athorb Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Ja, den prøvde å få med alt som var i boka, og det ble da til at den hastet seg gjennom sekvenser som da ble en smule usaklige. Skulle gjerne sett en 4-timers versjon hvor man har viet tilstrekkelig med tid til alle deler av historien, men når ikke det er tilfelle hadde det absolutt vært på plass med noen nedskjæringer eller omskrivinger. 6.5-7/10 her. Endret 29. november 2008 av athorb Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Hadde filmen droppa masse ifra boka, så hadde der klaget over det også. Så hjelper ikke uansett om den er tro mot boka eller ei. Jeg har dog ikke lest boka, og synes filmen var fantastisk, 8/10 herfra. Har nå sett : The Apartment Regi: Billy Wilder Dette er den svakeste jeg har sett ifra Billy, men betyr ikke at filmen var dårlig, tvert imot. 8/10 Endret 29. november 2008 av BadSmile Lenke til kommentar
Juvenal Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 Om filmen dropper masse fra boka, men fortsatt står godt på egne bein og formidler en akseptabel historie så ville jeg absolutt vært fornøyd. I Parfymens tilfelle ble det påtvunget, og jeg følte at vi aldri fikk tid til å sette oss ordentlig inn i dette storslåtte universet. Men, det er alltid et "men", det er mulig jeg hadde likt filmen bedre om jeg ikke hadde lest boka (med tanke på bokas kvalitet er jeg likevel veldig glad for at jeg leste den først). Uansett: kritikken står. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 The Alamo 2004 Ørtende gjennsyn med denne filmen, blir aldri lei og koser meg egentlig bare mer og mer pr. gjennsyn. Filmen har alt gående for seg, Musikken er bra, veldig bra, ikke like fantastisk som Braveheart og Gladiator, men fremdeles meget bra. Historien har flere tråder, du har det som skjer melllom Travis og Bowie, de begynner med å hate hverandre, men gjennom tiden i alamo får de en gjensidig repekt for hverandre. Den andre store tråden men kanskje litt vanskligere å oppfatte, er Crockets forsøk i å distansere seg fra det faktum at han hadde blitt en levende legende, han vil egentlig bare være en vanlig man, han har ikke gjort halvparten av de tingene folk tror han har gjort, han er egentlig ikke villig til å dø for en sak. Men man ser dette gjennom at han ikke liker drepingen han forteller at han ikke har gjort de tingene folk tror han har gjort og ikke minst han liker ikke Davy Crocket, han vill bli kalt David, men når slutten kommer VELGER han å bli legenden alle tror han er, han blir Davy Crocket, Han tar på seg legenden og blir Udødlig i det han dør. Effektene er drit gode, jeg har nevt det før men canister effektene er de beste laget på film, lyden er hærlig spesielt når man hører en volley med musketter. Quaid gjør sin beste rolle som Houston, kanskje den rollen han var født for å spille. Alt i alt liker denne bare bedre og bedre, er litt usikker på hvilket slag jeg liker best, angrepet på Alamo, eller pickets charge i Gettysburg 9/10 Lenke til kommentar
Gonzolaz Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 The ApartmentRegi: Billy Wilder Dette er den svakeste jeg har sett ifra Billy, men betyr ikke at filmen var dårlig, tvert imot. 8/10 The Apartment er nok favoritt filmen min av Billy Wilder, kanskje en av mine absolutt favoritter uansett. Ser den ganske ofte, skuespillet i filmen er utrolig herlig. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 South Kensington South Kensington er en romantisk komedie som handler om hovedsakelig tre italienere og deres liv, først og fremst kjærlighetsliv, i London. Vi følger altså tre separate historier, men de tre italienerne bor i samme hus, så alt er ikke helt separat. Filmen er koselig og jeg likte stemningen i filmen. Det er ikke egentlig så mye å si da den ikke skiller seg nevneverdig ut fra andre romantiske komedier, men det som er verdt å nevne er at en utrolig vakker Elle MacPherson står på rollelisten. Nå har jeg ikke sett altfor mange romantiske komedier, men jeg likte denne godt. Den klokker inn på ca. 105 minutter og jeg kjedet meg aldri. Alt i alt vil jeg si at dette er en film som egner seg for sløve søndager hvis man vil se en film som går fram i et passe tempo. 4/6 Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 Buono, il brutto, il cattivo., Il (1966) Tok et gjensyn for å se om denne fortsatt var verdig den tieren jeg ga den forrige gang. Jeg storkoser meg under mesterverket, men jeg senker karakteren til 9/10 grunnet den rett og slett når ikke opp til de tre andre filmene jeg har gitt 10. Ellers vil jeg si at denne filmen har fantastisk kameraføring og et lett men godt plot. Fantastiske hovedroller og bi-roller, drøssevis med kule Clint- og Tuco-replikker, og ikke minst the final showdown som har ypperlig Ennio Morricone musikk. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 The ApartmentRegi: Billy Wilder Dette er den svakeste jeg har sett ifra Billy, men betyr ikke at filmen var dårlig, tvert imot. 8/10 The Apartment er nok favoritt filmen min av Billy Wilder, kanskje en av mine absolutt favoritter uansett. Ser den ganske ofte, skuespillet i filmen er utrolig herlig. ja skuespillet er herlig, men må si jeg liker det når det er litt mere mystisk stemning. Som Sunset Blvd for.eks. Men det er var en veldig god film uansett! Lenke til kommentar
MrL Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 Varg Veum Filmene Fine filmer som stortsett er spennende hele tiden, holder å se dem en gang, men mange av dem har ganske bra opplegg. 8/10 Graduation Digg film som handler om hvordan noen ungdommer raner en bank, og det var egentlig litt genialt. Har egentlig ikke noe særlig annet enn å si at det var en bra lørdags film 8/10 Lenke til kommentar
athorb Skrevet 29. november 2008 Rapporter Del Skrevet 29. november 2008 Hadde filmen droppa masse ifra boka, så hadde der klaget over det også. Så hjelper ikke uansett om den er tro mot boka eller ei. Hvis det skal stå "dere", noe som da innebefatter meg; legg merke til hva jeg skrev: Skulle gjerne sett en 4-timers versjon hvor man har viet tilstrekkelig med tid til alle deler av historien, men når ikke det er tilfelle hadde det absolutt vært på plass med noen nedskjæringer eller omskrivinger. 6.5-7/10 her. Vel, kanskje jeg hadde klaget da også. Men da hadde vi også snakket om en annen film, som jeg hadde hatt et annerledes synspunkt på. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Into the Wild En filmperle er født. Into the Wild tar deg med på en reise inn i villmarken, bort fra alt stress og mas i storbyen. Her er det frihet som gjelder. Den unge og lovende studenten Chris McCandless (Emile Hirsch) har nettopp bestått eksamen og er klar for å få seg en skikkelig utdanning. Han har topp karakterer og kan komme inn nesten hvor som helst. Men istedet for å satse på en skikkelig utdanning gjør han noe som ikke alle ungdommer hadde kommet til å gjøre. Han pakker sekken sin, brenner alle pengene sine, klipper istykker legetimasjonen og setter kursen for villmarken. Målet er Alaska og på veien møter han mange snedige personer. Alt fra hippier til gale dansker på ferie i USA. En skulle kanskje tro at en film som handler om en fyr som bare trasker rundt i ødemarken og ikke gjør noe spesielt kommer til å bli kjedelig i lengden. Men det er ikke et faktum med Into the Wild. Den blir aldri kjedelig og vi får se noe nytt hele tiden. Mye er takket være regissør Sean Penn sin evne til å bruke det varierte landskapet USA har å by på. Alt fra de dramatiske fjellene i Rocky Mountains, til øde ørkener og tettvokste skoger i Alaska. Det er storslått filming og rett og slett nydelig å se på når det mektige landskapet brer seg utover. En annen ting som gjør filmen så bra er alle de spennende folkene Chris møter på sin ferd mot Alaska. Alle med sin lille historie å fortelle. Og her har Sean Penn vært flink med å skaffe skuespillere, for hver enkelt skuespiller gjør en fantastisk jobb. Særlig Hal Holbrook gjør en glitrende rolle som en gammel mann som har gitt opp livet. Han ble nominert til oscar for rollen og han hadde sikkert vunnet den haddet det ikke vært for Javier Bardem sin rolle i No Country for Old Men. Into the Wild er en gripende film som spiller veldig mye på følelsene. Du før en slags sympati for hovedpersonen Chris og du bryr deg om han og det han gjør. Det er ikke mange filmene som klarer dette, men Into the Wild klarer det på et mesterlig vis. Filmen har alt du kan ønske deg. Skuespillere som glitrer i sine roller, fantastisk soundtrack, nydelig filming osv. Har du ikke sett denne enda bør du gjøre det så fort som mulig. Dette er en filmperle! Vurdering: (10 av 10) What he said. Virkelig tankevekkende! "Happines only real when shared." Endret 30. november 2008 av Lawliet Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Platoon Grei skuring dette. Krigsfilm med et arsenal av kjente skuespillere i rollene, som leverer god underholdning i drøye 2 timer. Allikevel blir jeg aldri helt bergtatt, jeg føler ikke at jeg kommer ordentlig "inn på" karakterene, og jeg greier ikke å sympatisere fullt ut. Charlie Sheen er kjekk som alltid da<3 Filmen får 7/10, så venter jeg i spenning på om Gunfreak kommer inn og rister på hodet over skuddlydene. Once Upon A Time In America Her snakker vi godt håndverk. La meg omformulere: Her snakker vi tilnærmet perfekt håndverk. Spilletiden på 220 minutter er årsaken til at denne filmen har stått i hylla altfor lenge. Endelig var den sett, og når man går til en film med forventninger om en smått kjedsommelig affære, er det godt å bli virkelig bergtatt. Dette eposet som strekker seg over 50 år er en sann glede å se på. De Niro spiller fantastisk i rollen han har hatt både tidligere og senere, og som ingen gjør bedre. Tilbakeblikkene fungerer ypperlig, og startscenen setter rammene for en fantastisk historie. Dette utvikler seg fort til en klisjè-anmeldelse, hvor "alt er bra, alt er perfekt". Og det er faen ikke langt unna! Den har et par minimale skjønnhetsfeil her og der, men hvem har ikke det? Når man i tillegg har Deborahs Theme fra Morricone som en sentral låt, er det nødt til å bli bra. Filmens miljø virker hele tiden troverdig, og er tidvis fantastisk detaljrikt. Leone viser at han har øye både for detaljer og det store bildet. I følge coveret er filmen ferdig etter "10 års planlegging". Et par av scenene er visuelt fantastiske å se på, og det kommer fra en kar som vanligvis ikke bryr seg nevneverdig om slike detaljer. Sorry Gudfaren, du er ikke lenger den ultimate gangster-filmen. 10/10 Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Sorry Gudfaren, du er ikke lenger den ultimate gangster-filmen. Og det er derimot den drittfilmen du snakker om? Rof L. Mao snur seg i grava, Einstein lager tidsmaskin og Sergio Leone kniser febrilsk. Et katastrofalt innlegg som fortjener scrutiny. Don Ben von Hur William Wyler, 1959 El Heston imponerer i hesteveddeløpet, som trekker opp filmen ett eller to hakk i å bare være rett og slett slående. Jebus-tullballet kunne de ha spart seg for, men den øvrige historien er spennende nok og filmen er vellagd. Jeg kjeda meg aldri i løpet av de 3,5-ish timene, så det lover jo godt. Teknisk briljant, gode skuespillere og underholdende. Quneax er fornøyd. 5 - Meget god Dead Man Jim Jarmusch, 1995 Gjensyn med denne fantastiske Jarmusch-western-filmen. På NRK med nynorsk teksting og greier. Det kan knapt bli bedre. Nynorsk er ikke akkurat mitt kjære barn, men til filmer som denne med sin unike form for humor passer det som slag i Shia LaBeoufs tryne: Perfekt! Ikke bare er svart-hvitt fargefilm overlegent når det gjelder å være vakkert og skarpt, men det gir også en merkelig form for sjelero. Den offbeate fortellingen om den noe motvillige og slitne antihelten William Blake er så dyktig og smart lagd, med dialoger som kastrerer det meste "hippe" Tarantino hylles for. Fantastisk film, rett og slett! 6 - Fremragende Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Noen som stod opp på feil side av feil seng til feil tid i dag eller? Feel free to elaborate. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Personangrep. Det burde du holde deg for god til. Once Upon a Time in America er en veldig middelmådig film. I all min polemikk skrev jeg selvfølgelig "drittfilm", men den er egentlig bare middelmådig, kjedelig og uinteressant. I tillegg har den en rekke elementer som jeg enten ikke liker eller syns er lettvinne løsninger, som det nærmest prepubertale sexfokuset, de noe dårlige produksjonsverdiene (jeg syns tidsånden virker så "papp") og opplegget med å bli satt i fengsel, for så å vende tilbake til en sterkere organisasjon, uten noen saklig forklaring på hvorfor det har blitt sånn. Det eneste interessante med filmen er den snodige blandingen av fortid, nåtid og fremtid, som Leone helt sikkert kunne ha gjort bedre (han kunne lært litt av Alfredssons Den enfaldige mördaren). Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Ikke vær så hårsår da, kjære Cun. Interessant at du fant den kjeddelig og uinteressant, mens jeg som rynker på nesen av all film lengre enn 130 minutter elska den. Du synes tidsånden virker papp? Jeg kjøpte totalt illusjonen om at vi befant oss i slummen av Amerika for mange tiår siden. Greit, det med fengselet kan jeg kanskje være enig i, men alt trenger vel ikke ha en forklaring? Det er naturlig at ting utvikler seg, og Max er en type som får ting gjort, så det er ikke urealistisk at organisasjonen er styrket. Prepubertalt sexfokus? Jeg kommer på èn sekvens de kunne spart seg for, som ble litt latterlig. Men det demper ikke helhetsinntrykket nevneverdig. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Det har ingenting med hårsårhet å gjøre, men retningslinjene og allmenn folkeskikk Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Trodde smileyen min indikerte at det var en spøk. Poenget var bare at jeg ville ha deg til å utdype det bombastiske utsagnet ditt. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Once Upon A Time In America10/10 Oi oi, denne har jeg usett i hylla + Jeg er også hjemme alene i hele dag. Capiche? Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Jeg anbefaler på det varmeste. Og du liker jo lange dramaskildringer, så fyr løs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå