Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Kautokeino-opprøret er en glimrende nordisk film. Er ikke enig i noe av det du sier egentlig. For det første så er stemningen som blir skapt helt fabelaktig. Jeg klarte virkelig å leve meg inn i det. Og det med presten synets jeg fungerte veldig bra. Og så må vi jo huske på at det var slik det var på den tiden. Filmen er jo bassert på sanne hendelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kautokeino-opprøret er en glimrende nordisk film. Er ikke enig i noe av det du sier egentlig. For det første så er stemningen som blir skapt helt fabelaktig. Jeg klarte virkelig å leve meg inn i det. Og det med presten synets jeg fungerte veldig bra. Og så må vi jo huske på at det var slik det var på den tiden. Filmen er jo bassert på sanne hendelser.

Må si meg enig. Håndverket er jo solid med veldig god klipp og en veldig kledelig fargepalett. Musikken av Boine er jo også nydelig. Mikael Persbrandt er kongen av haugen i filmen. Fy fankern så godt han spiller. Helt klart en av de beste norske på noen år.

Lenke til kommentar

Kung Fu Panda (2008)

 

Kung-Fu-Panda-movie-1515.jpg

 

Den late pandaen Po, blir mot alle odds valgt som dragekriger, og må kjempe mot den fryktelige Tai Lung.

 

Nok en animasjonsfilm fra DreamWorks Animation. På forhånd gikk jeg med en følelse av å være litt lei av animasjonsfilm, og hadde egentlig ikke noe særlig høye forhåpninger til denne. Filmen tilfører ikke akkurat noe nytt til sjangeren, og DreamWorks har fremdeles til gode å nå opp til Pixar sin høydepunkter (mulig unntak er Shrek), men det er likevel svært underholdende.

 

Fine animasjoner, humoren du kjenner så godt fra andre filmer i samme sjanger, artige karakterer og noen coole scener blir til en severdig film for små og stor. Vel verdt en titt mens vi venter på Wall-E på DVD.

 

7/10

Endret av mOkk
Lenke til kommentar
Kautokeino-opprøret er en glimrende nordisk film. Er ikke enig i noe av det du sier egentlig. For det første så er stemningen som blir skapt helt fabelaktig. Jeg klarte virkelig å leve meg inn i det. Og det med presten synets jeg fungerte veldig bra. Og så må vi jo huske på at det var slik det var på den tiden. Filmen er jo bassert på sanne hendelser.

Må si meg enig. Håndverket er jo solid med veldig god klipp og en veldig kledelig fargepalett. Musikken av Boine er jo også nydelig. Mikael Persbrandt er kongen av haugen i filmen. Fy fankern så godt han spiller. Helt klart en av de beste norske på noen år.

Det er ikke mange norske filmer jeg lovpriser, men denne var faktisk noe av det bedre. Den var veldig pen å se på, og historien i seg selv var interessant nok til at jeg orket å følge med. Det skal godt gjøres når jeg egentlig ikke synes samene ble fremstilt som særlig sympatiske der de satt og drakk seg ihjel. Svart/hvitt er det ihvertfall ikke, hver karakter hadde sine feil - som ofte var ganske store - men likevel klarer man å skille de som skader seg selv fra de som skader andre, og hvem som virkelig hadde de onde intensjonene og motivasjonene.

Lenke til kommentar

Jeg fikk endelig sett National Lampoon's Christmas Vacation, og jeg må si at den falt i smak. :)

Selv om den ikke hadde de helt typiske julefilmtrekkene, i og med at alt går sånn cirka rett vest med en nord-vestlig retning, så gav den meg en god følelse, og en liten dose med julestemning.

Humoren var også upåklagelig, og det var flere ganger der jeg måtte spole tilbake for å se noen av de absurde spøkene om igjen. :)

Greit nok, jeg motsier kanskje "julefilmtrekkene" litt her, det typiske er jo at alt går på tverka, for så at det ender med en hjelpsom oppbyggelse på slutten, og alle er glade <33.

Teknisk sett så er jo alle glade på slutten av denne filmen også, men det var bare en litt mer uvanlig måte å ende glad på.

Alt i alt så gir jeg filmen lett 7,3 av 10.

Lenke til kommentar

Bare for å kommentere Polar Express; tidenes kjipeste julefilm. Som sagt, den ser jo bra ut, men alle karakterene er jo kjedelig og livløse (For å sammenligne kunne man laget en spillefilm med utstillingsdukker istedet for skuespillere). Ikke fanger filmen interessen min, og ikke får jeg et fnugg av julestemning.

Lenke til kommentar

Karakterene er riktig nok av dølleste laget, men må si julestemningen presser på når de når nissens lille by på Nordpolen. Jeg er svært lite kritisk når jeg ser julefilmer, så denne er langt fra ubrukelig for min del.

 

Joda, CypheroN. Tar bare litt tid å rive seg bort fra nettet.. ;)

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Jeg er enig i det Infenso sier om Elf; Helt genial, musikken overgår det meste av stemningsfull julemusikk, om en tenker på musikk som er komponert. :)

Jah, jeg er også enig i det han sier om Polarekspressen. :p

 

Jeg har hørt at mange ikke liker den, men jeg har også veldig sansen for Mickey's Twice Upon A Christmas, eller Mikke's Jul i Andeby på godt norsk, ifra 2004.

Lenke til kommentar

Morvern Callar (Lynne Ramsay, 2002) - 97/100

 

Kast alt du har i hendene. Avlys samtlige avtaler. Skaff deg denne filmen. Steng deg inne i et mørkt rom og la deg bergta av Ramsays tour-de-force cinema. En estetisk nytelse av substans og stil. Denne filmen grenser mot perfekt, og går til og med beyond noen ganger. Så absolutt listemateriale for min del, men den skal nok nytes et par ganger først.

 

EDIT: Til helvete. Velkommen tilbake, kjære karakterer.

Endret av Badering
Lenke til kommentar

Righteous Kill (2008)

 

Selvsagt lysår unna Heat, men de som forventet noe slikt etter traileren og det faktum at Jon Avnet står bak filmen har vel seg selv å takke. Dette er et purkedrama servert i høyt tempo, med masse banneord, konflikter, vold og en del kjapp klipping. Aldri spesielt kjedelig med andre ord, men det at filmen aldri roer ned pulsen gjør Righteous Kill til en nokså upersonlig affære.

 

Det at to legender deler masse skjermtid gjør jo filmen i seg selv verdt en titt, men de store høydene blir aldri nådd her. Dessuten får vi servert en heit kandidat til tidenes mest forutsigbare tvist. Men jeg forventet meg noe møkk og fikk servert en middelmådighet, så jeg kan vel egentlig ikke klage?

 

post-133624-1228865192.gif - Ålreit

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Hah, nå feiler systemet ditt. Jeg gidder ikke se en film som "bare" anbefales. Den ender nederst på listen min, mens Kung Fu Panda ligger mye bedre an som fikk 7er. Det vil nemlig si at den anbefales pluss litt til. ^^

 

grr. Ikke ødelegg mitt flotte eksperiment! Det føles så deilig å prøve å slutte å tenke på karakterer. Jeg la til noen veldig-er, men det blir litt hypokratisk også. Faen heller. :(

Lenke til kommentar
Dessuten får vi servert en heit kandidat til tidenes mest forutsigbare tvist.

Jeg så den ikke komme.

 

Seriøst? Jeg driver stort sett ikke og leter etter tvister og vendinger i filmer, og lar meg overraske over de simpleste ting, men denne var så åpenbar at selv min blinde grandtante ville tatt den. På et tidspunkt trodde jeg tvisten ikke kunne være den egentlige tvisten fordi regissøren umulig kunne tro at han kunne lure publikummet sitt med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...