magnusbe Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jepp, Montag, scenene du nemner er med. Det er eit tolkingsspørsmål om han spyr av avsky eller fyll, då. Lenke til kommentar
Montag Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Jepp, Montag, scenene du nemner er med. Gjennom disse forsiktige antydningene (som kanskje ikke er umiddelbart klare ved 1. gangs syning), viser Klimov at han er en for stor regissør til at han har ønsket å lage en ren propagandafilm. Jeg kan ikke se noen annen tolkning enn at han (om enn på subtilt vis) ønsker å få frem at tyskerne ikke var maskiner, men mennesker av kjøtt og blod. Det er ikke et spørsmål om at motparten er ondskapen inkarnert - å snakke i slike absolutte termer blir bare helt feil. Alle mennesker har potensiale for det gode så vel som det onde i seg - denne dualiteten er hva det innebærer å være menneske. Det er vel også derfor Florya i avslutningssekvensen ikke løsner det siste skudddet. I bildet av Hitler som liten gutt ser han seg selv; han forstår at også Hitler en gang var god/uskyldsren. Selv Hitler - opphavsmannen til all grusomheten - var altså en gang et uskyldig barn. Gjennom å menneskeliggjøre også Hitler, problematiserer Klimov ondskapens natur. Etter en slik fortolkning blir det å anklage Klimov for s/h framstilling helt feil. Case closed. Endret 5. desember 2008 av Montag Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) The Day The Earth Stood Still (1951) Keanu Reeves-remaken er jo på vei, så tenkte det var en god ide å ta en titt på originalen. Jeg er sjeleglad teknologien har utviklet seg de siste 60 årene, det er rett og slett vanskelig å leve seg skikkelig inn en sci-fi med effekter fra steinalderen. Likevel er det 50-tallssjarmen som gjør dette til en positiv opplevelse. Filmen oser av idealisme og gode intensjoner jeg tror det er vanskelig å få solgt i dag, men som jeg lett kjøper i svart hvitt og med russerfrykt som bakteppe. Michael Rennie er dessuten helt rå som rommannen Klaatu, her har nok ikke godeste Keanu sjangs. Hvis du først tar deg bryet med å se denne er det nok en film det er vanskelig å mislike. Endret 4. desember 2008 av DoktorBacon Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 X-Files: I Want to Believe (2008): 15 år er gått siden vi entret kontoret til Fox Mulder og samtidig entret et univers fylt med mysterier. «Du tror det ikke før du ser det» ble hvisket i vårt øre og den ene uken etter den andre ble avløst med en historie som kun Twin Peaks kunne matche. Serien halte seg ut i det som minnet om en evighet og til og med Fox Mulder forsvant for en lengre periode før det var på tide å avslutte serien. Mulder og Scully er de samme, men de er eldre og mer slitne nå. Det er mer fokus på deres indre kamp, det kriminelle mysterium er mer for katalysator å regne. Det er heldigvis mye å spore mellom linjene (eller mellom scenene er vel mer riktig å bruke her). Det er ingen romvesen eller ufoer i historien, så de samme som klaget over E.T. i Indiana Jones kan nok bli litt snurt av dens manglende tilstedeværelse her. Historien er lettere creepy og minner om en heller bedre filler-episode. Dragningen mellom tro, tillit, kynisme og viten er der og det spilles på religiøse elementer. Som nok ikke vil falle i god jord i en tid hvor religion er noe som for mange anses som ensbetydende med en sykdom. Alle som kjenner X-files vet av vi ikke vil bli servert noen endelige svar, det vil bli opp til deg å avgjøre hva du tror. At et fiktivt univers kan frembringe slik refleksjon er et lite mesterverk i seg selv, filmen klarer det ikke helt slik tv-serien flere ganger gjorde. Filmen er et innblikk i hva som skjedde med de to agentene, men det driver ikke historien som startet for 15 år noe videre fremover. Karakterskildringen er vel og bra, det er et fint gjensyn med de to. Så det er ikke helt unødvendig, men samtidig så er det heller ikke til å komme utenom at det kunne vært så mye mer. Til tross for en genial serie som til slutt ble melkeku så slår det meg at historien om Fox og Mulder aldri ble skikkelig ferdig og derfor er det litt synd at de ikke benyttet muligheten. Men samtidig er et av de mer underliggende temaene i sagaen deres at det aldri er ment til å ta slutt. Livet har ingen endelig løsning og alle våre spørsmål kan ikke besvares. Og om de noen gang blir besvart, hva er da poenget? Jeg har lyst til å tro at de kunne gjort bedre enn dette og at X-files fortjener noe bedre enn dette. Det er vel på tide å ta et farvel med Mulder og Scully, selv om jeg egentlig ikke har lyst. 5/10 Lenke til kommentar
Montag Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Dotten: (Av ren nysgjerrighet) Finner du min tolkning i samsvar med din egen på noen punkt? (se forrige innlegg) Lenke til kommentar
co2 Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 The Day The Earth Stood Still (1951) Keanu Reeves-remaken er jo på vei, så tenkte det var en god ide å ta en titt på originalen. Jeg er sjeleglad teknologien har utviklet seg de siste 60 årene, det er rett og slett vanskelig å leve seg skikkelig inn en sci-fi med effekter fra steinalderen. Likevel er det 50-tallssjarmen som gjør dette til en positiv opplevelse. Filmen oser av idealisme og gode intensjoner jeg tror det er vanskelig å få solgt i dag, men som jeg lett kjøper i svart hvitt og med russerfrykt som bakteppe. Michael Rennie er dessuten helt rå som rommannen Klaatu, her har nok ikke godeste Keanu sjangs. Hvis du først tar deg bryet med å se denne er det nok en film det er vanskelig å mislike. En ting jeg har kommet til å tenke på angående klassikere/remake skille. Kan det sies, og er det som har vært "regelen" min ved slike tilfeller, at det er lurest å se remaken før man ser originalen? Har det for meg at man vinner på det, at man ikke opplever det med at remaken er dårlig og heller nyter den for hva den er verdt, og samtidig etterpå like originalen bedre. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Jeg kan ikke se noen grunn til at det skulle være gjennomgående bedre å se remaker før originalverket. Faktisk tror jeg det blir langt mer interessant å se 2008-utgaven av denne med originalen i bakhuet, ettersom jeg kan se hva slags endringer og tilpasninger regissør/forfatter har gjort og deretter vurdere hvor vellykkete disse er. Det er ingen tvil i om at budskapet i The Day The Earth Stood Still må pakkes inn på en helt annen måte i remaken hvis filmen skal fungere. Edit: Faktisk, imotsetning til en armada av IMDB-brukere, ønsker jeg en remake velkommen. Originalen er god og interessant, men kan aldri havne på noen personlig sci-fi toppliste fordi filmen rett og slett er for gammeldags til å kunne sette noe virkelig stort inntrykk. Endret 5. desember 2008 av DoktorBacon Lenke til kommentar
Speik Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Gummo Dette er uten tvil den styggeste filmen jeg noen sinne har sett. Jeg kjente til Harmony Korine som stillbildefotograf, og det var uten tvil spesielle bilder jeg hadde sett. Gummo er minst like spesiell. Hvordan skal man vurdere dette? Det er noe helt nytt, spesielt, uvanlig, men også veldig interessant. Men man kommer ikke unna at de eneste følelsene som ble fremkalt for min del var kvalme og irritasjon. Gummo er et portrett av en white trash-by i Ohio, hvor guttene løper rundt og dreper katter for å tjene penger til å kjøpe lim. De fleste av sekvensene er svært forstyrrende, men jeg skal innrømme at jeg likte noe av det. Musikken er stygg, omgivelsene er stygge, menneskene er stygge, atmosfæren er kvalmende fæl. Jeg ville skru av flere ganger, men tenkte at jeg burde se den ferdig for å kunne vurdere den. Skuespillet er egentlig dritbra, det hele er så troverdig at hvis man skrudde på midt inni ville man trodd det var en dokumentar. Når det gjelder non-narrative filmer jeg allerede har sett, så har de alle presentert et tema eller hatt et poeng. Såvidt jeg vet, er Gummo totalt poengløs. Den handler om ingenting. Akkurat det er forsåvidt kult, men jeg kommer nok aldri til å se denne igjen. Et par gode sekvenser klarer ikke å redde den fra å være på grensen til motbydelig. Men jeg ser kvalitetene, og den klarte som sagt å skape et følelsesmessig respons fra meg, og det er da verd noe, men den totale opplevelsen var ikke noe jeg vil oppleve igjen. Sorry, Badering. 4/10 Endret 5. desember 2008 av Speik Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Aiaiai, jeg er enig på mange punkter, men jeg synes ikke den var så motbydelig som du får den til å virke. Synes det var heller morsomt og til tider overraskende. Jeg likte den hvert fall svært godt. Forventningene var meget lave, men den endte opp som en 9er her i huset. Lenke til kommentar
Badering Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Æsj altså. Den var modbydelig, men den var ikke bare det. Følelsesregisteret får virkelig kjørt seg her, og er kanskje den mest diverse filmoppelvelsen jeg har hatt. Skrev en del om følelser kontra Gummo litt lenger bak her, så jeg orker ikke skrive det samme igjen. Synd du ikke likte den så godt. Og ang. poengløshet; Hva savner du? En pekepinnende moral under overflaten, eller en historie? Føles det intetsigende? Jeg tror ikke det, da det vakte følelser hos deg. Gummo fungerer som et portrett, og i sin nyskapning ville det å ha et poeng ødelagt litt av opplevelsen. Det er så bissart og fascinerende fra før, hvem trenger et poeng? Det er først og fremst en emosjonell film, you know. Man kan sikkert tolke seg til et eller annet poeng, selv om det ikke er noe symbolikk eller den slags tull i filmen. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Nå har ikke jeg sett Gummo Speik, men slik du sa om det føllte jeg filmen prøver å være, altså motbydelig. Og det er vel det den klarer godt? Så hvorfor gi en film som skal være motbydelig så dårlig når den antageligvis har klart det den skal. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Nå har ikke jeg sett Gummo Speik, men slik du sa om det føllte jeg filmen prøver å være, altså motbydelig. Og det er vel det den klarer godt? Så hvorfor gi en film som skal være motbydelig så dårlig når den antageligvis har klart det den skal. Man kan først bedømme hvorvidt den klarer seg i forhold til egne premisser, for deretter å bedømme om dette var et mål å strebe etter. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Nå har ikke jeg sett Gummo Speik, men slik du sa om det føllte jeg filmen prøver å være, altså motbydelig. Og det er vel det den klarer godt? Så hvorfor gi en film som skal være motbydelig så dårlig når den antageligvis har klart det den skal. Jeg skrev da at filmen lykkes i å provosere frem følelser hos seeren. Jeg ser kvalitetene. En film kan godt ha som hensikt å gi meg en dårlig opplevelse, opplevelsen blir ikke noe bedre av den grunn. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Gummo er fantastisk, men helt klart en like/mislike-film. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) eXistenZ (1999) Ny, interessant film fra David Cronenberg. Litt Total Recall over det hele, uten Arnold og det store sci-fi fokuset så klart. Litt forutsigbar slutt, men filmen holdt på spenningen likevel. Atmosfæren er mørkt og små-surrealistisk uten å bli for mye. Noen vil vel klage over litt platt dialog og en rar historie, men det er jo en del av spillet. Og lager de slike spill i fremtiden blir det nok ikke mye filmtitting på meg. Ikke den mest omtalte Cronenberg-filmen akkurat, men vel verdt en titt. - God. Endret 5. desember 2008 av DoktorBacon Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Catch-22 (1970) Tok ikke lang tid før jeg startet å angre på at jeg satt på denne filmen. Første ankepunkt var at det var litt for tidlig på dagen til å se denne filmen slik den burde sees. Andre ankepunkt var at jeg så raskt at ville gjøre seg bedre ut på papiret enn på sølvskjermen. Filmen ødela dermed en potensielt svært god litterær opplevelse. Filmen var svært underholdende, men leve egentlig ikke opp til forventlingene: 7 / 10 Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Ace in the Hole Regi: Billy Wilder Svært god denne filmen her også, men den var ikke sånn som jeg forventet meg. Coveret virkelig gir feil intrykk. Men som sagt, filmen var god, med en ganske så original slutt. 8/10 The Nightmare Before Christmas Regi: Henry Selick Er vel tredje gang jeg ser denne, og skuffer aldri. Underholdene sanger og slike ting. 8/10 The Lost Weekend Regi: Billy Wilder Denne likte jeg svært godt. Visste ingenting om den før jeg så den. Filmen handla om livet til en alkoholiker, og hvor dritt ting kan bli når man er avhengig av slik ting. Filmen kunne faktisk minne om en mild Requiem for a Dream. 9/10 Endret 5. desember 2008 av BadSmile Lenke til kommentar
Speik Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Catch-22 (1970) Tok ikke lang tid før jeg startet å angre på at jeg satt på denne filmen. Første ankepunkt var at det var litt for tidlig på dagen til å se denne filmen slik den burde sees. Andre ankepunkt var at jeg så raskt at ville gjøre seg bedre ut på papiret enn på sølvskjermen. Filmen ødela dermed en potensielt svært god litterær opplevelse. Filmen var svært underholdende, men leve egentlig ikke opp til forventlingene: 7 / 10 Gav den en syver selv, og med alt det gode jeg hadde hørt om den må jeg si meg skuffet jeg også. Vi så denne på skolen med påfølgende diskusjon og analyse, men selv det hjalp ikke mye. Skjønte du bæret av den svømmer-mot-den-nakne-dama-allegorien? Endret 5. desember 2008 av Speik Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Uten å ha lest boken virket det som de var ganske tro til den; om ikke i innhold så i stil og fortellerteknikk. Følte mesteparten av tiden at jeg måtte se bort fra det visuelle og kun tenke språklig. Jeg vil anta at den allegorien du sikter til, som jeg egentlig ikke tenke noe særlig over, er mye mer forståelig i boken. Som sagt angrer jeg på at jeg så den. Jeg skulle heller satset på boken, som etter hva jeg har forstått ikke er lengre enn at det tar en fire-fem timer å lese. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Barry Lyndon Jeg skulle male none 7YW figurer og da tenkte jeg denne filmen var passende inspirasjon. Filmen er et godt kostyme drama, ganske lik Scotts the duellist i hvertfall når det kommer til alle duellene. Man føgler Barry gjennom flere år med både krig og intriger, han er alt fra soldat til bobble agaent og aristokrat. Filmen har en god lengde men blir aldri kjedelig det er altid noe nytt som skjer, noen ganger kommer det nye nesten litt for fort, men slik er det når man skal komprimere noen tiår inn i 2+ timer. Alt i alt et bra drama, men foretrekker the duellist av de to. 7/10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå