Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er deilig å se filmer som skiller seg ut fra Hollywoods dramaturgiske modell. Ingen tvil om det. Det er likevel lov å kritisere disse filmene når de ikke virker egasjererende nok. Jeg gleder meg til å ta fatt på neste film i trilogien. Jeg er også spent på hvordan jeg vil oppfatte filmene ved gjensyn. Har god tro på at Bleu vil fungere enda bedre neste gang jeg slår den på.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Men de var ikke intern, så da kommer backlashen!

 

Bleu er produsert i Europa, i tillegg regissert av en kar som anser seg selv som kunstner, og da bør man forvente litt originalitet når slikt angår. Likevel er et tydelig vendepunkt noe man alltid vil se etter, og dette har ingenting med hollywood-dramaturgi-indoktrinering å gjøre, men generell fortellerteknikk som stammer fra langt eldre ting enn film. Gjennom historiene bestefar fortalte, alle teaterene vi har sett osv inneholder de samme elementene, hovedsaklig en konflikt, som igjen har et vendepunkt.

 

Under Bleu klarte jeg å skru av forventningene og higene etter standard narrasjon, og nøye meg med stemningen, skuespillet, musikken og fargene. :yes:

 

Jeg så forresten trilogien back-to-back samme kveld, en av de beste asosiale kveldene mine noen sinne.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Tja. Et vendepunkt for meg er ganske uvesentlig, sålenge jeg får servert interessante konsepter og karakterer hele veien.

 

Jeg kunne kalt det Sokratesmodellen også, da det er vel fra ham det stammer fra. Kanskje noen ledd før ham tilogmed.

 

En historie trenger forøvrig ikke ha et vendepunkt. Gummo for eksempel. For min del ser jeg ikke etter sånne elementer i film.

Lenke til kommentar

En film blir ikke automatisk bedre av å unngå den dramaturgiske oppbyggingen til Hollywood. Den kan like godt bli dårligere.

 

Og Hollywood-modellen fungerer nå veldig mange ganger den. Bygger på mange av de samme prinsippene som teater og annet, det går hele veien tilbake til Aristoteles sin tid.

Lenke til kommentar

Det er vel sånn med alt. Jeg liker veldig godt en alternativ løsning på hvordan historien utvikler seg, men samtidig blir jeg nok mer imponert over kommersielle filmer som klarer å ta Hollywood-dramaturgien og perfeksjonere den (Se7en, The Dark Knight) uten å miste noe "kred" for å være Hollywood.

Lenke til kommentar

Donnie Darko

 

Hadde ikke hørt om denne filmen før jeg fant den på tilbud på cdon. Merkelig, for etter min mening var det en veldig bra film. Bra plot, gode skuespillerprestasjoner (spesielt av Jake Gyllenhaal) og fengende tvers gjennom hele filmen.

 

8/10

Lenke til kommentar
Har til gode å se en film som gir en bedre opplevelse enn Pulp Fiction. Min favorittfilm med klar margin.

 

"Favorittfilm" og "god margin" hører ikke sammen i mitt filmliv. På de seneste lister har jeg skrevet Baraka, men det kunne likegodt vært Jesse James eller på en annen dag The Big Lebowski.

 

Pulp Fiction er dog helt klart en genial film. Har sett den sikkert 4-5 ganger, like awesome hver gang. Hva syns du om den satt opp imot Reservoir Dogs? IMO er de ganske close.

Lenke til kommentar

Reservoir Dogs er en fantastisk film. Pulp Fiction er perfeksjon, men Reservoir Dogs er ikke veldig langt bak. Soundtrack, dialoger, karakterer og vittigheter på beste Tarantino-vis. Har gitt den niendeplassen på topplisten min, noe som tyder på at "klar margin" kanskje ikke hører helt hjemme her, nei.

Lenke til kommentar
Også har vi gamle persiske fortellingsteknikker som vi ser i dagens iranske filmer. Det er ganske spennende og unikt.

 

De har et fillmiljø der nede i Iran, men de må holde seg innenfor det som kalles "red light". Hvis ikke kommer det islamske Vokterrådet. Det er ikke lov å hinte om forhold og kjærleik som ikke har med ekteskap å gjøre, b.l.a. Om filmen ikke skal sendes i Iran er det kanskje annerledes.........

Lenke til kommentar

Hva Aristoteles/Hollywood-dramaturgien angår, så er den rett og slett en spenningskurve som er perfeksjonert, og teoretisk sett den som holder publikum mest mulig interessert gjennom hele spilletiden. Ser ingen problemer med at en film følger den, og det er jo nærmest forventet. Men det er jo klart det er interessant når man bryter med malen, men da bør man ha en god grunn, og ikke minst en spenningskurve som fungerer like effektivt.

Kort sagt, hvorfor forandre noe til det verre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...