Kontorstol Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Haha, dagens kidz er så indoktrinert i Hollywoods drømmemaskineri at litt modernistisk film virkelig ødelegger livet deres Snakker du til meg? Isåfall vil jeg si at det gjelder i 4 av 5 tilfeller Lenke til kommentar
athorb Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Funny Games US You bet that you’ll be alive tomorrow at 9 o’clock and we bet that you’ll be dead. Okay? Funny Games er en litt merkelig film. Alt blir dratt ut i det uendelige, og på noen scener ble det litt for mye; 5 minutter med en dame som ligger på gulvet er litt kjedelig, men jeg mistet aldri interessen for filmen, til tross for at de 4 personene som jeg så den sammen med satt og reiv seg i håret. Filmen hadde noen litt ødeleggende faktorer; Hvorfor snakket den ene skuespilleren til publikum? - Greit nok, men jeg hadde klart meg fint uten akkurat det. Uten å ødelegge for de som ikke har sett filmen kan jeg si at den tingen med fjernkontrollen var veldig unødvendig, alle rundt meg jublet, helt til fjernkontrollen kom, og da bestemte de seg for at den fortjente 1/10 Funny Games var kort sagt en litt uvanlig film, og den passer best for spesielt interesserte. 7/10 Nå har jeg bare sett originalen, men de er jo visstnok helt like, så: Disse ødeleggende faktorene som du nevner er i mine øyne helt geniale. Nå man merke seg at dette ikke er ment som en underholdningsfilm (ikke at film ikke alltid bør være underholdende, hvordan skal man ellers holde på publikum), men en svært gjennomført kommentar til glorifisert underholdningsvold. Nå har jeg ikke tenkt å bashe deg for meningene dine, men disse elementene følte jeg at var helt essensielle. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Kanskje jeg tok litt hardt i da jeg sa ødeleggende, for jeg hadde ikke hitt filmen noe høyere karakter om de ikke var der, men jeg tror jeg kunne klart meg fint uten. Edit: Det at han snakket til kameraet var vel for å nå publikumet, men hvordan kan du si at det med fjernkontrollen var genialt? Endret 30. november 2008 av Kontorstol Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Det var sinnsykt irriterende, men på en positiv måte for filmopplevelsens del. Haneke håner den heroiske hollywoodfilmen og gjør noe så skamløst å spole tilbake i sin egen film! Lenke til kommentar
athorb Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Det viser bare at familien er fortapt, og uansett hva de gjør, er det ingenting som kan forandre det. Vi som publikum vil se dem dø, og det er det vi får. Alt er bare et set-up for at familien skal lide til vår fornøyelse, og mediet sitter med makten. Jeg har vel skrevet noen ord tidligere, hvis det skulle være av interesse. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Once Upon a Time In America spanker Goodfellas en god omgang, Gudfaren I og II er også godt over en karakter lavere på min skala. Gode filmer, men ikke no mesterverk, det er derimot Once Upon. Edit: eller, nå skal jeg ikke skyve Godfather I og II under samme teppe. Part I er mye bedre. Og Cun, jeg tenkte på denne scenen. Endret 30. november 2008 av Speik Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Once Upon a Time In America spanker Goodfellas en god omgang, Gudfaren I og II er også godt over en karakter lavere på min skala. Gode filmer, men ikke no mesterverk, det er derimot Once Upon. Ordet mesterverk oppstod jo med Gudfaren 1 & 2. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hehe, jeg får vel se filmen igjen snart. Nu som jeg har blitt utdannet til å utvikle meg fra å være umenneskelig (barn og kunnskapsløs) til å bli menneske (voksen og kunnskaps-"rik"). Ja, det antikke menneskesynet er kult. Det merkelige er at jeg har sett filmen et par ganger allerede, men dette klippet var tøffere enn det jeg kan huske. Men men, 5-6/10 blir vel makssum. Alle høyhastighetsklipp blir nesten automatisk kult. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Coppola er en mester, men hans sanne mesterverk er heller Apocalypse Now for min del. The Godfather er finslipt og svært vanskelig å kritisere, men den gjorde det ikke helt for meg. (mangel på bedre formulering). Alle høyhastighetsklipp blir nesten automatisk kult. Ah, det å omtale slow-motion som høyhastighetsklipp viser vertfall litt teknisk innsikt. Hadde nesten glemt at du var filmskaper. Endret 30. november 2008 av Speik Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Ordet mesterverk oppstod jo med Gudfaren 1 & 2. Nah, det kom noen tiår tidligere. Jo mer filmhistorie jeg leser jo mer imponert blir jeg over herjingene til endel regissører i de første 5 tiårene etter at Lumiere-brødrene gjorde sin demonstrasjon. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Coppola er en mester, men hans sanne mesterverk er heller Apocalypse Now for min del. The Godfather er finslipt og svært vanskelig å kritisere, men den gjorde det ikke helt for meg. (mangel på bedre formulering). En mester kan ha flere sanne mesterverk på samvittigheten og Coppola har fire. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hadde nesten glemt at du var filmskaper. Det er lenge siden. Nå er jeg filmviter Jeg vet film, ikke sant. Det betyr at jeg vet hvilken karakter som er riktig osv. På skolen har vi emner som "FILM3008 IMDB Top 250", "FILM3009 Hva er best av sekser- og tierskalaen?" og "FILM3016 Shia LaBeouf er en drittsekk". Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Da burde du enten sparke Kulset i ræva, eller så burde du begynne å følge med i timen. Du burde vite at Once Upon.. er et mesterverk. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Både Goofallas og Once upon er LANGT LANGT bedre enn gudfaren filmene, det er ok ikke noe mer. Once er et fint epos, og mye bedre drama enn Gudfarn, men Goodfalles ligger langt over alle gangster/mafia filmer alt er som det skal i den filmen ikke noe som mangler Lenke til kommentar
Jan Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Gudfaren I = 10 Once Upon = 9 Gudfaren II = 9 Untouchables = 6 Goodfellas = 4 Gudfaren III = 3 Fin miks av norske og engelske titz. Endret 30. november 2008 av Jan Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Både Goofallas og Once upon er LANGT LANGT bedre enn gudfaren filmene, det er ok ikke noe mer. Goofallas, oppfølgeren til Ofelas? HVORFOR HVORFOR er de LANGT LANGT bedre enn "gudfaren filmene", da? Store bokstaver er ikke et argument. Once er et fint epos, og mye bedre drama enn Gudfarn, men Goodfalles ligger langt over alle gangster/mafia filmer alt er som det skal i den filmen ikke noe som mangler Hvorfor? The Godfather viser jo en enorm personlig utvikling hos Michael, problematiske familierelasjoner, saken med Fredo, samt svik og tragedier på perlesnor. America er ikke fullt så spennende, mer en standard "rise-and-fall"-fortelling med litt svik innblandet der også. Ser ikke helt det store. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Apropos hva som diskuteres her i tråden nå kan dere jo gjette hva jeg så nettopp. Once Upon A Time In America. Leone er en mester på håndverk, nuff said. Fire timer gikk dritfort. 9.5/10 Endret 30. november 2008 av CypheroN Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hvorfor? The Godfather viser jo en enorm personlig utvikling hos Michael, problematiske familierelasjoner, saken med Fredo, samt svik og tragedier på perlesnor. America er ikke fullt så spennende, mer en standard "rise-and-fall"-fortelling med litt svik innblandet der også. Ser ikke helt det store. nettopp, Gudfaren virker meg som en såpeopara enn gangster film. legg til et par onde tvillinger og noen leger med hukomelsels tap og du har days of our lives. syms også de assassin senene på slutten av eneren er dårlige virker ikke realitiskte i det hele tatt. Goodfellas forteller en historie enkelt og greit, løst basert på virkligehendeler. ikke noe vits å legge til masse såpe saker. Once forteller også en enkel historie du følger en persjon i løpet av livet hans og det er det, er ikke lagt til noe mer Gud faren 1 og 2, har egentlig bare nok historie til en halv film, men de trekker det ut til 2 LANGE filmer med uintresnagt såpe shit Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Historie nok til bare en halv film? Imotsetning til det klassiske rise-and-fall opplegget til Goodfellas har Gudfaren faktisk en rekke uhyre interessante plotlinjer som spenner seg over mange tiår. Nei, tar Corleone-familien anyday fremfor de sutrete bøllene til Scorsese. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Ble ganske glad i Once.. nå etter å ha sett den, men The Godfather Part II slår alle mafiafilmer uansett, slår lett sin forgjenger The Godfather og Goodfellas og hele pakka. Blir vel slik: 1. Godfather Part II 2. Once Upon A Time In America 3. Godfather 4. Departed 5. Goodfellas 6. Miller's Crossing 7. Godfather Part 3 Osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå