Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I en seriøs debatt kreves det ofte litt fremmedord for å vise hva man egentlig mener.

Dersom man ikke klarer å uttrykke det man ønsker uten å ty til tunge fremmedord, er det kanskje en fordel å sjekke synonymordboka?

Mye OT her, forresten.

Når noen bruker seg selv eller andres troverdighet og karakter som vektige argumenter, er det litt lettere å skrive ethos-retorikk enn å skrive to-tre nye leddsetninger for å forklare hva som menes. Dotten vet hva det betyr, så jeg brukte det med god vilje.

Ethos, pathos og logos, tunge fremmedord? Kanskje for kidsa, men det får stå på deres egen regning.

Det er vanlig å legge inn en liten definisjon av fremmedorda/faguttrykka man benytter for å unngå evt. kjedelige misforståelser.

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar

Oi, bruk av herskemetoden komikk/latterliggjørelse for å trekke oppmerksomheten bort fra avsløring av eget Erasmus Montanus-språk.

Fiffig, onkel c.

Og et ord som logos har vel minst tre definisjoner avhengig av kontekst.

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar

Erasmus bruker ting over sitt hode, det gjør ikke jeg, Maria.

Men jeg skal ærlig innrømme at mange av ordene kjære Cun benytter seg av må slås opp.

Hvilke ord, Robert? Da LarsPolemikk og Dorian von Gray grein lenge nok over mise-en-scène, så jeg meg nødt til å moderere meg for disse sarte sjeler. Jeg gjør det gjerne igjen. For hva er vel ikke bedre enn å møte smørblide fjes som forstår? :--)

Lenke til kommentar
Erasmus bruker ting over sitt hode, det gjør ikke jeg, Maria.

Det Erasmus Montanus først og fremst gjorde var å plage sine omgivelser med akademisk jåleri.

Smoke Borgersen tåler nok slikt bedre enn diskusjon.no.

;)

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar

Haha. Få ham inn hit.

Jeg kunne jo ha skrevet hva gadameriansk forståelse av fordommer innebærer. Det er fordommer i en positiv forstand, oppfatninger fattet på forhånd. Dette er ifølge Gadamer helt grunnleggende for at vi i det hele tatt skal forstå konvensjonelle ting som f.eks. "rødt lys".

Polemisk: Det LarsP og Dorian Gray er ^^

Lenke til kommentar
Jeg kunne jo ha skrevet hva gadameriansk forståelse av fordommer innebærer. Det er fordommer i en positiv forstand, oppfatninger fattet på forhånd. Dette er ifølge Gadamer helt grunnleggende for at vi i det hele tatt skal forstå konvensjonelle ting som f.eks. "rødt lys".

Korrekt. Bortsett fra at det heter gadamersk.

5-

Lenke til kommentar

Stavefeil finnes ikke i neologistisk adjektivsemantikk, såfremt neologismen er korrekt i sin egen rett i henhold til grammatikken. Tenk på tegnene som glir nå.

Jeg syns W. fortjener 6/10. Var litt langdryg og overveldende krass mot enkelte, men i det store og hele grei underholdning. Minus for at Brolin ikke likna så mye.

Lenke til kommentar
Å uten videre å skulle stemple de som liker litt utradisjonell film som elitister, posører og særinger blir for lettvint. Det er faktisk en del av oss der ute som er genuint interesserte.

Jeg føler at du ender hvert fornuftig innlegg med en setning som ikke baserer seg på faktisk uttalelser. Evt så tar du deg, som ekte filminteressert person med mange år og enda flere filmer bak deg, til deg kritikk for det som åpenbart er rettet mot de som på et halvt år går fra ung og glad i Pulp Fiction til litt eldre og har en forakt for Tarantino som stjeler alt fra alle de gode filmene som de lover å få sett snart.

Lenke til kommentar

The Godfather

En veldig fin film sett for seg selv, men sammenlignet med andre gangster filmer er den ikke best.

En solid historie med gode skuespillere, men syns noen av karakterene er litt vel typsike "mafia" Men det finnes jo i alle mafia filmer, avsluttingen er jo klassisk.

8.5/10

The Godfather Prt. II

KJEDELIG, denne filmen er 3 timer for lang, jeg finner den ikke interisang i det hele tatt. Jeg bryr meg hverken om Cuba eller livet til Vito før han ble gudfaren, JA, De Nero gjør en god jobb som Vito, men hva hjelper det når jeg ikke bryr meg om historien han spiller i. Og selv om man skulle klippet bort alle fashback delene, ville filmen fremdeles være for lang, hele "nå tids" historien er ikke noe serlig bedre en flash back delene, lite skjer og filmen bruker 2 timer på å fortelle lite. Jeg har allerde klaget på senen hvor Roth blir drept. Syns også "grunnene" til drapet på Fredo er meget svake. Slutten på filmen er ikke en slutt og passer bra til en film som jeg ikke liker.

5/10 (mest for de De Nero spiller bra)

The Godfather prt. III

Jeg er vel den eneste i verden som liker Nr. 3 bedre enn Nr. 2.

Filmen er kortere og forteller en historie jeg finner mye mer interesant enn i Nr. 2.

Mange klager på Sofia's jobb i filmen, men syns ikke hun er så dårlig folk skal ha det til, Slutten er jo på mange måter en remake av nr. 1, men har noen av de samme problemet i nr. 3 som i nr. 2, nemlig når han ene blir drept med brillene sine, det er igjen opplagt at han som gjør det vill bli skutt av liv vakten.

Alt i alt en mye bedre film opplevelse enn nr. 2 for meg, men blekner i forhold til nr. 1.

7/10

Går å legger seg, og venter på alle klagene jeg vil få som jeg kan lese i mårra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...