er jo nettopp dette med actionen.

 

8/10

 

PS: Promoen til den nye sesongen var sykt rå, jeg fikk en følelse at dette kan bli the real deal. Gleder meg!

Lenke til kommentar

Badlands

Mitt første møte med Terrence Malick er helt klart ble helt klart av det fornøyelige slaget. Badlands er en god og tidvis svært vakker film. Plottet er kanskje ikke det helt store, men tempoet er bra og Martin Sheen leverer en svært kul rolle. Jeg slet litt med å få et skikkelig forhold til hovedpersonene, noe som selvsagt trekker ned filmopplevelsen litt.

 

Jeg ser frem til Days of Heaven, som etter det jeg har hørt skal være mer poetisk enn denne. De vakre scenene i Badlands gir meg store forhåpninger om at Days of Heaven skal gi meg en utrolig vakker filmopplevelse.

 

7,5/10

Lenke til kommentar
Gled deg! Badlands er Malicks svakeste, så du har masse å se frem til.

Rimelig subjektivt det forsåvidt. Personlig mener jeg han bytter ut historiefortelling og engasjerende karakterer med et overdrevent fokus på det visuelle og stemning, og det er ikke bare positivt mener nå jeg. The New World og Days of Heaven klarte jeg virkelig ikke å engasjere meg i. Men her vet jeg at folk er uenig med meg, så det er vel bare å se den. Min favoritt er nok fortsatt Thin Red Line hvor jeg mener han klarer å kombinere et engasjement og en herlig drømmende følelse.

Lenke til kommentar

Madagascar: Escape 2 Africa (Norsk tale): De rømte dyrene vender tilbake, ender opp i Afrika og mye rabalder finner sted. Ikke noe spesielt med filmen egentlig, men den klarer å fenge på tross av dette. Kul musikk og tidvis småmorsom, selv om jeg innbiller meg at den er bedre på engelsk. Historien i denne var bedre og mer rørende enn i den første, samtidig som den spiller på det som var bra med forgjengeren. Det ble derfor bedre enn ventet og når det var tid for rulletekst så var det faktisk flere som stod og danset i kinosalen. Småsprøtt, men danseglede hadde i hvert fall smittet over fra lerretet. Ungene koste seg og jeg likte den bedre enn den første.

 

6/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...